Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

HOW DO VOICE BEHAVIOR ON EMPLOYEES? AN APPLICATION TO CORRELATIONS BETWEEN ORGANIZATIONAL TRUST, PSYCHOLOGICAL CONTRACT VIOLATION, LEADER-MEMBER EXCHANGE AND POSITIVE VOICE BEHAVIOR

Yıl 2016, Cilt: 5 Sayı: 2, 1 - 12, 30.12.2016

Öz








Voice behavior is an increasing interest in recent years. Voice refers to speaking out with
an intention to improve the organization rather than merely criticism. Organizational
trust was defined as interpersonal risk-taking potential that shaped with relationships
and depends on expectations. Psychological contract was studied since last years of 20th
century. It refers to perceptions that employees and employers have on what
responsibilities each parties have to fulfill. It, being psychological but not physical,
becomes an addition to economical contract which includes compensation and working
conditions. This study, primarily, examines the relationship between psychological
contract violation, leader-member exchange, positive voice and organizational trust. The
second objective is to validate the positive side of voice behavior scale of Maynes and
Podsakoff (2014) with Turkish translations. 




Kaynakça

  • Arslan, A. - Yener, S. (2016). İşgören Sesliliği Ölçeğinin Türkçe’ye Uyarlanması Çalışması. Yönetim ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 14(1); 173-191.
  • Baş, T. - Keskin, N. - Mert, I. S. (2010). Lider Üye Etkileşimi (LÜE) Modeli ve Ölçme Aracının Türkçe'de Geçerlik ve Güvenilirlik Analizi/Leader Member Exchange (LMX) Model and Validity and Reliability of Its Instrument in Turkish. Ege Akademik Bakış, 10(3); 1013.
  • Bordia, P. - Restubog, S. L. D. - Tang, R. L. (2008). When Employees Strike Back: Investigating Mediating Mechanisms between Psychological Contract Breach and Workplace Deviance. Journal of Applied Psychology, 93(5); 1104.
  • Coyle‐Shapiro, J. A. M. (2002) A psychological contract perspective on organizational citizenship behavior Journal of organizational behavior 23(8); 927-946.
  • Çankır, B. (2016). Psikolojik Sözleşme İhlalinin Lider-Üye Etkileşimi Üzerindeki Etkisi ve Bir Araştirma , Eurasian Business & Economics Journal, S1; 513-522.
  • Çankır, B. (2016). Geri Bildirimin Araştırma Görevlilerinin Öz-Yeterlilikleri Üzerindeki Etkisi. İş ve İnsan Dergisi, 3(1), 21-30.
  • Çankır, B. 2016, Çalışanlarda Pozitif Ses Çıkartma Davranışı Nasıl Oluşur? Örgütsel Güven, Psikolojik Sözleşme İhlali, Lider-Üye Etkileşimi ile Pozitif Ses Çıkartma Davranışı Arasındaki İlişkinin İncelenmesi (How do Voice Behavior on Employees? An Application to Corelations Between Organizational Trust, Psychological Contract Violation, Leader-Member Exchange and Positive Voice Behavior) , 1st Eurasian Congress on Positive Psychology, Istanbul, 28-30 Nisan (April).
  • Dansereau, F., - Graen, G., - Haga, W. J. (1975) A vertical dyad linkage approach to leadership within formal organizations: A longitudinal investigation of the role making process Organizational Behavior and Human Performance, 13(1); 46-78.
  • Dikili, A., - Bayraktaroğlu, S. (2013) Psikolojik Sözleşme İle İş Tatmini İlişkisine Yönelik Bir Araştırma Eskişehir Osmangazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 8(2).
  • Driscoll, J. W. (1978) Trust and Participation in Organizational Decision Making as Predictors of Satisfaction Academy of Management Journal, 44-56.
  • Gerstner, C. R., - Day, D. V. (1997) Meta-Analytic review of leader–member exchange theory: Correlates and construct issues Journal of applied psychology, 82(6); 827.
  • Gilbert, J. A., - Tang, T. L. P. (1998) An examination of organizational trust antecedents Public Personnel Management, 27(3); 321-338.
  • Gorden, W. I. (1988) Range of employee voice Employee Responsibilities and Rights Journal, 1; 283–299.
  • Graen, G. B. - Uhl-Bien, M. (1995) Relationship-based approach to leadership: Development of leader-member exchange (LMX) theory of leadership over 25 years: Applying a multi-level multi-domain perspective The leadership quarterly, 6(2); 219- 247.
  • Graen, G. - Dansereau, F. - Minami, T. - Cashman, J. (1973) Leadership behaviors as cues to performance evaluation Academy of management journal, 16(4); 611-623.
  • Graen, G. - Novak, M. A. - Sommerkamp, P. (1982) The effects of leader—member exchange and job design on productivity and satisfaction: Testing a dual attachment model Organizational behavior and human performance, 30(1); 109-131.

