Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

MÜZELERİN TANITIM ARACI OLARAK SOSYAL MEDYA KULLANIMI ÜZERİNE BİR İNCELEME: TROYA MÜZESİ ÖRNEĞİ

Yıl 2020, Sayı: 15, 97 - 115, 30.03.2020

Öz

Günümüzde her yaştan ziyaretçiye açık, sosyal ve kültürel mekanlar olan müzeler, kültürel mirasımızın korunması ve tanıtılması anlamında yüksek öneme sahip kurumlardır. Bu bağlamda müzelerin önemini ve gerekliliğini anlatmak, ziyaretçi sayısını arttırmak; doğru ve etkili iletişim yolları ile tanıtımının yapılmasını gerektirmektedir. Bu doğrultuda, bu çalışmanın amacı, müzelerin, yeni iletişim ortamlarında tanıtımının nasıl yapıldığını ortaya koymak ve bu ortamlarda yapılan tanıtım faaliyetlerinin performansını etkileyen faktörleri analiz etmektir. Çalışmada örneklem olarak Troya Müzesi’nin seçilmesi, 2018 yılının “Troya Yılı” ilan edilmesi ve Avrupa Yılın Müzesi 2020 yılı adayı olmasından kaynaklanmaktadır. Araştırma Troya Müzesi’nin Instagram ve Facebook hesapları ile sınırlandırılmıştır. Troya Müze’sinin Instagram ve Facebook hesaplarından yapılan paylaşımlar, teknik kalite, görsel kalite ve kurumsallık faktörleri dikkate alınarak incelenmiştir.

