Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

SOSYAL MEDYANIN BİLGİLENDİRİCİ İŞLEVİ: KADIN HASTALIKLARI VE DOĞUM ALANINDA INSTAGRAM PAYLAŞIMLARI ÜZERİNE İÇERİKSEL ANALİZ

Yıl 2020, Sayı: 15, 164 - 182, 30.03.2020

Öz

Yeni iletişim teknolojileri ve Web 2.0 ile birlikte günlük yaşamda köklü değişiklikler meydana gelmektedir. Özellikle sosyal medya olarak adlandırılan çevrimiçi ağlar, kitleleri biraraya getirmesi, kişilerin devamlı etkileşim halinde olması nedeniyle önem taşımaktadır. Sosyal medyanın bilgi edinme amacıyla kullanımı görülmektedir. Özellikle toplum sağlığının yapı taşlarından olan “Kadın Hastalıkları ve Doğum” alanındaki sağlık profesyonellerinin en önemli sosyal medya mecralarından biri olan Instagram’da paylaşımları bulunmaktadır. Bu bağlamda Bahçeşehir Üniversitesi Kadın Hastalıkları ve Doğum Anabilim Dalı Öğretim Üyesi Op. Dr. Banu Çitfçi’nin Instagram paylaşımları 24.10.2019-23.12.2019 tarihleri arasında içerik analizi yolu ile incelenmiştir. Çalışmanın amacı kadın hastalıkları ve doğum konusunda sosyal medyanın paylaşıma dayalı ve etkileşimsel özelliği temel alınarak bir inceleme gerçekleştirmektir. Araştırma sonucunda sosyal medyanın hedef kitleleri bilgilendirme amacıyla birlikte kişisel marka oluşturma amacıyla da kullanıldığı görülmektedir.

