Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Meslek yüksekokulu öğrencilerinin dijital vatandaşlık kavramına yükledikleri metaforlar

Yıl 2024, Cilt: 2 Sayı: 3, 133 - 150, 01.06.2024

Öz

Bu çalışma, meslek yüksekokulunda farklı programlarda eğitim gören öğrencilerin dijital vatandaşlık algılarını ve düzeylerini incelemeyi amaçlamaktadır. Çalışmada, öğrencilerin cinsiyet ve bölüm tercihi demografik özelliklerine göre dijital vatandaşlık algılarında nasıl farklılıklar olduğu araştırılmıştır. Bulgular, cinsiyetin ve bölüm tercihinin öğrencilerin dijital vatandaşlık algılarını etkilediğini göstermektedir. Kadın öğrencilerin daha çok sosyal sorumluluk ve çeşitlilik gibi kavramlarla dijital vatandaşlık algılarını açıkladığı belirlenmiştir. Öte yandan, erkek öğrencilerin daha fazla teknik beceri ve rekabetçilik unsurlarıyla dijital vatandaşlık algılarını şekillendirdiği görülmüştür. Ayrıca, farklı programlardaki öğrencilerin dijital vatandaşlık algılarında da belirgin farklılıklar tespit edilmiştir. Sağlık, sosyal ve tasarım alanlarındaki öğrencilerin dijital vatandaşlık algılarının birbirinden farklı olduğu belirlenmiştir. Bu bulgular, meslek yüksekokullarında dijital vatandaşlık eğitiminin önemini vurgulamakta ve bu eğitimin daha etkili bir şekilde tasarlanması için öneriler sunmaktadır.

Kaynakça

  • American Library Association (2013). Digital literacy, libraries, and public policy: Report of the office for information technology policy’s digital literacy task force.
  • Anderson, M., Toor, S., Rainie, L., & Smith, A. (2018). Activism in the social media age. Pew Research Center. Assante, M., Tobey, D. (2011, February 4).
  • Brown, A. (2019). Dijital vatandaşlık becerilerinin geliştirilmesi: Stratejiler ve öneriler. Eğitim Araştırmaları Dergisi, 15(3), 45-58.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2014). Bilimsel araştırma yöntemleri. Pegem Akademi.
  • Çubukcu, A., & Bayzan, Ş. (2013). Türkiye’de dijital vatandaşlık algısı ve bu algıyı internetin bilinçli, güvenli ve etkin kullanımı ile artırma yöntemleri. Middle Eastern & African Journal of Educational Research, 5(1), 148-174.
  • Garcia, M., & Johnson, K. (2020). Öğrencilerin dijital vatandaşlık konusundaki farkındalığını artırmak için interaktif yöntemler. Dijital Okuryazarlık Araştırmaları Dergisi, 5(1), 87-102.
  • Greenhow, C., & Robelia, B. (2009). Old communication, new literacies: Social network sites as social learning resources. Journal of Computer‐Mediated Communication, 14(4), 1130-1161.
  • Hollandsworth, R., Dowdy, L., & Donovan, J. (2011). Digital citizenship in K–12: It takes a village. TechTrends, 55(4), 37-47.
  • Johnson, K. (2019). Dijital güvenlik ve mahremiyet: Öğrencilere yönelik eğitim programları. Bilgi Güvenliği Dergisi, 12(2), 205-220.
  • Johnson, L., Adams Becker, S., Estrada V., & Freeman, A. (2015). NMC Horizon Report: 2015 Higher Education Edition. Austin, Texas: The New Media Consortium.
  • Johnson, A., & Smith, B. (2018). Exploring Perceptions of Digital Citizenship among Different Student Groups: A Study on Health Programs. Journal of Digital Citizenship Studies, 6(3), 112-126.
  • Lee, S., & Johnson, A. (2020). Gender differences in perceptions of digital citizenship: A study on male students. Journal of Digital Citizenship Studies, 8(2), 45-58.
  • Minocha, S., & Thomas, P. (2007). Collaborative learning in a wiki environment: Experiences from a software engineering course. New Review of Hypermedia and Multimedia, 13(2), 187-209.
  • Ribble, M. (2015). Digital citizenship in schools: Nine elements all students should know (3rd ed.). International Society for Technology in Education.
  • Ribble, M. & Bailey, G. (2007). Digital citizenship in schools. International Society for Technology in Education.
  • Ribble, M. S. (2015). Digital citizenship in schools: Nine elements all students should know (3rd ed.). International Society for Technology in Education.
  • Smith, A. (2018). Digital Citizenship in Higher Education: A Systematic Literature Review. Journal of Educational Technology Systems, 46(3), 394-418.
  • Smith, J. (2021). Dijital vatandaşlık eğitiminin önemi: Meslek yüksekokullarında bir değerlendirme. Dijital Eğitim Dergisi, 8(2), 123-136.
  • United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization [UNESCO]. (2013). Media and information literacy curriculum for teachers.
  • Voogt, J., & Pareja Roblin, N. (2012). A comparative analysis of international frameworks for 21st century competences: Implications for national curriculum policies. Journal of Curriculum Studies, 44(3), 299-321.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin Yayıncılık.

