BibTex RIS Kaynak Göster

DİZİ SEYİRCİSİ VE HAYRANLIK İLİŞKİSİ BAĞLAMINDA INSTAGRAM FAN SAYFALARI ÜZERİNE BİR İNCELEME

Yıl 2019, Sayı: 13, 104 - 127, 01.03.2019

Öz

Medya kanalları içerisinde kendine ait izleyici kitlesini bedensel, zihinsel ve duygusal olarak etkileme gücüne sahip olan televizyon bu etki alanını yayınlarla gerçekleştirmektedir. İzleyici kitleyle duygusal iletişimi sağlayan en önemli televizyon yayınlarından biri de dizilerdir. İzleyicinin dizi kurgusuyla duygusal bağ kurması, bu bağın güçlenerek sürmesi hayranlık dediğimiz kavramı ortaya çıkarmaktadır. Hayatın her alanını etkileyen dijital kültür, hayranlık özelliklerini ve ortaya konma biçimlerini de değiştirmiştir. Artık hayranlar sadece izleyici değil, üreten, paylaşan, katılan, yorumlayan ve etkin biçimde varlık gösteren bir sosyal varlık haline gelmiştir. Dünyada olduğu gibi ülkemizde de televizyon dizilerinin hayranları vardır ve sosyal medyada sürekli aktif şekilde yer almaktadır. Çalışmada izleyici olmaktan hayran olmaya uzanan süreçte Türk televizyonlarında yer alan diziler arasında reyting sonuçlarına göre 2018 yılında en çok izlenen ilk 5 dizinin Instagram hayran fan sayfaları incelenmiştir. Araştırmada hayranların ilgili sayfalarda katılım ve paylaşım boyutları değerlendirilmektedir

Kaynakça

  • Ang, Ien (1985). Watching Dallas: Soap Opera and the Melodramatic Imagination. Translated By Della Couling. London and New York: Routledge.
  • Bloom, Paul (2012). Hazzın Bilimi: Sevdiğimiz Şeyleri Neden Severiz? Çev., Ahmet Birsen. İstanbul: Alfa Yayınları.
  • Çiltaş, Erdem (2017). Fan Sayfalarında Aidiyet Unsuru Olarak Nefret Söylemi Fenerbahçe ve Galatasaray Takımlarının Fan Sayfaları Örneği. Atatürk Üniversitesi, S.B.E, Yüksek Lisans Tezi.
  • Deloitte (2014). “World’s Most Colorful Screen Tv Series Sector in Turkey” http:// www2.deloitte.com/content/dam/deloitte/tr/documents/technology-media-telecommunications/trweb-tv-series-sector-in-turkey.pdf/. Erişim tarihi: 10.01.2019.
  • Fiske, John (1992). “The Cultural Economy of Fandom”, The Adoring Audience: Fan Culture and Popular Media. Lisa A. Lewis (der.) içinde. London: Routledge. 30- 49.
  • Fiske, John ve Hartley John (2003). Reading Television. London: Routledge.
  • Herbig, Art ve Andrew F. Herrmann (2016). Polymediated Narrative: The Case of the Supernatural Episode “Fan Fiction”. http://ijoc.org/index.php/ijoc/article/ view/4397/. Erişim tarihi: 15.01.2019.
  • Hills, Matt (2002). Fan Cultures. London: Routledge.
  • Horkheimer, Max ve Theodor Adorno W. (2002). Dialectic of Enlightenment–Philosophical Fragments. Stanford: Stanford University Press. 94-136.