Kaynakça

  • Akıncı Vural, Z.Beril ve BAT, Mikail (2010). “Yeni Bir İletişim Ortamı Olarak Sosyal Med- ya: Ege Üniversitesi İletişim Fakültesine Yönelik Bir Araştırma ”, Journal Of Yaşar University, 20.Sayı.
  • Arslan, Ahmet ve Kırık, Ali Murat (2013). “Sosyal Paylaşım Ağlarında Konum Belirleme Ölçeğinin Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması.” Öneri Dergisi 10(40): 223-231.
  • Ashley, Susan (2005), “State Authority and the Public Sphere: Ideas on the Changing Role of the Museum as a Canadian Social Institution”, Museum and Society, 3 (1), pp. 5-17.
  • Atagök, Tomur (1999). Müzelerin Anlaşılır Kılınmas, İç Mekan ve Sergi Tasarımları
  • Atagök,Tomur(2010). Müzecilik ve Türk Müzeciliği , Ege Mimarlık Temmuz 2010.
  • Eraslan, Levent (2016). Sosyal Medyayı Anlamak. İstanbul: Nobel Yaşam Yayın.
  • Erbay, Mutlu (2011). Müzelerde Sergileme ve Sunum Tekniklerinin Planlaması. İstanbul: Beta Basım Yayım Dağıtım A.Ş.
  • Hall, Stuart (2005), “Modern Sanat Müzeleri ve Tarihin Sonu,” Tarih Sahneleri: Sanat Müzeleri 2 Müze ve Eleştirel Düşünce (der. Ali Artun), İstanbul: İletişim Yayınları, ss: 297-313.
  • Hazar, Murat (2011), Sosyal Medya Bağımlılığı-Bir Alan Çalışması, İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi, Sayı:32.
  • Holdgaard, Nanna ve Klastrup, Lisbeth (2014), “Between Control and Creativity: Challenging Co-Creation and Social Media Use in a Museum Context”, Digital Creativity, 25(3),190-202.
  • ICOM (2010). Keyconcepts of Museology. (Ed: A. Desvallées and F. Mairesse) Published by Armand Colin.
  • ICrossing. (2008). What is Social Media? Erişim Tarihi: 16.02.2020 http://www.slides- hare.net/iCrossingDe/what-is-social-media-i-crossing-ebook
  • Jalali, Ali Akbar (2009) Halkla İlişkiler 2.0. Tahran: Kargozare Ravabet Omomi Yayınevi
  • Kandemir Özge ve Uçar Özlem(2015) Değişen Müze Kavrami Ve Çağdaş Müze Mekanlarinin Oluşturulmasina Yönelik Tasarim Girdileri Sanat ve Tasarım Dergisi , 5 (2) , 17-47
  • Kaplan, Andreas. M and Michael Haenlein (2010). “Users of the World, Unite! The Challenges and Opportunities of Social Media.” Business Horizons 53 (1): 59–68. Kurtuluş, Özgür (2019). Türkiye’de Son 10 Yılda Sosyal Medya Kullanıcı Sayıları, Medi- um, Aralık 2019
  • Kültür Varlıkları ve Müzeler Genel Müdürlüğü. (2011). Troya Müzesi Mimari Proje Yarış- ması - Şartname. T.C. Kültür ve Turizm Bakanlığı. Mercin, Levent (2003). Kültür ve Sanat Değerlerinin Yaşatılmasında Müzelerin Rolü. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, Y. 2003 C. 2 S. 6 (106-114). www. e-sosder.com.
  • Meyerson, Mitch (2010). Success Secret of the Social Media Marketing Superstars, Entrepreneur Media, Jere L. Calmes Publisher, USA
  • Okur Hatice Duran ve Özkur, Metin (2015). Modern İletişimin Arayüzü: Sanal İletişim Sosyal Paylaşım Sitelerinin Toplumsal İlişki Kurma Biçimlerine Etkisi (Facebook Örneği). Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 21, 213-246.
  • Özer, Mehmet Akif (2009). Halkla İlişkiler Dersleri. Ankara: Adalet Yayınları Prıdeaux, Bruce ve Kınınmont, Lee-Jaye (1999).
  • Tourismand Heritage Are Not StrangersaStudy of Opportunities for Rural Heritage Museums to MaximizeTourismVisitation. Journal of Travel Research, 37, 299-303.
  • Sarıtaş, Ahmet ve Tilki, Büşra (2017). Sosyal Medya Analizi: Türkiye Beyaz Eşya Sektöründe Bir Uygulama. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 22 (1), 75-84.
  • Sevinç, Salih. Seçkin (2012) Pazarlama İletişiminde Sosyal Medya. İstanbul: Optimist.
  • Tavşancıl, Ezel ve Aslan, Esra (2001). Sözel, Yazılı ve Diğer Materyaller için İçerik Analizi ve Uygulama Örnekleri. İstanbul: Epsilon Yayınevi
  • Toprak, Ali, Yıldırım, Ayşe, Aygül, Eser, Binark, Mutlu, Borekçi, Senem. ve Çomu, Tuğrul. (2014). Toplumsal Paylaşım Ağı Facebook: Görülüyorum Öyleyse Varım. İstanbul: Kalkedon Yayınları.
  • Sayımer, İ. (2008). Sanal Ortamda Halkla İlişkiler. İstanbul: Beta Yayınları
  • Yıldırım, Ali ve Şimşek, Hüseyin (2008). Sosyal Bilimlerde Nitel araştırma Yöntemleri. (7. Baskı). Ankara: Tıpkı Yayıncılık.
  • İnternet Kaynakları http://arkeopolis.com/muzeciligin-kisa-tarihi-ve-turk-muzeciliginin-gelisimi/ (Erişim Tarihi: 12.03.2020)
  • https://www.arkitera.com/gorus/yeni-troya-muzesi-iyi-giden-bir-seyler-var/ (Erişim Tarihi: 12.03.2020)
  • https://www.bilgiustam.com/turkiyede-muzeciligin-tarihcesi/ (Erişim Tarihi: 12.03.2020)
  • http://www.canakkaleolay.com/-quot-En-buyuk-hazine-Troya-ve-Troya-Muz-48597 Erişim Tarihi: 12.03.2020
  • https://dijilopedi.com/2018-internet-kullanimi-ve-sosyal-medya-istatistikleri/instagram-istatistikleri/ Erişim Tarihi: 10.02.2020.
  • http://www.dosim.gov.tr/assets/documents/2019-ZIYARETCI-WEB-SITESI.pdf Erişim Tarihi: 12.03.2020
  • http://www.dosim.gov.tr/muze-istatistikleri (Erişim Tarihi: 12.03.2020) International Council of Museum (ICOM), http://icom.museum/en Erişim Tarihi: 10.02.2020
  • Kültür Varlıkları ve Müzeler Genel Müdürlüğü, http://kulturvarliklari.gov.tr Erişim Tarihi: 10.02.2020
  • http://mmkd.org.tr/zamanin-mekanlari-muzeler - Erişim Tarihi: 18.10.2019
  • http://mmkd.org.tr/icom-alternatif-muze-tanimini-acikladi/ ( Erişim Tarihi: 12.03.2020)
  • https://muze.gov.tr/muze-detay?SectionId=TRO01&DistId=TRO Y- Erişim Tarihi: 18.10.2019
  • http://www.troya2018.com/ (Erişim Tarihi: 12.03.2020)
Yıl 2020, Sayı: 15, 97 - 115, 30.03.2020