ÇALIŞANLARDA POZİTİF SES ÇIKARTMA DAVRANIŞI NASIL OLUŞUR? ÖRGÜTSEL GÜVEN, PSİKOLOJİK SÖZLEŞME İHLALİ, LİDER-ÜYE ETKİLEŞİMİ İLE POZİTİF SES ÇIKARTMA DAVRANIŞI ARASINDAKİ İLİŞKİNİN İNCELENMESİ

Yıl 2016, Cilt: 5 Sayı: 2, 1 - 12, 30.12.2016

Öz








Çalışanlarda ses çıkartma davranışı gittikçe yaygınlaşan bir araştırma alanıdır. Ses
çıkartma destekleyici davranış olarak, salt eleştirmekten ziyade kurumu geliştirmek
niyetiyle yapıcı ifadelerde bulunmaktır. Örgütsel güven ilişkiler sonucu ortaya çıkan,
beklentilere dayalı bir kavram ve kişilerin ilişkilerinde risk alabilme durumları olarak
tanımlanmıştır. Psikolojik sözleşme, örgütsel davranış alanyazınına 20. Yüzyılın son
yıllarında giren bir kavramdır. Çalışanların işverenlerine karşı ve işverenlerin
çalışanlarına karşı yerine getirmek zorunda oldukları yükümlülüklere dair işgörenlerin
sahip olduğu algılara işaret eden olarak tanımlanan psikolojik sözleşme ve somut olarak
var olmayan anlaşma, ücretler ve çalışma koşullarına ilişkin ekonomik anlaşmaya ek
olmaktadır. Çalışma öncelikle bahsi geçen psikolojik sözleşme ihlali, lider
-üye etkileşimi,
pozitif ses çıkartma davranışı ve örgütsel güven arasındaki ilişkiyi irdelemektedir.
Çalışmanın bir diğer amacı da Maynes ve Podsakoff (2014) tarafından oluşturulan ses
çıkartma davranışı ölçeğinin geçerlilik ve güvenilirlik analizi ile Türkçe pozitif ses
çıkartma ölçeğinin oluşturulması ve Türkçe alanyazına kazandırılmasıdır. 




Kaynakça

  • Arslan, A. - Yener, S. (2016). İşgören Sesliliği Ölçeğinin Türkçe’ye Uyarlanması Çalışması. Yönetim ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 14(1); 173-191.
  • Baş, T. - Keskin, N. - Mert, I. S. (2010). Lider Üye Etkileşimi (LÜE) Modeli ve Ölçme Aracının Türkçe'de Geçerlik ve Güvenilirlik Analizi/Leader Member Exchange (LMX) Model and Validity and Reliability of Its Instrument in Turkish. Ege Akademik Bakış, 10(3); 1013.
  • Bordia, P. - Restubog, S. L. D. - Tang, R. L. (2008). When Employees Strike Back: Investigating Mediating Mechanisms between Psychological Contract Breach and Workplace Deviance. Journal of Applied Psychology, 93(5); 1104.
  • Coyle‐Shapiro, J. A. M. (2002) A psychological contract perspective on organizational citizenship behavior Journal of organizational behavior 23(8); 927-946.
  • Çankır, B. (2016). Psikolojik Sözleşme İhlalinin Lider-Üye Etkileşimi Üzerindeki Etkisi ve Bir Araştirma , Eurasian Business & Economics Journal, S1; 513-522.
  • Çankır, B. (2016). Geri Bildirimin Araştırma Görevlilerinin Öz-Yeterlilikleri Üzerindeki Etkisi. İş ve İnsan Dergisi, 3(1), 21-30.
  • Çankır, B. 2016, Çalışanlarda Pozitif Ses Çıkartma Davranışı Nasıl Oluşur? Örgütsel Güven, Psikolojik Sözleşme İhlali, Lider-Üye Etkileşimi ile Pozitif Ses Çıkartma Davranışı Arasındaki İlişkinin İncelenmesi (How do Voice Behavior on Employees? An Application to Corelations Between Organizational Trust, Psychological Contract Violation, Leader-Member Exchange and Positive Voice Behavior) , 1st Eurasian Congress on Positive Psychology, Istanbul, 28-30 Nisan (April).
  • Dansereau, F., - Graen, G., - Haga, W. J. (1975) A vertical dyad linkage approach to leadership within formal organizations: A longitudinal investigation of the role making process Organizational Behavior and Human Performance, 13(1); 46-78.
  • Dikili, A., - Bayraktaroğlu, S. (2013) Psikolojik Sözleşme İle İş Tatmini İlişkisine Yönelik Bir Araştırma Eskişehir Osmangazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 8(2).
  • Driscoll, J. W. (1978) Trust and Participation in Organizational Decision Making as Predictors of Satisfaction Academy of Management Journal, 44-56.
  • Gerstner, C. R., - Day, D. V. (1997) Meta-Analytic review of leader–member exchange theory: Correlates and construct issues Journal of applied psychology, 82(6); 827.
  • Gilbert, J. A., - Tang, T. L. P. (1998) An examination of organizational trust antecedents Public Personnel Management, 27(3); 321-338.
  • Gorden, W. I. (1988) Range of employee voice Employee Responsibilities and Rights Journal, 1; 283–299.
  • Graen, G. B. - Uhl-Bien, M. (1995) Relationship-based approach to leadership: Development of leader-member exchange (LMX) theory of leadership over 25 years: Applying a multi-level multi-domain perspective The leadership quarterly, 6(2); 219- 247.
  • Graen, G. - Dansereau, F. - Minami, T. - Cashman, J. (1973) Leadership behaviors as cues to performance evaluation Academy of management journal, 16(4); 611-623.
  • Graen, G. - Novak, M. A. - Sommerkamp, P. (1982) The effects of leader—member exchange and job design on productivity and satisfaction: Testing a dual attachment model Organizational behavior and human performance, 30(1); 109-131.
Toplam 16 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Bilal Çankır

Yayımlanma Tarihi 30 Aralık 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2016 Cilt: 5 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Çankır, B. (2016). ÇALIŞANLARDA POZİTİF SES ÇIKARTMA DAVRANIŞI NASIL OLUŞUR? ÖRGÜTSEL GÜVEN, PSİKOLOJİK SÖZLEŞME İHLALİ, LİDER-ÜYE ETKİLEŞİMİ İLE POZİTİF SES ÇIKARTMA DAVRANIŞI ARASINDAKİ İLİŞKİNİN İNCELENMESİ. Kırklareli Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 5(2), 1-12.