  • Jenkins, Henry (1992). Textual Poachers: Television Fans & Participatory Culture. New York: Routledge.
  • Jenkins, Henry (2006). “Star Trek Rerun, Reread, Rewritten.” Fans, Bloggers and Gamers. Henry Jenkins (der.) içinde. New York: Nyu Press. 37-60.
  • Kellner, Douglas (2015). “Cultural Studies, Multiculturalism and Media Culture” https://pages.gseis.ucla.edu./faculty/kellner/papers/sagecs.htm/. Erişim tarihi: 10.01.2019.
  • Kumru, Berfin ve Çetin Emre (2016). “Televizyon İzleyicisi Kimdir?: Kavramsal Bir Tartışma” Erdem Dergisi Vol. 70: 25-41.
  • Larsen, Peter (2010). “The Grey Area. A Rough Guide: Television Fans, Internet Forums and the Cultural Public Sphere.” Relocating Television: Television in the Digital Context. J. Gripsrud (der.) içinde. New York: Routledge. 156-169
  • Nightingale, Virginia ve Karen Ross (2003). Critical Readings: Media and Audiences. Berkshire: Open University Press.
  • Porter, Lynette (2012). The Doctor Who Fanchise: American Influence, Fan Culture and the Spinoffs. North Carolina: Mcfarland&Company Inc. Publishers, 133.
  • Saktanber, Binnaz (2010). “TV Dizileri ve İzleyici “Katılımı”: Bloglar Başrolde, Memleket Dizileri Para, Arzu, Yalan.” Birikim. Sayı: 256-25: 69-77.
  • Sezen, Didem (2016). “Dijital Sonrası Hayran Kültürünün Dönüşümü Üzerine” Dijital Kavramlar, Olanaklar, Deneyimler. Nilüfer Timisi Nalçaoğlu (der.) içinde. İstanbul: Kalkedon Yayınları.
  • Tüzün, Selin (2015). “Turkey’s Emergence As A Regional Exporter of Television Drama Sector: Strengths and Challenges.” New Directions in Media. K. M. B. Islam ve N. Roy (der.) içinde. New Delhi: Bloomsbury. 99-117.
  • Webster, James G. (2005). “Beneath the Veneer of Fragmentation: Television Audience Polarization in a Multichannel World”, Journal of Communication 55(2): 366-382.
  • Verba, Joan Marie (2003). Boldly Writing: A Trekker Fan and Zine History 1967- 1987. 2nd Edition. Minnetonka: Flt Publications.
  • https://onedio.com/haber/turk-televizyonunun-en-cok-izlenen-20-dizisini-soyluyoruz-817772.
  • https://1001dizi.net/dizi-cukur. Erişim tarihi: 21.01.2019.
  • http://www.showturk.com.tr/dizi/oyuncular_kunye/cukur/2076. Erişim tarihi: 21.01.2019.
  • https://1001dizi.net/dizi-soz. Erişim tarihi: 21.01.2019.
  • https://www.startv.com.tr/dizi/soz/oyuncular. Erişim tarihi: 21.01.2019.
  • https://1001dizi.net/dizi-sen-anlat-karadeniz. Erişim tarihi: 21.01.2019.
  • https://www.atv.com.tr/diziler/sen-anlat-karadeniz/kadro. Erişim tarihi: 21.01.2019.