Öz

Kaynakça

  • Akıncı Vural, Z.Beril ve BAT, Mikail (2010). “Yeni Bir İletişim Ortamı Olarak Sosyal Med- ya: Ege Üniversitesi İletişim Fakültesine Yönelik Bir Araştırma ”, Journal Of Yaşar University, 20.Sayı.
  • Arslan, Ahmet ve Kırık, Ali Murat (2013). “Sosyal Paylaşım Ağlarında Konum Belirleme Ölçeğinin Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması.” Öneri Dergisi 10(40): 223-231.
  • Ashley, Susan (2005), “State Authority and the Public Sphere: Ideas on the Changing Role of the Museum as a Canadian Social Institution”, Museum and Society, 3 (1), pp. 5-17.
  • Atagök, Tomur (1999). Müzelerin Anlaşılır Kılınmas, İç Mekan ve Sergi Tasarımları
  • Atagök,Tomur(2010). Müzecilik ve Türk Müzeciliği , Ege Mimarlık Temmuz 2010.
  • Eraslan, Levent (2016). Sosyal Medyayı Anlamak. İstanbul: Nobel Yaşam Yayın.
  • Erbay, Mutlu (2011). Müzelerde Sergileme ve Sunum Tekniklerinin Planlaması. İstanbul: Beta Basım Yayım Dağıtım A.Ş.
  • Hall, Stuart (2005), “Modern Sanat Müzeleri ve Tarihin Sonu,” Tarih Sahneleri: Sanat Müzeleri 2 Müze ve Eleştirel Düşünce (der. Ali Artun), İstanbul: İletişim Yayınları, ss: 297-313.
  • Hazar, Murat (2011), Sosyal Medya Bağımlılığı-Bir Alan Çalışması, İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi, Sayı:32.
  • Holdgaard, Nanna ve Klastrup, Lisbeth (2014), “Between Control and Creativity: Challenging Co-Creation and Social Media Use in a Museum Context”, Digital Creativity, 25(3),190-202.
  • ICOM (2010). Keyconcepts of Museology. (Ed: A. Desvallées and F. Mairesse) Published by Armand Colin.
  • ICrossing. (2008). What is Social Media? Erişim Tarihi: 16.02.2020 http://www.slides- hare.net/iCrossingDe/what-is-social-media-i-crossing-ebook
  • Jalali, Ali Akbar (2009) Halkla İlişkiler 2.0. Tahran: Kargozare Ravabet Omomi Yayınevi
  • Kandemir Özge ve Uçar Özlem(2015) Değişen Müze Kavrami Ve Çağdaş Müze Mekanlarinin Oluşturulmasina Yönelik Tasarim Girdileri Sanat ve Tasarım Dergisi , 5 (2) , 17-47
  • Kaplan, Andreas. M and Michael Haenlein (2010). “Users of the World, Unite! The Challenges and Opportunities of Social Media.” Business Horizons 53 (1): 59–68. Kurtuluş, Özgür (2019). Türkiye’de Son 10 Yılda Sosyal Medya Kullanıcı Sayıları, Medi- um, Aralık 2019
  • Kültür Varlıkları ve Müzeler Genel Müdürlüğü. (2011). Troya Müzesi Mimari Proje Yarış- ması - Şartname. T.C. Kültür ve Turizm Bakanlığı. Mercin, Levent (2003). Kültür ve Sanat Değerlerinin Yaşatılmasında Müzelerin Rolü. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, Y. 2003 C. 2 S. 6 (106-114). www. e-sosder.com.
  • Meyerson, Mitch (2010). Success Secret of the Social Media Marketing Superstars, Entrepreneur Media, Jere L. Calmes Publisher, USA
  • Okur Hatice Duran ve Özkur, Metin (2015). Modern İletişimin Arayüzü: Sanal İletişim Sosyal Paylaşım Sitelerinin Toplumsal İlişki Kurma Biçimlerine Etkisi (Facebook Örneği). Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 21, 213-246.
