Willard Van Orman Quine, from the standpoint of naturalistic philosophy, opposed the acceptance of inaccessible cardinals and other similar large cardinals; for this purpose, he advocated adding the V = L constructibility hypothesis as an axiom to set theory. In contrast, Penelope Maddy, also claiming a naturalistic approach, supported research on large cardinals in set theory and objected to Quine’s arguments in favor of V = L. Thus, both thinkers, starting from the same naturalistic framework, arrived at opposing conclusions. At first glance, this might suggest that the disagreement over V = L is an internal debate within naturalistic philosophy of mathematics. However, this study argues that it should not be regarded as such. While Maddy’s philosophy of mathematics indeed incorporates the rejection of “first philosophy,” a defining component of naturalism, her approach does not embrace another defining component of naturalism—namely, the view that reality is defined and described exclusively within the empirical natural sciences. Therefore, although Maddy’s philosophy of mathematics is highly valuable and comprehensive, it cannot be regarded as naturalistic in the strict sense; consequently, the disagreement in question cannot be considered an internal debate within naturalistic philosophy of mathematics.
first philosophy inaccessible cardinals large cardinals beth numbers continuum hypothesis
Willard Van Orman Quine, doğalcı felsefe doğrultusunda, erişilemez sayılar ve benzeri büyük sayal sayıların kabulüne karşı çıkmış; bu amaçla geleneksel küme kuramına V = L inşa edilebilirlik hipotezinin bir aksiyom olarak eklenmesini savunmuştur. Buna karşın Penelope Maddy, yine doğalcı bir yaklaşım iddiasıyla, küme kuramındaki büyük sayal sayılara dair çalışmaları desteklemiş ve Quine’ın V = L lehine argümanlarına itiraz etmiştir. Böylece her iki düşünür, aynı doğalcı felsefe çerçevesinden hareket ederek karşıt sonuçlara ulaşmıştır. Bu durumda ilk bakışta, V = L hipotezi etrafındaki uzlaşmazlığın doğalcı matematik felsefesi içindeki bir iç tartışma olduğu düşünülebilir. Ancak bu çalışmada, bu uzlaşmazlığın doğalcı matematik felsefesi içindeki bir iç tartışma olarak değerlendirilemeyeceği savunulmaktadır. Çünkü Maddy’in matematik felsefesi, doğalcılığın karakterindeki önemli bir bileşen olan “ilk felsefenin” reddini gerçekten içermektedir. Ancak onun yaklaşımı, doğalcılığın bir diğer tanımlayıcı bileşeni olan gerçekliğin yalnızca doğa bilimlerinin içinde tanımlandığı ve betimlendiği görüşünü içermemektedir. Dolayısıyla, Maddy’nin matematik felsefesi çok değerli ve kapsamlı olsa da tam anlamıyla doğalcı karakterde sayılamaz; bu nedenle söz konusu uzlaşmazlık, doğalcı matematik felsefesi içindeki bir iç tartışma olarak değerlendirilemez.
İlk felsefe erişilemez sayılar büyük sayal sayılar beth sayıları süreklilik hipotezi
| Birincil Dil | Türkçe |
|---|---|
| Konular | Bilim Felsefesi, Sistematik Felsefe (Diğer) |
| Bölüm | Makaleler |
| Yazarlar | |
| Yayımlanma Tarihi | 22 Ekim 2025 |
| Gönderilme Tarihi | 10 Ağustos 2025 |
| Kabul Tarihi | 21 Ekim 2025 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Sayı: 2 |