In The Context Of The Serıes Audience And Admiration:A Research On Instagram Fan Pages

Yıl 2019, Sayı: 13, 104 - 127, 01.03.2019

Öz

The television, which has the power to affect its own audience physically, mentally and emotionally within the media channels, carries out this effect area with publications. One of the most important television broadcasts that provide emotional communication with the audience is the TV series. The emotional bonding of the audience with the string fiction and strengthening this connection reveals the concept of what we call admiration.The digital culture that influences every aspect of life has also changed the characteristics of admiration and its forms of expression. Fans are not just viewers anymore; they have become social entities that produce, share, participate, interpret effectively. As in the world, there are also fans of television series in our country and they are constantly active in social media. In the study, depending on the rating results, the Instagram fan pages of the first 5 most watched series in 2018 in Turkey were examined in the process of becoming a fan from being just an audience. In the research, fans’ participation and sharing dimensions on related pages have been evaluated

Kaynakça

  • Ang, Ien (1985). Watching Dallas: Soap Opera and the Melodramatic Imagination. Translated By Della Couling. London and New York: Routledge.
  • Bloom, Paul (2012). Hazzın Bilimi: Sevdiğimiz Şeyleri Neden Severiz? Çev., Ahmet Birsen. İstanbul: Alfa Yayınları.
  • Çiltaş, Erdem (2017). Fan Sayfalarında Aidiyet Unsuru Olarak Nefret Söylemi Fenerbahçe ve Galatasaray Takımlarının Fan Sayfaları Örneği. Atatürk Üniversitesi, S.B.E, Yüksek Lisans Tezi.
  • Deloitte (2014). “World’s Most Colorful Screen Tv Series Sector in Turkey” http:// www2.deloitte.com/content/dam/deloitte/tr/documents/technology-media-telecommunications/trweb-tv-series-sector-in-turkey.pdf/. Erişim tarihi: 10.01.2019.
  • Fiske, John (1992). “The Cultural Economy of Fandom”, The Adoring Audience: Fan Culture and Popular Media. Lisa A. Lewis (der.) içinde. London: Routledge. 30- 49.
  • Fiske, John ve Hartley John (2003). Reading Television. London: Routledge.
  • Herbig, Art ve Andrew F. Herrmann (2016). Polymediated Narrative: The Case of the Supernatural Episode “Fan Fiction”. http://ijoc.org/index.php/ijoc/article/ view/4397/. Erişim tarihi: 15.01.2019.
  • Hills, Matt (2002). Fan Cultures. London: Routledge.
  • Horkheimer, Max ve Theodor Adorno W. (2002). Dialectic of Enlightenment–Philosophical Fragments. Stanford: Stanford University Press. 94-136.
  • Jenkins, Henry (1992). Textual Poachers: Television Fans & Participatory Culture. New York: Routledge.
  • Jenkins, Henry (2006). “Star Trek Rerun, Reread, Rewritten.” Fans, Bloggers and Gamers. Henry Jenkins (der.) içinde. New York: Nyu Press. 37-60.
  • Kellner, Douglas (2015). “Cultural Studies, Multiculturalism and Media Culture” https://pages.gseis.ucla.edu./faculty/kellner/papers/sagecs.htm/. Erişim tarihi: 10.01.2019.
  • Kumru, Berfin ve Çetin Emre (2016). “Televizyon İzleyicisi Kimdir?: Kavramsal Bir Tartışma” Erdem Dergisi Vol. 70: 25-41.
  • Larsen, Peter (2010). “The Grey Area. A Rough Guide: Television Fans, Internet Forums and the Cultural Public Sphere.” Relocating Television: Television in the Digital Context. J. Gripsrud (der.) içinde. New York: Routledge. 156-169
  • Nightingale, Virginia ve Karen Ross (2003). Critical Readings: Media and Audiences. Berkshire: Open University Press.
  • Porter, Lynette (2012). The Doctor Who Fanchise: American Influence, Fan Culture and the Spinoffs. North Carolina: Mcfarland&Company Inc. Publishers, 133.
  • Saktanber, Binnaz (2010). “TV Dizileri ve İzleyici “Katılımı”: Bloglar Başrolde, Memleket Dizileri Para, Arzu, Yalan.” Birikim. Sayı: 256-25: 69-77.
  • Sezen, Didem (2016). “Dijital Sonrası Hayran Kültürünün Dönüşümü Üzerine” Dijital Kavramlar, Olanaklar, Deneyimler. Nilüfer Timisi Nalçaoğlu (der.) içinde. İstanbul: Kalkedon Yayınları.
  • Tüzün, Selin (2015). “Turkey’s Emergence As A Regional Exporter of Television Drama Sector: Strengths and Challenges.” New Directions in Media. K. M. B. Islam ve N. Roy (der.) içinde. New Delhi: Bloomsbury. 99-117.
  • Webster, James G. (2005). “Beneath the Veneer of Fragmentation: Television Audience Polarization in a Multichannel World”, Journal of Communication 55(2): 366-382.
  • Verba, Joan Marie (2003). Boldly Writing: A Trekker Fan and Zine History 1967- 1987. 2nd Edition. Minnetonka: Flt Publications.
  • https://onedio.com/haber/turk-televizyonunun-en-cok-izlenen-20-dizisini-soyluyoruz-817772.
  • https://1001dizi.net/dizi-cukur. Erişim tarihi: 21.01.2019.
  • http://www.showturk.com.tr/dizi/oyuncular_kunye/cukur/2076. Erişim tarihi: 21.01.2019.
  • https://1001dizi.net/dizi-soz. Erişim tarihi: 21.01.2019.
  • https://www.startv.com.tr/dizi/soz/oyuncular. Erişim tarihi: 21.01.2019.
  • https://1001dizi.net/dizi-sen-anlat-karadeniz. Erişim tarihi: 21.01.2019.
  • https://www.atv.com.tr/diziler/sen-anlat-karadeniz/kadro. Erişim tarihi: 21.01.2019.
Toplam 28 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Research Article
Yazarlar

Tülay Yazıcı Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Mart 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Sayı: 13

Kaynak Göster

APA Yazıcı, T. (2019). DİZİ SEYİRCİSİ VE HAYRANLIK İLİŞKİSİ BAĞLAMINDA INSTAGRAM FAN SAYFALARI ÜZERİNE BİR İNCELEME. Kocaeli Üniversitesi İletişim Fakültesi Araştırma Dergisi(13), 104-127.