BibTex RIS Kaynak Göster

TOPLUMSAL CİNSİYET ROLLERİNİN TÜRKİYE YOUTUBE MECRASINA YANSIMASI: EN ÇOK TAKİP EDİLEN ON İÇERİK KATEGORİSİ KAPSAMINDA YOUTUBER’LARIN CİNSİYET VE YAŞLARINA GÖRE DAĞILIMI

Yıl 2019, Sayı: 14, 106 - 132, 01.10.2019

Öz

Toplumsal cinsiyet rolleri, kadın ve erkeğin beklentilerini, değerlerini, imajlarını, davranışlarını, inanç sistemlerini ve rollerini tanımlayan fikirlerin tümüdür. Sadece cinsiyetler arasındaki ilişkileri değil toplumun her kademesini etkilemekte ve sosyal davranış kalıplarını da ortaya koymaktadır. Farklı kültürler toplumsal cinsiyetlere farklı roller yüklemektedir. Kadın ve erkeğin hangi davranışlarının uygun olacağı veya olmayacağı üzerine farklı fikirler ortaya çıkmaktadır. Toplumsal cinsiyet rolleri sadece kültürlere göre değil, bir toplumun içerisinde bulunduğu yaşam standartlarının değişmesinde veya kriz dönemlerinde de farklılıklar gösterebilir. Doğumdan itibaren içerisinde bulunulan toplumun tüm sosyal yaptırımlarından etkilenilmektedir. Erkeklere; güçlü olmak, yarışarak üstünlük ispat etmek ve savaşın kendisi, toplum tarafından dayatılmaktadır. Kızlara yüklenen imaj ise düzgün ve itaatkâr olma, iyi bir dinleyici olma, başkalarına öncelik vermek şeklinde sıralanabilir. Bu durum her iki cinsiyet üzerinde de toplumsal şiddeti meydana getirmekte ve belirli kalıplar içerisinde yaşamalarını talep etmektedir. Bu çalışma ile toplumun her alanında etkili olan toplumsal cinsiyet rollerinin bir sosyal mecra olan Youtube Türkiye mecrasına yansımalarını ele alarak en çok takip edilen 10 içerik kategorisi kapsamında youtuberların cinsiyet ve yaşlarına hangi alanlarda yoğunlaştığını, yaşların içerik üretimine etkilerini, kadınların ve erkeklerin toplumsal cinsiyet rollerine göre içerik üretip üretmediklerini analiz edildi. Araştırmada nicel araştırma yöntemlerinden içerik analizi kullanılmıştır. Evren olarak Türkiye youtube mecrası seçilmiş. Örneklem olarak ise; kadın/erkek cinsiyeti üzerinden 18-40 yaş arası ele alınarak 10 içerik kategorisi kapsamında en çok abonesi bulunan 100 youtuber cinsiyet ve yaşlarına göre ele alınmıştır. Elde edilen bulgulara göre; toplumsal cinsiyet rolleri Türkiye youtube mecrasına yansımakta, genel kabullere göre içerik üreten youtuberlar daha çok abone sayısına ulaşmakta ve toplumun cinsiyetlere yönelik beklentilerini karşılamaktadır

