Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Kırılmanın Sessizliği ve Şimdi(siz)lik

Yıl 2016, Sayı: 3 - 2016, 47 - 65, 30.09.2016

Öz

Text is beginning with the problem of human will of rebellion, which
is having from the fall from heaven on. This exactly is an approach which
makes interruption on chronologic time and which is Messianic on the sense of
Benjamin. This Messianic interruption, on the hereafter of text was reconciled
with Nietzschean eternal return, processed with the time view of Blanchot and
Derrida. Finally with mentioning of creating temporal interruption is the ethical
manner, this condition will be explained with the “cutting” process on cinema. At
this point, the aim is presenting of the human’s rebellion condition’s is actually
always presented on him and is the structure which waiting to be come to present
with ethical manner.

Kaynakça

  • Altuğ, T. (2012). Son Bakışta Sanat, İstanbul: YKY.
  • Bailey, J. W. (1934). The Temporary Messianic Reign in the Literature of Early Judaism, Journal of Biblical Literature: Vol: 53, No: 2: The Society of Biblical Literature.
  • Bataille, G. (1999). İmkansız, çev. Mukadder Yakupoğlu, İstanbul: Kabalcı.
  • Benjamin, W. (1995). “Tarih Felsefesi Üzerine Tezler”, II, Estetize Edilmiş Yaşam, çev. Ünsal Oskay, İstanbul: Der.
  • Benjamin, W. (2014). Son Bakışta Aşk, haz. Nurdan Gürbilek, İstanbul: Metis.
  • Benjamin, W. (2011). Brecht’i Anlamak, çev. Haluk Barışcan – Güven Işısağ, İstanbul: Metis.
  • Buber, M., Rosenzweig, F. (1994). Scripture and Translation, tr. Laurence Rosenwald – Everett Fox, Bloomington and Indianapolis: Indiana University Press.
  • Canar, B. (2012). Maurice Blanchot Düşüncesi’nde Sessizliği Yazıya Çekmek, Üniversitesi Dil ve Tarih-Coğrafya Fakültesi Dergisi, 52 (1): Ankara, y.y..
  • Canar, B. (2013). Tuhaf Alan Sessizlikten İletişime Bir Sahneleme Denemesi, İstanbul: Ayrıntı.
  • Cioran, E. M. (2000). Çürümenin Kitabı, çev. Haldun Bayrı, İstanbul: Metis.
  • Cömert, B. (1976). Mitoloji ve İkonografi, Ankara: Meteksan Ltd.Şti.
  • Deleuze, G. (2006). Nietzsche, çev. İlke Karadağ, İstanbul: Otonom.
  • Deleuze, G. (2010). Nietzsche ve Felsefe, çev. Ferhat Taylan, İstanbul: Norgunk.
  • Derrida, (1994). Specters of Marx, trans. Peggy Kamuf, Routledge.
  • Derrida, J. (1995). On the Name, trans. Thomas Dutoit, Stanford University Press.
  • Derrida, J. (2012). Platon’un Eczanesi, İstanbul: Pinhan.
  • Düz, O. (Ed.), (2001). Dostoyevski Hayatı, Eserleri Üzerine Makaleler ve Aforizmalar, İstanbul: Kaknüs.
  • Fuchs, R. (2011). Taboos and Transgression: Georges Bataille on Eroticism and Death, Gnosis: 10 (3).
  • Gonçalves, J. (2012). The Man with a Movie Camera, Conventry University.
  • Heidegger, M. (2008). Varlık ve Zaman, çev. Kaan H. Ökten, İstanbul: Agora.
  • Kaya, A. (2012). Dziga Vertov’un Sinema Kuramı,http://sinemayakurdi.com/filmgotar-makaleler/25-gotar-makaleler/611-dziga-vertovun-sinema-kurami.html
  • Kutsal Kitap (Tevrat, Zebur, İncil), (Ekim 2014), İstanbul: Kitabı Mukaddes Şirketi – Yeni Yaşam Yayınları.
  • Laclau, E. (1995). The Time Is Out of Joint, Diacritics: Vol: 25, No: 2, The John Hopkins University Press.
  • Levin, T. (1987), From Dialectical to Normative Specificity: Reading Lucacs on Film, New German Critique: No: 40, Special Issue on Weimar Film Theory, Duke University Press.
  • Löwy, M. (2007), Walter Benjamin: Yangın Alarmı “Tarih Kavramı Üzerine” Tezlerin Bir Okuması, çev. U. Uraz Aydın, İstanbul: Versus.
  • MacKendrick, K. (2001), Immemorial Silence, Albany: State University of New York Press.
  • Madan, A. (2010). The Language of Emotion in Godard’s Films, Cineaction: 80, http://cineaction.ca/issue80sample.htm
  • Malabou, C. (2010). The Eternal Return and The Phantom of Difference, trans. Arne De Boever, Parrhesia: No: 10.
  • Nietzsche, (1977). Böyle Buyurdu Zerdüşt, çev. A. Turan Oflazoğlu, İstanbul: Cem.
  • Odabaş, B. (1984). Fransız Sinemasında Yeni Dalga, “Sinema Dolu bir Yaşam”, Nokta: Sayı 36.
  • Pensky, M. (2004). Method and Time: Benjamin’s Dialectical Images, The Cambridge Companion to Walter Benjamin, edit. David S. Ferris, Cambridge University Press.
  • Peters, F.E. (2004), Antik Yunan Felsefesi Terimleri Sözlüğü, çev. ve haz. Hakkı Hünler, İstanbul: Paradigma.
  • Pezzella, M. (2006), Sinemada Estetik, çev. Fisun Demir, Ankara: Dost.
  • Ranciére, J. (2010). Özgürleşen Seyirci, çev. E. Burak Şaman, İstanbul: Metis.
  • Ranciére, J. (2012). Estetiğin Huzursuzluğu Sanat Rejimi ve Politika, çev. Aziz Ufuk Kılıç, İstanbul: İletişim.
  • Sanders, B. (2009). Kahkahanın Zaferi: Yıkıcı Tarih Olarak Gülme, çev. Kemal Atakay, İstanbul: Ayrıntı.
  • Schiller, (1999). Estetik Üzerine, çev. Melahat Özgü, (1. Baskı), İstanbul: Kaknüs.
  • TDK Sözlük, http://www.tdk.gov.tr/ (online) 10.04.16
  • Ware, O. (2004). Dialectic of the Past/ Disjuncture of the Future: Derrida and Benjamin on the Concept of Messianism, JCRT: 5.2.
  • Winfree, J. (2001). The Repetition of Eternal Return, ot the Disastrous Step, Pli: No: 11.
  • Wolfe, K. (2006). From Aesthetics to Politics: Ranciére, Kant and Deleuze, http://www.contempaesthetics.org/newvolume/pages/article.php?articleID=382 (online) 10.04.16
  • Yaren, Ö. (2010). Marksist Estetik ve Sinema: Erken Tartışmalar, Alternatif Politika: Cilt 2, Sayı 2.
  • Yetişkin, E. (2010). Güncel Politik Sinemayı Yeniden Düşünmek, Akademik İncelemeler Dergisi: Cilt 5, Sayı 2.
  • Young, E. B. (2008). The Determination of Sense via Deleuze and Blanchot: Paradoxes of the Habitual, the Immemorial, and the Eternal Return, Deleuze Studies: Vol: 2, Issue 2, ISSN: 1750-2241.
  • Yöndemli, F. (2006). Hayat Ağacı Ejder Yılan, İstanbul: Nüve Kültür.