Kaynakça

  • Akça, B. E. (2014). Dijital Bölünme Kavramı Bağlamında Türkiye’de Ortaokul Öğrenci- lerinin İnternet ve Sosyal Ağ Kullanımları: Gaziantep İli Örneği, 1. Uluslararası İletişim Bilimi ve Medya Araştırmaları Kongresi, 2-21.
  • Akkaş, İ. (2015). Sanal Cemaatler, İstanbul: Ofis Yayın Matbaacılık.
  • Avcı, B. İ. ve Sönmez, F. M. (2013). Sağlık İletişimi Bağlamında Bireylerin Televizyonda Yayınlanan Sağlık Programlarını İzleme Alışkanlıkları ve Motivasyonları: Elazığ Örneği, Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, Cilt: 2, Sayı: 2, 119-138.
  • Bilgin, N. (2014). Sosyal Bilimlerde İçerik Analizi, 3. Baskı, Ankara: Siyasal Kitabevi. Binark, M. (2007). Yeni Medya Çalışmaları, Ankara: Dipnot Yayınları.
  • Bozkurt, Y. (2019). Instagramdan Hikâye Reklamlar: Tüketici Tutum ve Davranış Eğilim- leri Üzerine Bir Araştırma, Erciyes İletişim Dergisi, Cilt: 6, Sayı: 2, 1507-1524.
  • Buluk, B., Eşitti, B., Boz, M. (2017). Sosyal Medyanın Kullanım Amaçları: Üniversite Çalışanları Örneği, Avrasya Uluslararası Araştırmalar Dergisi, Cilt: 5, Sayı: 10, 219-234.
  • Bulut, M. (2013). Gençlik ve Sosyal Medya Araştırma Raporu Yönetici Özeti. Çelik, H. (2018). Dil ve Yeni Medya, İstanbul: Doğu Kitabevi.
  • DiMaggio, P., Hargittai, E., Neuman, R. W., Robinson, P. J. (2001). Social Implications of the Internet, Annual Review of Sociology, Volume: 27, 307-336.
  • Dondurucu, B. Z. (2014). Sivil Toplum Kuruluşlarının Sosyal Medya Üzerinden Halkla İlişkiler Çalışmaları (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), İstanbul Üniversitesi Sosyal Bi- limler Enstitüsü, İstanbul.
  • Kara, T. (2017). Instagram’ın Sağlık İletişimi Bağlamında Kullanımı: Özel Hastaneler Üzerine Bir İnceleme, Global Media Journal TR Edition, 7 (14), 7-22.
  • Kırık, M. A. (2017). Yeni Medya Aracılığıyla Değişen İletişim Süreci: Sosyal Paylaşım Ağlarında Gençlerin Konumu, Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Der- gisi, Cilt: 5, Sayı: 1, 230-261.
  • Kuşay, Y. (2013). Sosyal Medya Ortamında Çekicilik ve Bağımlılık, İstanbul: Beta Yayınları. Mayfield, A. (2008). What is Social Media.
  • McPhillips, S. and Merlo, O. (2008). Media Convergence and The Evolving Media Busi- ness Model: An Overview and Strategic Opportunities, The Marketing Review, Volume: 8, Number: 3, 237-254.
  • Özeltürkay, Y. E., Bozyiğit, E., Gülmez, M. (2017). Instagramdan Alışveriş Yapan Tüketi- cilerin Satın Alma Davranışları: Keşifsel Bir Çalışma, Marmara Üniversitesi Öneri Dergisi, Cilt: 12, Sayı: 48, 175-198.
  • Öztürk, G. R. ve Öymen, G. (2013). Sağlık İletişiminde Sosyal Medya Kullanımının Stratejik Önemi: Türkiye’de Kalp Sağlığı ile İlgili Kar Amacı Gütmeyen Kuruluşlar Üzerine Bir Değerlendirme, Galatasaray Üniversitesi İletişim Dergisi, 1 (1), 109-131.
  • Sayımer, İ. (2008). Sanal Ortamda Halkla İlişkiler, İstanbul: Beta Yayınları.
  • Şener, K. N. (2015). Dijital Medya Teknolojilerinin Tekno-Sosyoloji Bağlamında İncelenmesi (Yayınlanmamış Doktora Tezi), İstanbul Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Şimşek, A. (2012). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri, Eskişehir: T.C. Anadolu Üniversitesi Yayını No: 2653.
  • Vural, A. B. Z. ve Bat, M. (2010). Yeni Bir İletişim Ortamı Olarak Sosyal Medya: Ege Üniversitesi İletişim Fakültesine Yönelik Bir Araştırma, Journal of Yaşar University, 20 (5), 3348-3382.
  • İnternet Kaynakları https://www.instagram.com/dr.banuciftci/?hl=tr, E.T.: 24.12.2019.
  • https://dijilopedi.com/2019-turkiye-internet-kullanim-ve-sosyal-medya-istatistikleri/, E.T.: 25.12.2019.
  • https://dijilopedi.com/2019-tuik-hanehalki-bilisim-teknolojileri-kullanim-arastirmasi/, E.T.: 26.12.2019.
  • https://sosyalmedya.co/instagram-infografik/, E.T.: 26.12.2019.
Yıl 2020, Sayı: 15, 164 - 182, 30.03.2020