Kaynakça

  • Atalay, Beşir (1992). Sanayileşme ve Sosyal Değişme -Kırıkkale Araştırması- Ankara: DPT Yayınları.
  • Arkan, Selin, 5 Haziran 2017, En Güzel Gösteri Youtube, http://www.e-skop.com/ skopbulten/en-guzel-gosteri-youtube/3395#_edn3 sitesinden 14 Ocak 2019 tarihinde erişildi.
  • Baumgartner, Jody, Half of Viewers Under 32 Won’t Pay for TV by 2025, http://www. multichannel.com/news/content/50-viewers-under-32-won-t-pay-tv-2025/394391, 14 Ocak 2019 tarihinde erişildi.
  • Behiç Yavuz, 2014, Başarı Hikâyeleri, https://www.eticaretgunlugu.com/youtube-na- sil-kuruldu/ sitesinden 14 Ocak 2019 tarihinde erişildi.
  • Bilton, Tony, Kevin Bonnett, Pip Jones, Teny Lawson, David Skinner, Michelle Stanworth, Andrew webster (2009). sosyoloji, ed.Bülent Özçelik, Siyasal Kitapevi, Ankara
  • Canatan, Kadir (2011). Beden Sosyolojisi, Açılım Yayınları, İstanbul
  • Chodorow, Nancy (2005). Duyguların Gücü: Psikanalizde, Cinsiyette ve Kültürde Kişisel Anlamda, çev.Jale Özata Dirlikyapan, Metis Yayınları, İstanbul.
  • Demirtaş, Andaç (2003). Sosyal Kimlik Kuramı Temel Kavram ve Varsayımlar. İletişim Araştırmaları, 1(1), 123-144.
  • Direk, Zeynep (2012). Queer Kuram ve Cinsiyet Farklılığı, Cinsellik Muamması Türki- ye’de Queer Kültür ve Muhalefet (İç.) Der.:Cüneyt Çakırlar, Serkan Delice, ss.72-92, İstanbul: Metis Yayınları.
  • Dökmen, Zehra Yaşın (2004). Toplumsal Cinsiyet: Sosyal Psikolojik Açıklamalar, Sistem Yayınları, İstanbul.
  • Ecevit, Yıldız ve Nadide Karkıner (2011). Toplumsal Cinsiyet Sosyolojisi, Anadolu Üniver- sitesi Açıköğretim Yayınları, Eskişehir.
  • Ersever, Hakan (1993). Öğrenilmiş Çaresizlik, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergi- si, Cilt:26, Sayı:2, ss.621-632, Ankara.
  • Fine, Cordelia (2011). Toplumsal Cinsiyet Yansıması, Çev. Kıvanç Tanrıyar, Sel Yayıncılık, İstanbul.
  • Giddens, Antony (2000). Sosyoloji, Haz. Cemal Güzel, Ayraç Yayınları, İstanbul.
  • Gül, Hasan ve Oktay, Ercan (2009). Türkiye Ve Dünya’da Kadınların Çalışma Hayatın- da Yaşadıkları Cam Tavan Algıları Üzerine Kavramsal Bir Çalışma. Sosyal Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 9 (18), 421-436. Retrieved from http://dergipark.gov.tr/susead/ issue/28417/302564
  • Han, Byung Chul (2017). Şeffaflık Toplumu, Çev. Haluk Barışcan, Metis Yayınları, İstan- bul).
  • Jack, 15 Aralık 2015, İnternet Çağı, https://www.kimnezamanicatetti.com/youtube/ sitesinden 13 Ocak 2019 tarihinde erişildi.
  • Öğrenilmiş Çaresizlik, https://www.felsefe.net/konu/ogrenilmis-caresizlik-toplum-ref- leksi-3.75104/ sitesinden 13 Ocak 2019 tarihinde erişilmiştir.
  • Savran, Gülnur Acar (2004) Beden, Emek, Tarih: Diyalektik Bir Feminizm İçin, Kanat Yayınları, İstanbul
  • Tutar, Hasan (2007). Örgütsel Eylemsizliği Açıklama Aracı Olarak Öğrenilmiş Çaresizlik ‘İş, Güç’, Endüstri İlişkileri ve İnsan Kaynakları Dergisi, Cilt:9, Sayı:4, ss.142-161.
  • TÜİK 2006 Aile Hayatı Verileri, http://www.tuik.gov.tr/PreTablo.do%3Falt_id%3D1068 sitesinden 13 Ocak 2019 tarihinde erişilmiştir.
  • Yüksel Elif Akın, 16 Kasım 2014, Youtube’un Kuruluş Öyküsü ve Kısa Tarihi, https:// www.medyaakademi.org/2014/11/16/youtubeun-kurulus-oykusu-ve-kisa-tarihi/ site- sinden 13 Ocak 2019 tarihinde erişildi
  • Youtube Basın, https://www.youtube.com/yt/about/press/ sitesinden 14 Ocak 2019 tarihinde erişildi.

REFLECTION OF GENDER ROLES ON TURKEY’S YOUTUBE MEDIUM: DISTRIBUTION OF THE YOUTUBERS ACCORDING TO GENDER AND AGE UNDER THE CATEGORY OF THE TEN MOST FOLLOWED YOUTUBERS

Yıl 2019, Sayı: 14, 106 - 132, 01.10.2019

Öz

Gender roles are the total ideas that define the expectations, values, images, behaviors, belief system sandroles of women and men. They affect not only the relation ships between the sexes but also all levels of society and they reveal social behavior patterns. Different cultures put different role song ender. There are different ideas about which behaviors of men and women would be appropriateor not. Gender roles can vary not only in cultures but also in changing the living standards of a society or in times of crisis. From the moment we were born, we are affected by all the social sanctions of the society we are in. On men; being strong, proving superiority by competing, and war itself is imposed by society. In contrast to this, the image that is uploaded to girls can be listed as being properand obedient, being a good listener and giving priority to others. This creates social violence on both sexes and demands that they live within certain patterns. In this study, we analyzed the reflections of gender roles on Youtube Turkey within the scope of the most-followed 10 content considering their gender and age, in which area they intensified, the effect of their age on content production and whether they produce the content based on gender roles. In this research, we used contentanalysis which is one of the quantitativere search methods. Turkey Youtube medium has been selected as the universe of the study and as the sample of the study100 female / male sexes between the ages of 18-40 have been considered according to gender and age with the greatest number of subscribers within the 10 content categories. According to the findings we obtained; gender roles are reflected on YouTube media in Turkey, YouTubers who produce contents according to the general as sumptions reach more YouTube subscriber sand they meet the expectations of the society based on gender

