Kamuoyu ve pazarlama araştırmalarının tüm dünyada yaygınlaşması ve bu alanda çalışmalar
yapan firmaların çoğalması uluslar arası örgütlenmeyi de beraberinde getirmiştir. Bu
örgütler yaptıkları çalışmalarla kamuoyu ve pazar araştırmalarında kullanılacak ölçütleri belirlemişlerdir.
Çeşitli ülkelerdeki pazarlama ve kamuoyu araştırma şirketlerinin üye olduğu uluslararası
düzeyde çalışmalar yapan ESOMAR, ICC ve WAPOR kamuoyu araştırmalarının okuyucuları yönlendirmesini önlemek için bir dizi öneriler geliştirmişlerdir.
Bu çalışmada ilk olarak, seçim kampanyaları döneminde yapılan kamuoyu araştırmalarının
ne anlama geldiği ve bu araştırmaların özellikle seçmenler ve siyasiler üzerindeki etkiler
tartışılmıştır. İkinci olarak Türkiye'de özellikle milletvekili genel seçimleri ile ilgili olarak kamuoyu
araştırması sonuçlarının gazetelerde yayınlanması üzerine getirilen yasal sınırlamaları incelenmiştir.
Daha sonra uluslar arası alanda etkinlik gösteren kamuoyu araştırması derneklerinin, gazetelerde
kamuoyu araştırmalarına yer verilirken okuyucuyu yönlendirmemek için geliştirdikleri ve uyulması
önerdikleri kriterlerden söz edilmiştir. Son olarak da Türk basınının en yüksek tirajlı üç
gazetesi olan Hürriyet, Milliyet ve Sabah gazetelerinde 1983-2002 yılları arasında yer alan
kamuoyu araştırmaları okuyucuların kasıtlı bir biçimde yönlendirilmesini önlemek için uluslar arası
araştırma dernekleri tarafındandan önerilen kriterler bakımından nicel içerik analiz tekniği kullanarak
incelenmiştir.
Bu çalışmadan elde edilen bulgulara göre araştırmada ele alınan her üç gazete de
sırasıyla en çok "araştırmayı finanse ederek destekleyen kuruluşun adına", "örneklem alınan
kitlenin tanımına", "yöntem ve araştırma tasarımına", "örneklem büyüklüğüne", "araştırma tarihine"
ve "örneklem hatasına" yer vermiştir. Söz konusu gazeteler yayınladıkları kamuoyu araştırmalarının
büyük bir kısmının sponsorluğunu kendileri yapmışlardır.
Kamuoyu Kamuoyu Arştırmaları Türk Basını Kitle İletişim Araçları
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | İletişim ve Medya Çalışmaları |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 28 Mart 2003 |
Gönderilme Tarihi | 3 Ocak 2003 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2003 Sayı: 3 |