İnsanın toplumsal bir varlık olma özelliği, yaşamı boyunca çevresiyle etkileşirken öğrendiklerini, çevresindeki diğer insanlara ve kendisinden sonra gelen kuşaklara aktarabilmesinden kaynaklanır. Bunu sağlayan ise insanın sahip olduğu iletişim yeteneğidir. Diğer canlılardan farklı bu yön, yani sahip olduğu iletişim gücü, insanlığın tarihi kadar eskidir. Yaşamın kendisi olmasına karşın bir eylem olarak ifade edilen iletişim, her eylemde olduğu gibi bir gereksinimi karşılamaya yönelik gerçekleşir. Sevmek, sevilmek, saygı görmek, başarı elde etmek, korumak, korunmak, beceri elde etmek ve güçlü olmak ... Bu isteklerin biçim ve ölçüsü, kişiden kişiye değişebildiği gibi aynı kişi için bile zaman zaman değişebilir.
The concept of meta-communication, which is common in daily life but not recognized very easiJi is the base of this study in this study, a different dimension of communication, that,is comm.: u nication over communication and the · dimension of ta be under-' stood and ta be able ta state is tried ta daim. The "audience requests" program type which is an important part of radio programs and the dimension of meta-cominunication realised in this type of programs have been investigated by using a sample radio program and this type of programming is tried ta c/arify it is claimed that people who kno'w / do not kn.ow each other communicated via this program type, a kind of cçımmunication has been carried aut in a different dimension with different badcgrounds, experiences but common conceptions, and some ideas have been explained via messages sent song request . it is alsa witnessed that same statements could mean diffe_rent things among the participants, every'individual communicates in a different dimension in accordance with their o�n coiıceptions, and the communi-· cation keeps going on by changing the location of sender and receiver
Communication Meta-Communication lnterpersonal Communication
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Research Article |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Eylül 2002 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2002 Sayı: 2 |