The metaphors underlying vocational school students' conception of digital citizenship

Yıl 2024, Cilt: 2 Sayı: 3, 133 - 150, 01.06.2024

Öz

This study aims to examine the perceptions and levels of digital citizenship among students enrolled in different vocational college programs. The study investigates how students' gender, choice of program, and other demographic characteristics influence their perceptions of digital citizenship. Findings indicate that gender and program choice significantly influence students' perceptions of digital citizenship. It was found that female students tend to associate digital citizenship with concepts such as social responsibility and diversity. On the other hand, male students tend to shape their perceptions of digital citizenship more around technical skills and competitiveness. Additionally, significant differences were observed in the perceptions of digital citizenship among students in different programs. Students in health, social, and design fields were found to have distinct perceptions of digital citizenship. These findings underscore the importance of digital citizenship education in vocational colleges and provide recommendations for designing more effective digital citizenship education programs.

Kaynakça

  • American Library Association (2013). Digital literacy, libraries, and public policy: Report of the office for information technology policy’s digital literacy task force.
  • Anderson, M., Toor, S., Rainie, L., & Smith, A. (2018). Activism in the social media age. Pew Research Center. Assante, M., Tobey, D. (2011, February 4).
  • Brown, A. (2019). Dijital vatandaşlık becerilerinin geliştirilmesi: Stratejiler ve öneriler. Eğitim Araştırmaları Dergisi, 15(3), 45-58.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2014). Bilimsel araştırma yöntemleri. Pegem Akademi.
  • Çubukcu, A., & Bayzan, Ş. (2013). Türkiye’de dijital vatandaşlık algısı ve bu algıyı internetin bilinçli, güvenli ve etkin kullanımı ile artırma yöntemleri. Middle Eastern & African Journal of Educational Research, 5(1), 148-174.
  • Garcia, M., & Johnson, K. (2020). Öğrencilerin dijital vatandaşlık konusundaki farkındalığını artırmak için interaktif yöntemler. Dijital Okuryazarlık Araştırmaları Dergisi, 5(1), 87-102.
  • Greenhow, C., & Robelia, B. (2009). Old communication, new literacies: Social network sites as social learning resources. Journal of Computer‐Mediated Communication, 14(4), 1130-1161.
  • Hollandsworth, R., Dowdy, L., & Donovan, J. (2011). Digital citizenship in K–12: It takes a village. TechTrends, 55(4), 37-47.
  • Johnson, K. (2019). Dijital güvenlik ve mahremiyet: Öğrencilere yönelik eğitim programları. Bilgi Güvenliği Dergisi, 12(2), 205-220.
  • Johnson, L., Adams Becker, S., Estrada V., & Freeman, A. (2015). NMC Horizon Report: 2015 Higher Education Edition. Austin, Texas: The New Media Consortium.
  • Johnson, A., & Smith, B. (2018). Exploring Perceptions of Digital Citizenship among Different Student Groups: A Study on Health Programs. Journal of Digital Citizenship Studies, 6(3), 112-126.
  • Lee, S., & Johnson, A. (2020). Gender differences in perceptions of digital citizenship: A study on male students. Journal of Digital Citizenship Studies, 8(2), 45-58.
  • Minocha, S., & Thomas, P. (2007). Collaborative learning in a wiki environment: Experiences from a software engineering course. New Review of Hypermedia and Multimedia, 13(2), 187-209.
  • Ribble, M. (2015). Digital citizenship in schools: Nine elements all students should know (3rd ed.). International Society for Technology in Education.
  • Ribble, M. & Bailey, G. (2007). Digital citizenship in schools. International Society for Technology in Education.
  • Ribble, M. S. (2015). Digital citizenship in schools: Nine elements all students should know (3rd ed.). International Society for Technology in Education.
  • Smith, A. (2018). Digital Citizenship in Higher Education: A Systematic Literature Review. Journal of Educational Technology Systems, 46(3), 394-418.
  • Smith, J. (2021). Dijital vatandaşlık eğitiminin önemi: Meslek yüksekokullarında bir değerlendirme. Dijital Eğitim Dergisi, 8(2), 123-136.
  • United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization [UNESCO]. (2013). Media and information literacy curriculum for teachers.
  • Voogt, J., & Pareja Roblin, N. (2012). A comparative analysis of international frameworks for 21st century competences: Implications for national curriculum policies. Journal of Curriculum Studies, 44(3), 299-321.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin Yayıncılık.
Toplam 21 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Programları ve Öğretim (Diğer)
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Şenay Şirin 0000-0001-9294-3855

Yayımlanma Tarihi 1 Haziran 2024
Gönderilme Tarihi 23 Nisan 2024
Kabul Tarihi 24 Mayıs 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 2 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Şirin, Ş. (2024). Meslek yüksekokulu öğrencilerinin dijital vatandaşlık kavramına yükledikleri metaforlar. Kastamonu İnsan Ve Toplum Dergisi, 2(3), 133-150.

Kastamonu İnsan ve Toplum Dergisi - KİTOD