Project and transcendence are important concepts
in Simone de Beauvoir’s existentialist philosophy. Beauvoir’s concepts of
project and transcendence are introduced in Pyrrhus
and Cineas, her first philosophical work. In this article I would like to
present how Beauvoir constructs the concepts of project and transcendence
against the idea of carpe diem. It is
argued that these concepts constitute the basis of her fundamental ontological
argument. According to this ontology, being human means being transcendent,
transcendence is dependent on the projects in concrete historical situations.
No human being could escape this basic ontological situation. Idea of carpe
diem or any theory of quietism contradicts with this basic ontological fact and
for this reason it is criticized by Beauvoir.
Simone de Beauvoir existentialism project transcendence enjoyment Carpe Diem
Tasarı
ve aşkınlık, Simone de Beauvoir’ın varoluşçu felsefesinin önemli kavramlarıdır.
Beauvoir’ın tasarı ve aşkınlık kavramları onun ilk felsefi yapıtı olan Pyrrhus ile Cineas’ta ileri sürülmüştür.
Bu makalede Beauvoir’ın tasarı ve aşkınlık kavramlarını carpe diem düşüncesinin karşısına koyarak nasıl kurduğunu sunmak
istiyorum. Bu kavramların onun temel ontolojik argümanının temellerini
oluşturduğu iddia edilmiştir. Bu ontolojiye göre insan olmak aşkın olmak
demektir, aşkınlık somut tarihsel durumlar içindeki tasarılara bağımlıdır.
Hiçbir insan bu temel ontolojik durumdan kaçamaz. Carpe diem düşüncesi ya da herhangi bir dingincilik kuramı bu temel
ontolojik gerçeklikle çelişir ve bu yüzden de Beauvoir tarafından eleştirilir.
Simone de Beauvoir varoluşçuluk tasarı aşkınlık keyif Carpe Diem
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Ekim 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Sayı: 2 |