Bu çalışmada, felsefe literatüründe genel kabul gören, sanatın Platon felsefesindeki olumsuz yeri tartışmaya açılmaktadır. Özellikle Devlet diyalogunda iyice gün yüzüne çıkan sanat eleştirisi, başka diyaloglarla birlikte düşünüldüğünde tutarsız görünebilir. Bu makale, bu tutarsızlığı veya çelişkiyi, Platon felsefinin barındırdığı bir zenginlik olarak kabul edip sanatın felsefenin evine girebilmesi için kapı aralamaktadır. Bunun için çalışma şu üç kavram üzerine oturtulmuştur: tekhné, poiesis ve kalon. Sanat özelinde merkeze alınmış olan diyaloglarla birlikte (Ion, Phaidros, Büyük Hippias ve Şölen) bu üç kavram sanatla ilişkisine göre değerlendirilmiştir.
Bu çalışmada herhangi bir etik ihlal yoktur.
In this study, the commonly accepted negative view of art in Plato's philosophy is discussed. Considering Plato’s conceptualization of art in other dialogues, his criticism of art—particularly in the Republic dialogue—may appear inconsistent. This article takes this inconsistency or contradiction as a richness of Platonic philosophy and opens the door for art to enter the house of philosophy. For this purpose, the study is based on the following three concepts: tekhné, poiesis and kalon. Together with the dialogues centered on art (Ion, Phaedrus, Greater Hippias and Symposium), these three concepts are evaluated according to their relationship with art.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Estetik, Sanat Felsefesi, Eskiçağ Felsefesi |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 25 Ekim 2024 |
Gönderilme Tarihi | 16 Nisan 2024 |
Kabul Tarihi | 18 Eylül 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Sayı: 2 |