Kaynakça

  • Atalay, Beşir (1992). Sanayileşme ve Sosyal Değişme -Kırıkkale Araştırması- Ankara: DPT Yayınları.
  • Arkan, Selin, 5 Haziran 2017, En Güzel Gösteri Youtube, http://www.e-skop.com/ skopbulten/en-guzel-gosteri-youtube/3395#_edn3 sitesinden 14 Ocak 2019 tarihinde erişildi.
  • Baumgartner, Jody, Half of Viewers Under 32 Won’t Pay for TV by 2025, http://www. multichannel.com/news/content/50-viewers-under-32-won-t-pay-tv-2025/394391, 14 Ocak 2019 tarihinde erişildi.
  • Behiç Yavuz, 2014, Başarı Hikâyeleri, https://www.eticaretgunlugu.com/youtube-na- sil-kuruldu/ sitesinden 14 Ocak 2019 tarihinde erişildi.
  • Bilton, Tony, Kevin Bonnett, Pip Jones, Teny Lawson, David Skinner, Michelle Stanworth, Andrew webster (2009). sosyoloji, ed.Bülent Özçelik, Siyasal Kitapevi, Ankara
  • Canatan, Kadir (2011). Beden Sosyolojisi, Açılım Yayınları, İstanbul
  • Chodorow, Nancy (2005). Duyguların Gücü: Psikanalizde, Cinsiyette ve Kültürde Kişisel Anlamda, çev.Jale Özata Dirlikyapan, Metis Yayınları, İstanbul.
  • Demirtaş, Andaç (2003). Sosyal Kimlik Kuramı Temel Kavram ve Varsayımlar. İletişim Araştırmaları, 1(1), 123-144.
  • Direk, Zeynep (2012). Queer Kuram ve Cinsiyet Farklılığı, Cinsellik Muamması Türki- ye’de Queer Kültür ve Muhalefet (İç.) Der.:Cüneyt Çakırlar, Serkan Delice, ss.72-92, İstanbul: Metis Yayınları.
  • Dökmen, Zehra Yaşın (2004). Toplumsal Cinsiyet: Sosyal Psikolojik Açıklamalar, Sistem Yayınları, İstanbul.
  • Ecevit, Yıldız ve Nadide Karkıner (2011). Toplumsal Cinsiyet Sosyolojisi, Anadolu Üniver- sitesi Açıköğretim Yayınları, Eskişehir.
  • Ersever, Hakan (1993). Öğrenilmiş Çaresizlik, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergi- si, Cilt:26, Sayı:2, ss.621-632, Ankara.
  • Fine, Cordelia (2011). Toplumsal Cinsiyet Yansıması, Çev. Kıvanç Tanrıyar, Sel Yayıncılık, İstanbul.
  • Giddens, Antony (2000). Sosyoloji, Haz. Cemal Güzel, Ayraç Yayınları, İstanbul.
  • Gül, Hasan ve Oktay, Ercan (2009). Türkiye Ve Dünya’da Kadınların Çalışma Hayatın- da Yaşadıkları Cam Tavan Algıları Üzerine Kavramsal Bir Çalışma. Sosyal Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 9 (18), 421-436. Retrieved from http://dergipark.gov.tr/susead/ issue/28417/302564
  • Han, Byung Chul (2017). Şeffaflık Toplumu, Çev. Haluk Barışcan, Metis Yayınları, İstan- bul).
  • Jack, 15 Aralık 2015, İnternet Çağı, https://www.kimnezamanicatetti.com/youtube/ sitesinden 13 Ocak 2019 tarihinde erişildi.
  • Öğrenilmiş Çaresizlik, https://www.felsefe.net/konu/ogrenilmis-caresizlik-toplum-ref- leksi-3.75104/ sitesinden 13 Ocak 2019 tarihinde erişilmiştir.
  • Savran, Gülnur Acar (2004) Beden, Emek, Tarih: Diyalektik Bir Feminizm İçin, Kanat Yayınları, İstanbul
  • Tutar, Hasan (2007). Örgütsel Eylemsizliği Açıklama Aracı Olarak Öğrenilmiş Çaresizlik ‘İş, Güç’, Endüstri İlişkileri ve İnsan Kaynakları Dergisi, Cilt:9, Sayı:4, ss.142-161.
  • TÜİK 2006 Aile Hayatı Verileri, http://www.tuik.gov.tr/PreTablo.do%3Falt_id%3D1068 sitesinden 13 Ocak 2019 tarihinde erişilmiştir.
  • Yüksel Elif Akın, 16 Kasım 2014, Youtube’un Kuruluş Öyküsü ve Kısa Tarihi, https:// www.medyaakademi.org/2014/11/16/youtubeun-kurulus-oykusu-ve-kisa-tarihi/ site- sinden 13 Ocak 2019 tarihinde erişildi
  • Youtube Basın, https://www.youtube.com/yt/about/press/ sitesinden 14 Ocak 2019 tarihinde erişildi.
Toplam 23 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Research Article
Yazarlar

Bilge Nur Kenet Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Ekim 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Sayı: 14

Kaynak Göster

APA Kenet, B. N. (2019). TOPLUMSAL CİNSİYET ROLLERİNİN TÜRKİYE YOUTUBE MECRASINA YANSIMASI: EN ÇOK TAKİP EDİLEN ON İÇERİK KATEGORİSİ KAPSAMINDA YOUTUBER’LARIN CİNSİYET VE YAŞLARINA GÖRE DAĞILIMI. Kocaeli Üniversitesi İletişim Fakültesi Araştırma Dergisi(14), 106-132.