This study was conducted to determine whether it differs according to demographic characteristics by investigating of student s’ social skill levels studying ın physical education and sports high school according to demographic characteristics. The sample of the study constitutes 208 students studying in the School of Physical Education and Sports high school, Karamanoğlu Mehmetbey University in spring term during the 2014-2015 academic year. "Social Skill Inventory" developed by Riggio in 1986, adapted into Turkish in 1997 by Yüksek in the research was applied. The inventory consists of 90 items scored 1-5 Likert-type scale. At the end of the research, it was found that students studying in Physical Education and Sports School have mid-level (= 287.12) on social skills.While statistically significant difference was not found according to students' gender, age, the department of studying , place of residence, whether or not students take credit, income level, their fathers’ occupation, whether or not their mothers work and interesting in sports of them, statistically significant difference was found according to studying at department, education level of parents, the number of siblings and spending and the place where they have spent their lives the most
Bu çalışma Beden Eğitimi ve Spor Yüksek Okulunda okuyan öğrencilerin sosyal beceri düzeylerini inceleyerek, demografik özelliklerine göre farklılaşıp farklılaşmadığını ortaya koymak amacıyla yapılmıştır. Araştırmanın örneklemini, 2014-2015 eğitim-öğretim yılı bahar döneminde Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi, Beden Eğitimi ve spor Yüksekokulunda okuyan 208 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmada 1986 yılında Riggio tarafından geliştirilen Yüksek tarafından 1997 yılında Türkçeye uyarlanan “ Sosyal Beceri Envanteri” uygulanmıştır. Envanterde 90 maddeden oluşan 1 -5 arası puanlanan likert tipi bir ölçektir. Araştırma sonucunda Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulunda okuyan öğrencilerin orta seviyede (X= 287,12) sosyal beceri düzeylerine sahip oldukları tespit edilmiştir. Öğrencilerin cinsiyet, yaş, okuduğu bölüm, kaldığı yer, kredi alıp almama, aylık gelir durumu, babalarının mesleği, annelerinin çalışıp çalışmamaları ve spora ilgi düzeyleri değişkenlerine göre istatistiksel olarak anlamlı bir fark bulunamazken, okuduğu sınıf, annelerinin eğitim durumu, babalarının eğitim durumu, kardeş sayıları ve yaşamlarının büyük bir bölümünü geçirdikleri yerleşim merkezi değişkenlerine göre ise de istatistiksel olarak anlamlı bir fark bulunmuştur
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 7 Ağustos 2015 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2015 |