TÜKENMİŞLİK SENDROMU: AKADEMİK PERSONEL ÜZERİNDE BİR UYGULAMA
Yıl 2015,
Cilt: 4 Sayı: 1, 72 - 93, 31.12.2015
Ahmet Can
,
Ramazan Tiyek
Öz
Tükenmişlik sendromu bireysel ve örgütsel anlamda yıkıcı etkileri olan ve özellikle
hizmet sektöründe çalışanların verimliliğini olumsuz anlamda etkileyen bir olgudur.
Hizmet sektöründe daha sık görülmesinde, çalışanların işlerini yaparken strese daha çok
maruz kalmaları etkili olmaktadır. Bir eğitim sektörü olan üniversitelerde görev yapan
akademisyenler de hizmet sektöründe çalışan bireyler oldukları için tükenmişlik
sendromuna maruz kalabilmektedirler. Bu çalışmada, Kırklareli Üniversitesi’nde görev
yapan akademik personelin yaşadığı tükenmişlik düzeylerini belirlemek, bazı
değişkenler ile tükenmişlik arasındaki ilişkiyi tespit etmek ve tükenme sorununun
kaynağını tespit ederek, tükenme sorununa çözüm önerileri getirmek amaçlanmıştır.
Kaynakça
- Ardıç, K. - Polatcı, S. (2008). Tükenmişlik Sendromu Akademisyenler Üzerinde Bir Uygulama (GOÜ Örneği), Gazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 10 (2), 69-96.
- Cherniss, C. (1992). Long-Term Consequences of Burnout: An Exploratory Study, Journal of Organizational Behavior, 13, 1-11.
- Demir, N. (2010). Küçülmeye Giden İşletmelerde Geri Kalanların Yaşadıkları Tükenme Sendromunun Örgüte Bağlılık Üzerindeki Etkisi, Öneri Dergisi, 9 (33), 185-198.
- Eğrilmez, A. (2011). Tüketim Toplumunun Tükenen İnsanı, Psikeart Dergisi, 15, 6-7.
- Ertürk, E. - Keçecioğlu, T. (2012). Çalışanların İş Doyumları İle Mesleki Tükenmişlik Düzeyleri Arasındaki İlişkiler: Öğretmenler Üzerine Örnek Bir Uygulama, Ege Akademik Bakış, 12 (1), 41-54.
- Farber, B.A. (1984). Stress and Burnout in Suburban Teachers, Journal of Educational Research, 77 (6), 325- 331.
- Friedman, I.A. - Farber, B.A. (1992). Professional Self-Concept as a Predictor of Teacher Burnout, Journal of Educational Research, 86 (1), 28-35.
- Girgin, G. (2010). Öğretmenlerde Tükenmişliğe Etki Eden Faktörlerin Araştırılması, Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 9 (32), 32-48.