Amaç: Bu araştırmanın amacı, Arktik Deniz Rotası konusuna yönelik yayımlanmış bilimsel çalışmaların yazar, atıf, ülke, dergi, kurum ve anahtar kelime boyutlarında bibliyometrik analiz teknikleri kullanılarak kapsamlı bir mevcut durum ve gelecek trendleri ortaya koymaktır.
Tasarım/Yöntem: Web of Science (WoS) veri tabanında “arktik rota”, “kuzey denizi rotası” ve “kuzey deniz rotası” anahtar kelimeleri kullanılarak yazar anahtar kelimeleri ve yayın başlıklarında yapılan taramada 1978-2025 yılları arasında yayınlanmış 482 adet çalışmaya ulaşılmıştır. Bu çalışmalar VOSviewer ve Bibliometrix (RStudio-Biblioshiny) programları kullanılarak bibliometrik olarak analiz edilmiştir.
Bulgular: Elde edilen bulgulara göre Arktik Deniz Yolu literatürünün lojistik alanında yoğunlaştığı, Rusya’nın en çok yayın yapan, Çin’in ise en çok atıf alan ülke olduğu, en üretken yazarın Sandven S., olduğu, en çok atıf alan yazarın ise Khan, Faisal tespit edilmiştir. En fazla atıf alan derginin “Transportation Research Part A-Policy And Practice” ve en fazla atıf alan kurumun ise “Dalian Maritime University” olduğu gözlenmiştir. Anahtar kelime analizlerinde ise “kuzey deniz yolu”, “taşımacılık”, “lojistik”, “arktik taşımacılık”, “denizyolu taşımacılığı”, “konteyner taşımacılığı” gibi kavramların kullanıldığı tespit edilmiştir.
Sınırlılıklar: Çalışmanın temel sınırlılıkları arasında, Scopus veri tabanının WoS verileri ile büyük oranda benzerlik göstermesi ile Google Akademik, YÖK Tez Merkezi ve TR Dizin gibi veri tabanlarında yer alan kayıtların veri formatının farklı olması nedeniyle birleştirerek analiz edilememesi yer almaktadır.
Özgünlük/Değer: 2012 yılı sonrasında Arktik Deniz Yolu konusunda yapılan çalışmaların sayısında ciddi bir artış olduğu gözlenmektedir. Ancak, yapılan incelemede mevcut literatürün analiz edilerek çalışma konularının ve eğilimlerinin değerlendirildiği bir çalışmaya rastlanmamıştır. Lojistik, mühendislik ve ticaret boyutunda Avrupa ve Asya arasındaki ticarette önemli avantajlar sunan Arktik Deniz Yolu konusuna ilişkin politika yapıcılar, özel sektör, kamu ve akademisyenlere katkı sağlanacağı düşünülmektedir.
Arktik Deniz Yolu Kuzey Deniz Yolu Lojistik Bibliyometrik Analiz
Purpose: The purpose of this research is to present a comprehensive current situation and future trends by using bibliometric analysis techniques in terms of author, citation, country, journal, institution and keyword dimensions of scientific studies published on the Arctic Sea Route.
Design/Methodology: The keywords “Arctic Route,” “North Sea Route,” and “Northern Sea Route” were searched in the Web of Science (WoS) database within author keywords and publication titles, yielding a total of 482 publications from the period 1978 to 2025. These studies were analysed by using VOSviewer and Bibliometrix (RStudio-Biblioshiny) software tools.
Findings: The findings indicate that the Arctic Sea Route literature is predominantly focused on the field of logistics. Russia emerges as the most publishing country, while China has received the highest number of citations. The most productive author was identified as Sandven, S., and the most cited author is Khan, Faisal. Furthermore, “Transportation Research Part A: Policy and Practice” was the most highly cited journal, and “Dalian Maritime University” is the most cited institution. Moreover, keyword analysis revealed frequent use of terms such as “northern sea route,” “transportation,” “logistics,” “Arctic shipping,” “maritime transport,” and “container shipping.”
Limitations: The main limitations of the study include the fact that the Scopus database is very similar to the WoS data and that the records in databases such as Google Scholar, YÖK Thesis Center and TR Index cannot be analyzed by combining them due to the different data format.
Originality/Value: There has been a considerable increase in the number of studies on the Arctic Sea Route since 2012. However, a review of the existing literature reveals the absence of a study that systematically analyzes and evaluates research topics and trends within this field. This study aims to contribute to policymakers, the private sector, public institutions, and academic by providing insights into the Arctic Sea Route, which offers substantial advantages for trade between Europe and Asia in terms of logistics, engineering, and commerce.
Arctic Sea Route Northern Sea Route Logistics Bibliometric Analysis
| Birincil Dil | Türkçe |
|---|---|
| Konular | Ulaşım Ekonomisi |
| Bölüm | Araştırma Makalesi |
| Yazarlar | |
| Yayımlanma Tarihi | 9 Aralık 2025 |
| Gönderilme Tarihi | 14 Temmuz 2025 |
| Kabul Tarihi | 22 Ekim 2025 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 17 Sayı: 33 |
Bu eser Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.