Kırılmanın Sessizliği ve Şimdi(siz)lik

Yıl 2016, Sayı: 3 - 2016, 47 - 65, 30.09.2016

Öz

Metin cennetten düşme sahnelemesinden itibaren insanın başkaldırma
iradesini barındırdığı meselesi ile başlamaktadır. Devamında bu durumun
insana özsel olduğu ve kendisini her an gösterebildiği, hatta göstermesi gerektiği
ortaya konmaktadır. Bu, tam anlamıyla kronolojik zamanı kesintiye uğratan bir
yaklaşımdır ve Benjaminci anlamda Mesiyanik’tir. Bu Mesiyanik kırılma, metnin
devamında Nietzsche’nin bengi dönüşü ile bağdaştırılmış, Blanchot ve Derrida’nın
zamana bakışları ile işlenecektir. Son olarak zamanda kırılma yaratma durumunun
aktörel bir tutum olduğundan bahsedilerek bu durum sinemadaki “kesme” süreci
ile açıklanacaktır. Bu noktada amaç, insanın başkaldırma durumunun aslında
onda her zaman bulunan ve aktörel bir tutumla açığa çıkması beklenen bir yapı
olduğunu sunmaktır. 

Kaynakça

  • Altuğ, T. (2012). Son Bakışta Sanat, İstanbul: YKY.
  • Bailey, J. W. (1934). The Temporary Messianic Reign in the Literature of Early Judaism, Journal of Biblical Literature: Vol: 53, No: 2: The Society of Biblical Literature.
  • Bataille, G. (1999). İmkansız, çev. Mukadder Yakupoğlu, İstanbul: Kabalcı.
  • Benjamin, W. (1995). “Tarih Felsefesi Üzerine Tezler”, II, Estetize Edilmiş Yaşam, çev. Ünsal Oskay, İstanbul: Der.
  • Benjamin, W. (2014). Son Bakışta Aşk, haz. Nurdan Gürbilek, İstanbul: Metis.
  • Benjamin, W. (2011). Brecht’i Anlamak, çev. Haluk Barışcan – Güven Işısağ, İstanbul: Metis.
  • Buber, M., Rosenzweig, F. (1994). Scripture and Translation, tr. Laurence Rosenwald – Everett Fox, Bloomington and Indianapolis: Indiana University Press.
  • Canar, B. (2012). Maurice Blanchot Düşüncesi’nde Sessizliği Yazıya Çekmek, Üniversitesi Dil ve Tarih-Coğrafya Fakültesi Dergisi, 52 (1): Ankara, y.y..
  • Canar, B. (2013). Tuhaf Alan Sessizlikten İletişime Bir Sahneleme Denemesi, İstanbul: Ayrıntı.
  • Cioran, E. M. (2000). Çürümenin Kitabı, çev. Haldun Bayrı, İstanbul: Metis.
  • Cömert, B. (1976). Mitoloji ve İkonografi, Ankara: Meteksan Ltd.Şti.
  • Deleuze, G. (2006). Nietzsche, çev. İlke Karadağ, İstanbul: Otonom.
  • Deleuze, G. (2010). Nietzsche ve Felsefe, çev. Ferhat Taylan, İstanbul: Norgunk.
  • Derrida, (1994). Specters of Marx, trans. Peggy Kamuf, Routledge.
  • Derrida, J. (1995). On the Name, trans. Thomas Dutoit, Stanford University Press.
  • Derrida, J. (2012). Platon’un Eczanesi, İstanbul: Pinhan.
  • Düz, O. (Ed.), (2001). Dostoyevski Hayatı, Eserleri Üzerine Makaleler ve Aforizmalar, İstanbul: Kaknüs.
  • Fuchs, R. (2011). Taboos and Transgression: Georges Bataille on Eroticism and Death, Gnosis: 10 (3).
  • Gonçalves, J. (2012). The Man with a Movie Camera, Conventry University.
  • Heidegger, M. (2008). Varlık ve Zaman, çev. Kaan H. Ökten, İstanbul: Agora.
