Children’s development in the early years is very fast and critic and language development is founded during these first years. Language delays and problems in development affect children's academic achievement and social adaptation in the following years. For this reason, it is important to determine children's language development levels and interfere in the necessary interventions on time. Early intervention and identification of their language development levels affecting other development fields and preparing training programs accordingly are extremely important for children with mental disabilities. The main purpose of the present study is, to examine the vocabulary of 5-11 year-old children with mental disabilities who are attending special education institutions and to determine the effect of age and sex on children’s vocabulary development. The study, which is in screening model, formed with a sample consisting of 80 children that are 5-11 year-old and studying in private educational institutions in the city center of Konya during the academic year 2009-2010. "Vocabulary and Language Test" which was designed by Limbosh and Wolf is used in the study to examine children’s ability to express themselves, and to assess the richness of their vocabulary. In addition to descriptive statistics, Mann-Whitney U and Kruskal-Wallis H tests were used in the analysis of the data. According to research findings, it is observed that mentally retarded children knew the words fish, home, scissors, knife, hand, spoon, fork, ball, flower, umbrella more likely at most rate; and cactus, shelf, pucker, trumpet, locomotive, sailing, stopple, steer, slug, and pot more likely at the least rate regarding the objects and pictures within the Vocabulary and Language Test. While children’s vocabulary differ significantly in terms of age, no significant difference was seen regarding gender variable
Language development children with mental disabilities vocabulary age gender
İlk yıllar, çocuk gelişiminin hızlı ve kritik olduğu yıllardır. Bu dönemde temeli atılan gelişimlerden biri de dil gelişimidir. Dil gelişimindeki gecikme ve sorunlar çocukların ileriki dönemde akademik başarılarını ve toplumsal uyumunu oldukça etkilemektedir. Bu nedenle çocukların dil gelişim düzeylerinin belirlenip gerekli müdahalelerin zamanında yapılması önemlidir. Zihinsel engelli çocuklar için erken müdahale ve diğer gelişimlerini etkileyen dil gelişim düzeylerinin belirlenip eğitim programlarının bu doğrultuda hazırlanması elzemdir. Bu araştırmanın temel amacı, özel eğitim kurumuna devam eden 5-11 yaş grubu zihinsel engelli çocukların kelime dağarcığını incelemek ve çocukların kelime dağarcıklarının gelişimine yaş ve cinsiyetin etkisini belirlemektir. Tarama modelinde olan araştırmanın çalışma grubunu 2009-2010 eğitim-öğretim yılında, Konya il merkezindeki özel eğitim kurumlarında öğrenim gören 5-11 yaş grubu 80 çocuk oluşturmaktadır. Araştırmada çocukların ifade yeteneği ve kelime dağarcığının zenginliğini ölçmek için hazırlanmış olan Limbosh ve Wolf’un “Lügatçe ve Dil Testi” kullanılmıştır. Verilerin analizinde betimsel istatistiklerin yanı sıra Mann Whitney U ve Kruskall Wallis H Testleri kullanılmıştır. Araştırma bulgularına göre zihinsel engelli çocukların Lügatçe ve Dil Testi’nde yer alan nesne ve canlı resimlerinden en fazla oranda balık, ev, makas, bıçak, el, kaşık, çatal, top, çiçek, şemsiye kelimelerini; en az oranda ise kaktüs, raf, büzgü, borazan, lokomotif, yelken, tıpa, dümen, sümüklü böcek, saksı kelimelerini bildikleri gözlenmiştir. Çocukların kelime dağarcıklarında yaşa göre anlamlı bir farklılaşma gözlenirken cinsiyete göre bir farklılaşma gözlenememiştir
Dil gelişimi zihinsel engelli çocuklar kelime dağarcığı yaş cinsiyet
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Aralık 2014 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2014 Cilt: 2014 Sayı: 4 |