Text is beginning with the problem of human will of rebellion, which
is having from the fall from heaven on. This exactly is an approach which
makes interruption on chronologic time and which is Messianic on the sense of
Benjamin. This Messianic interruption, on the hereafter of text was reconciled
with Nietzschean eternal return, processed with the time view of Blanchot and
Derrida. Finally with mentioning of creating temporal interruption is the ethical
manner, this condition will be explained with the “cutting” process on cinema. At
this point, the aim is presenting of the human’s rebellion condition’s is actually
always presented on him and is the structure which waiting to be come to present
with ethical manner.
Interruption Time Messianic Manner Eternal Return Ethical Manner
Metin cennetten düşme sahnelemesinden itibaren insanın başkaldırma
iradesini barındırdığı meselesi ile başlamaktadır. Devamında bu durumun
insana özsel olduğu ve kendisini her an gösterebildiği, hatta göstermesi gerektiği
ortaya konmaktadır. Bu, tam anlamıyla kronolojik zamanı kesintiye uğratan bir
yaklaşımdır ve Benjaminci anlamda Mesiyanik’tir. Bu Mesiyanik kırılma, metnin
devamında Nietzsche’nin bengi dönüşü ile bağdaştırılmış, Blanchot ve Derrida’nın
zamana bakışları ile işlenecektir. Son olarak zamanda kırılma yaratma durumunun
aktörel bir tutum olduğundan bahsedilerek bu durum sinemadaki “kesme” süreci
ile açıklanacaktır. Bu noktada amaç, insanın başkaldırma durumunun aslında
onda her zaman bulunan ve aktörel bir tutumla açığa çıkması beklenen bir yapı
olduğunu sunmaktır.
Bölüm | Makaleler |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Eylül 2016 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2016 Sayı: 3 - 2016 |