Bu meta-sentez çalışmasının amacı alanyazında okul konsültasyonu ile ilgili yapılmış olan çalışmaları incelemektir. Bu amaç doğrultusunda 1990 ve 2000 yılları arasında yer alan toplamda 20 makale amaçlı örnekleme yöntemi ile seçilmiş ve analiz edilmiştir. Makalelere Google Akademik, Sage Journals ve Taylor & Francis Online veri tabanlarından erişilmiştir. Bu meta-senteze dahil edilen araştırmalar deneysel, yarı deneysel, vaka çalışmaları ve ilişkisel tarama çalışmaları olarak sınıflandırılmıştır. Bu meta-sentez çalışması kapsamına dahil edilen araştırmalardan ulaşılan veriler araştırmaların örneklemi, yöntemleri, konsültasyon modelleri, temel konu başlıkları, veri toplama araçları ve araştırma bulguları başlıkları altında değerlendirilmiştir. Ayrıca alt temalar ve konsültasyon çalışmalarının etkililiği ile ilgili olabilecek değişkenler dahil edilmiştir. Bulgular, okullarda uygulanan konsültasyon hizmetlerinin daha çok davranışsal konsültasyon modeline dayalı olup, konsültasyonun genel olarak katılımcılar için fayda sağladığına işaret etmektedir. Çalışmalarda konsültasyon sürecinin iş birliği içinde ilerletilmesinin, süreçte performans geribildirimleri sunulmasının, konsültasyonun bireysel ihtiyaçlara ve çevreye göre düzenlenmesinin, takip ve etkililik çalışmaları ile konsültasyon eğitimlerinin önemi vurgulanmıştır.
The aim of this meta-synthesis is to examine the studies conducted on school consultation. For this purpose, a total of 20 articles between 1990 and 2000 were selected and analyzed through purposive sampling method. The articles were accessed from Google Scholar, Sage Journals, and Taylor & Francis Online databases. The research included in this meta-synthesis has been classified as experimental, quasi-experimental, case studies (n=19) and survey studies (n=1). Within the scope of this meta-synthesis, the data were evaluated under the headings of the “samples of the studies”, “methods”, “consultation models”, “main topics”, “data collection tools”, and “research findings”. In addition, the subthemes and variables that may be related to the effectiveness of consultation studies were included. According to the findings, consultation services implemented in schools are mostly based on behavioral consultation models, and it is generally understood that consultation is helpful for participants. The importance of progressing the consultation process collaboratively, providing performance feedback during the process, tailoring consultation to individual needs and environments, and the importance of
follow-up and effectiveness studies and consultation training were emphasized in the studies.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Klinik Psikoloji |
Bölüm | Derlemeler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 7 Temmuz 2024 |
Gönderilme Tarihi | 20 Aralık 2023 |
Kabul Tarihi | 13 Mart 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 2 Sayı: 1 |