  • Kaya, A. (2012). Dziga Vertov’un Sinema Kuramı,http://sinemayakurdi.com/filmgotar-makaleler/25-gotar-makaleler/611-dziga-vertovun-sinema-kurami.html
  • Kutsal Kitap (Tevrat, Zebur, İncil), (Ekim 2014), İstanbul: Kitabı Mukaddes Şirketi – Yeni Yaşam Yayınları.
  • Laclau, E. (1995). The Time Is Out of Joint, Diacritics: Vol: 25, No: 2, The John Hopkins University Press.
  • Levin, T. (1987), From Dialectical to Normative Specificity: Reading Lucacs on Film, New German Critique: No: 40, Special Issue on Weimar Film Theory, Duke University Press.
  • Löwy, M. (2007), Walter Benjamin: Yangın Alarmı “Tarih Kavramı Üzerine” Tezlerin Bir Okuması, çev. U. Uraz Aydın, İstanbul: Versus.
  • MacKendrick, K. (2001), Immemorial Silence, Albany: State University of New York Press.
  • Madan, A. (2010). The Language of Emotion in Godard’s Films, Cineaction: 80, http://cineaction.ca/issue80sample.htm
  • Malabou, C. (2010). The Eternal Return and The Phantom of Difference, trans. Arne De Boever, Parrhesia: No: 10.
  • Nietzsche, (1977). Böyle Buyurdu Zerdüşt, çev. A. Turan Oflazoğlu, İstanbul: Cem.
  • Odabaş, B. (1984). Fransız Sinemasında Yeni Dalga, “Sinema Dolu bir Yaşam”, Nokta: Sayı 36.
  • Pensky, M. (2004). Method and Time: Benjamin’s Dialectical Images, The Cambridge Companion to Walter Benjamin, edit. David S. Ferris, Cambridge University Press.
  • Peters, F.E. (2004), Antik Yunan Felsefesi Terimleri Sözlüğü, çev. ve haz. Hakkı Hünler, İstanbul: Paradigma.
  • Pezzella, M. (2006), Sinemada Estetik, çev. Fisun Demir, Ankara: Dost.
  • Ranciére, J. (2010). Özgürleşen Seyirci, çev. E. Burak Şaman, İstanbul: Metis.
  • Ranciére, J. (2012). Estetiğin Huzursuzluğu Sanat Rejimi ve Politika, çev. Aziz Ufuk Kılıç, İstanbul: İletişim.
  • Sanders, B. (2009). Kahkahanın Zaferi: Yıkıcı Tarih Olarak Gülme, çev. Kemal Atakay, İstanbul: Ayrıntı.
  • Schiller, (1999). Estetik Üzerine, çev. Melahat Özgü, (1. Baskı), İstanbul: Kaknüs.
  • TDK Sözlük, http://www.tdk.gov.tr/ (online) 10.04.16
  • Ware, O. (2004). Dialectic of the Past/ Disjuncture of the Future: Derrida and Benjamin on the Concept of Messianism, JCRT: 5.2.
  • Winfree, J. (2001). The Repetition of Eternal Return, ot the Disastrous Step, Pli: No: 11.
  • Wolfe, K. (2006). From Aesthetics to Politics: Ranciére, Kant and Deleuze, http://www.contempaesthetics.org/newvolume/pages/article.php?articleID=382 (online) 10.04.16
  • Yaren, Ö. (2010). Marksist Estetik ve Sinema: Erken Tartışmalar, Alternatif Politika: Cilt 2, Sayı 2.
  • Yetişkin, E. (2010). Güncel Politik Sinemayı Yeniden Düşünmek, Akademik İncelemeler Dergisi: Cilt 5, Sayı 2.
  • Young, E. B. (2008). The Determination of Sense via Deleuze and Blanchot: Paradoxes of the Habitual, the Immemorial, and the Eternal Return, Deleuze Studies: Vol: 2, Issue 2, ISSN: 1750-2241.
  • Yöndemli, F. (2006). Hayat Ağacı Ejder Yılan, İstanbul: Nüve Kültür.
Toplam 45 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