Öz

Kaynakça

  • Akça, B. E. (2014). Dijital Bölünme Kavramı Bağlamında Türkiye’de Ortaokul Öğrenci- lerinin İnternet ve Sosyal Ağ Kullanımları: Gaziantep İli Örneği, 1. Uluslararası İletişim Bilimi ve Medya Araştırmaları Kongresi, 2-21.
  • Akkaş, İ. (2015). Sanal Cemaatler, İstanbul: Ofis Yayın Matbaacılık.
  • Avcı, B. İ. ve Sönmez, F. M. (2013). Sağlık İletişimi Bağlamında Bireylerin Televizyonda Yayınlanan Sağlık Programlarını İzleme Alışkanlıkları ve Motivasyonları: Elazığ Örneği, Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, Cilt: 2, Sayı: 2, 119-138.
  • Bilgin, N. (2014). Sosyal Bilimlerde İçerik Analizi, 3. Baskı, Ankara: Siyasal Kitabevi. Binark, M. (2007). Yeni Medya Çalışmaları, Ankara: Dipnot Yayınları.
  • Bozkurt, Y. (2019). Instagramdan Hikâye Reklamlar: Tüketici Tutum ve Davranış Eğilim- leri Üzerine Bir Araştırma, Erciyes İletişim Dergisi, Cilt: 6, Sayı: 2, 1507-1524.
  • Buluk, B., Eşitti, B., Boz, M. (2017). Sosyal Medyanın Kullanım Amaçları: Üniversite Çalışanları Örneği, Avrasya Uluslararası Araştırmalar Dergisi, Cilt: 5, Sayı: 10, 219-234.
  • Bulut, M. (2013). Gençlik ve Sosyal Medya Araştırma Raporu Yönetici Özeti. Çelik, H. (2018). Dil ve Yeni Medya, İstanbul: Doğu Kitabevi.
  • DiMaggio, P., Hargittai, E., Neuman, R. W., Robinson, P. J. (2001). Social Implications of the Internet, Annual Review of Sociology, Volume: 27, 307-336.
  • Dondurucu, B. Z. (2014). Sivil Toplum Kuruluşlarının Sosyal Medya Üzerinden Halkla İlişkiler Çalışmaları (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), İstanbul Üniversitesi Sosyal Bi- limler Enstitüsü, İstanbul.
  • Kara, T. (2017). Instagram’ın Sağlık İletişimi Bağlamında Kullanımı: Özel Hastaneler Üzerine Bir İnceleme, Global Media Journal TR Edition, 7 (14), 7-22.
  • Kırık, M. A. (2017). Yeni Medya Aracılığıyla Değişen İletişim Süreci: Sosyal Paylaşım Ağlarında Gençlerin Konumu, Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Der- gisi, Cilt: 5, Sayı: 1, 230-261.
  • Kuşay, Y. (2013). Sosyal Medya Ortamında Çekicilik ve Bağımlılık, İstanbul: Beta Yayınları. Mayfield, A. (2008). What is Social Media.
  • McPhillips, S. and Merlo, O. (2008). Media Convergence and The Evolving Media Busi- ness Model: An Overview and Strategic Opportunities, The Marketing Review, Volume: 8, Number: 3, 237-254.
  • Özeltürkay, Y. E., Bozyiğit, E., Gülmez, M. (2017). Instagramdan Alışveriş Yapan Tüketi- cilerin Satın Alma Davranışları: Keşifsel Bir Çalışma, Marmara Üniversitesi Öneri Dergisi, Cilt: 12, Sayı: 48, 175-198.
  • Öztürk, G. R. ve Öymen, G. (2013). Sağlık İletişiminde Sosyal Medya Kullanımının Stratejik Önemi: Türkiye’de Kalp Sağlığı ile İlgili Kar Amacı Gütmeyen Kuruluşlar Üzerine Bir Değerlendirme, Galatasaray Üniversitesi İletişim Dergisi, 1 (1), 109-131.
  • Sayımer, İ. (2008). Sanal Ortamda Halkla İlişkiler, İstanbul: Beta Yayınları.
  • Şener, K. N. (2015). Dijital Medya Teknolojilerinin Tekno-Sosyoloji Bağlamında İncelenmesi (Yayınlanmamış Doktora Tezi), İstanbul Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Şimşek, A. (2012). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri, Eskişehir: T.C. Anadolu Üniversitesi Yayını No: 2653.
  • Vural, A. B. Z. ve Bat, M. (2010). Yeni Bir İletişim Ortamı Olarak Sosyal Medya: Ege Üniversitesi İletişim Fakültesine Yönelik Bir Araştırma, Journal of Yaşar University, 20 (5), 3348-3382.
  • İnternet Kaynakları https://www.instagram.com/dr.banuciftci/?hl=tr, E.T.: 24.12.2019.
  • https://dijilopedi.com/2019-turkiye-internet-kullanim-ve-sosyal-medya-istatistikleri/, E.T.: 25.12.2019.
  • https://dijilopedi.com/2019-tuik-hanehalki-bilisim-teknolojileri-kullanim-arastirmasi/, E.T.: 26.12.2019.
  • https://sosyalmedya.co/instagram-infografik/, E.T.: 26.12.2019.
Toplam 23 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İletişim ve Medya Çalışmaları
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Rabia Pelin Yaş Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 30 Mart 2020
Gönderilme Tarihi 20 Mart 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Sayı: 15

Kaynak Göster

APA Yaş R. P. (2020). SOSYAL MEDYANIN BİLGİLENDİRİCİ İŞLEVİ: KADIN HASTALIKLARI VE DOĞUM ALANINDA INSTAGRAM PAYLAŞIMLARI ÜZERİNE İÇERİKSEL ANALİZ. Kocaeli Üniversitesi İletişim Fakültesi Araştırma Dergisi(15), 164-182.