  • Özer, Mehmet Akif (2009). Halkla İlişkiler Dersleri. Ankara: Adalet Yayınları Prıdeaux, Bruce ve Kınınmont, Lee-Jaye (1999).
  • Tourismand Heritage Are Not StrangersaStudy of Opportunities for Rural Heritage Museums to MaximizeTourismVisitation. Journal of Travel Research, 37, 299-303.
  • Sarıtaş, Ahmet ve Tilki, Büşra (2017). Sosyal Medya Analizi: Türkiye Beyaz Eşya Sektöründe Bir Uygulama. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 22 (1), 75-84.
  • Sevinç, Salih. Seçkin (2012) Pazarlama İletişiminde Sosyal Medya. İstanbul: Optimist.
  • Tavşancıl, Ezel ve Aslan, Esra (2001). Sözel, Yazılı ve Diğer Materyaller için İçerik Analizi ve Uygulama Örnekleri. İstanbul: Epsilon Yayınevi
  • Toprak, Ali, Yıldırım, Ayşe, Aygül, Eser, Binark, Mutlu, Borekçi, Senem. ve Çomu, Tuğrul. (2014). Toplumsal Paylaşım Ağı Facebook: Görülüyorum Öyleyse Varım. İstanbul: Kalkedon Yayınları.
  • Sayımer, İ. (2008). Sanal Ortamda Halkla İlişkiler. İstanbul: Beta Yayınları
  • Yıldırım, Ali ve Şimşek, Hüseyin (2008). Sosyal Bilimlerde Nitel araştırma Yöntemleri. (7. Baskı). Ankara: Tıpkı Yayıncılık.
  • İnternet Kaynakları http://arkeopolis.com/muzeciligin-kisa-tarihi-ve-turk-muzeciliginin-gelisimi/ (Erişim Tarihi: 12.03.2020)
  • https://www.arkitera.com/gorus/yeni-troya-muzesi-iyi-giden-bir-seyler-var/ (Erişim Tarihi: 12.03.2020)
  • https://www.bilgiustam.com/turkiyede-muzeciligin-tarihcesi/ (Erişim Tarihi: 12.03.2020)
  • http://www.canakkaleolay.com/-quot-En-buyuk-hazine-Troya-ve-Troya-Muz-48597 Erişim Tarihi: 12.03.2020
  • https://dijilopedi.com/2018-internet-kullanimi-ve-sosyal-medya-istatistikleri/instagram-istatistikleri/ Erişim Tarihi: 10.02.2020.
  • http://www.dosim.gov.tr/assets/documents/2019-ZIYARETCI-WEB-SITESI.pdf Erişim Tarihi: 12.03.2020
  • http://www.dosim.gov.tr/muze-istatistikleri (Erişim Tarihi: 12.03.2020) International Council of Museum (ICOM), http://icom.museum/en Erişim Tarihi: 10.02.2020
  • Kültür Varlıkları ve Müzeler Genel Müdürlüğü, http://kulturvarliklari.gov.tr Erişim Tarihi: 10.02.2020
  • http://mmkd.org.tr/zamanin-mekanlari-muzeler - Erişim Tarihi: 18.10.2019
  • http://mmkd.org.tr/icom-alternatif-muze-tanimini-acikladi/ ( Erişim Tarihi: 12.03.2020)
  • https://muze.gov.tr/muze-detay?SectionId=TRO01&DistId=TRO Y- Erişim Tarihi: 18.10.2019
  • http://www.troya2018.com/ (Erişim Tarihi: 12.03.2020)
Toplam 38 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İletişim ve Medya Çalışmaları
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Tuba Çelik Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 30 Mart 2020
Gönderilme Tarihi 20 Mart 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Sayı: 15

Kaynak Göster

APA Çelik T. (2020). MÜZELERİN TANITIM ARACI OLARAK SOSYAL MEDYA KULLANIMI ÜZERİNE BİR İNCELEME: TROYA MÜZESİ ÖRNEĞİ. Kocaeli Üniversitesi İletişim Fakültesi Araştırma Dergisi(15), 97-115.