Özlem Derin Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 30 Eylül 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2016 Sayı: 3 - 2016

Kaynak Göster

APA Derin, Ö. (2016). Kırılmanın Sessizliği ve Şimdi(siz)lik. Kilikya Felsefe Dergisi(3), 47-65.
AMA Derin Ö. Kırılmanın Sessizliği ve Şimdi(siz)lik. KFD. Eylül 2016;(3):47-65.
Chicago Derin, Özlem. “Kırılmanın Sessizliği Ve Şimdi(siz)lik”. Kilikya Felsefe Dergisi, sy. 3 (Eylül 2016): 47-65.
EndNote Derin Ö (01 Eylül 2016) Kırılmanın Sessizliği ve Şimdi(siz)lik. Kilikya Felsefe Dergisi 3 47–65.
IEEE Ö. Derin, “Kırılmanın Sessizliği ve Şimdi(siz)lik”, KFD, sy. 3, ss. 47–65, Eylül 2016.
ISNAD Derin, Özlem. “Kırılmanın Sessizliği Ve Şimdi(siz)lik”. Kilikya Felsefe Dergisi 3 (Eylül 2016), 47-65.
JAMA Derin Ö. Kırılmanın Sessizliği ve Şimdi(siz)lik. KFD. 2016;:47–65.
MLA Derin, Özlem. “Kırılmanın Sessizliği Ve Şimdi(siz)lik”. Kilikya Felsefe Dergisi, sy. 3, 2016, ss. 47-65.
Vancouver Derin Ö. Kırılmanın Sessizliği ve Şimdi(siz)lik. KFD. 2016(3):47-65.