The majority of university students have focused on a
career goal to be appointed as public servant in Turkey. However, it is not
possible for the state to employ all university students who want to become public
servants. At this point, entrepreneurship and entrepreneurship trainings in
universities become important as an alternative career option for university
students. The aim of this study is to detect the approaches and point of view
of university students that are completely focused on being a civil servant on
the entrepreneurship course and evaluate the necessity of it. Accordingly, a
qualitative research has been carried out through a semi-structured form
applied to 52 health services vocational school students that have had an
entrepreneurship course and have a single aim which is to be a civil servant.
Themes were formed through content analysis on the data gained by qualitative
research. According to the themes emerged, entrepreneurship education
contributed participants’ thinking entrepreneurship as a career choice,
developing their knowledge and skills on entrepreneurship, realizing their
abilities, revealing their entrepreneurship potential and entrepreneurial
spirit, leading towards creating business ideas and increasing their
entrepreneurial tendencies. Besides, it is found out that actions that provide
application should be carried out and the course shouldn’t be lectured through
distance education in order to make the course more productive.
Entrepreneurship Education Entrepreneurship Course Entrepreneurship Tendency
Türkiye’de üniversite öğrencilerinin önemli bir
kısmının kariyer hedefi, kamuya memur olarak atanmaktır. Ancak devletin memur
olmayı isteyen tüm üniversite öğrencilerini istihdam etmesi mümkün
görünmemektedir. Bu noktada üniversite öğrencileri için alternatif bir kariyer
seçeneği olarak girişimcilik ve üniversitelerde verilen girişimcilik eğitimleri
önemli hale gelmektedir. Bu çalışmanın amacı tamamen memur olmaya odaklanmış
üniversite öğrencilerinin girişimcilik dersine olan yaklaşımları ve bakış
açılarını tespit ederek dersi ve dersin gerekliliğini değerlendirmektir. Bu
amaçla Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulunda girişimcilik dersi almış ve tek
amaçları memur olmak olan 52 öğrenciyle yarı yapılandırılmış bir form
aracılığıyla nitel bir araştırma gerçekleştirilmiştir. Nitel araştırmadan elde
edilen veriler içerik analiziyle kodlanarak temalar oluşturulmuştur. Elde
edilen temalara göre girişimcilik eğitiminin; girişimciliği bir kariyer
seçeneği olarak düşünmelerine, girişimcilik ile ilgili bilgi ve becerilerini
geliştirmelerine, yeteneklerinin farkına varmalarına, girişimcilik
potansiyellerini ve girişimci ruhlarını ortaya çıkarmalarına, iş fikri üretmeye
yönlenmelerine ve girişimcilik eğilimlerini arttırmalarına katkı sağladığı
tespit edilmiştir. Ayrıca girişimcilik dersinden daha verimli sonuçların elde
edilebilmesi için uygulamaya dönük faaliyetlerin yapılması ve uzaktan eğitim
ile verilmemesi gerektiği tespit edilmiştir.
Girişimcilik Eğitimi Girişimcilik Dersi Girişimcilik Eğilimi
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Aralık 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 21 Sayı: 37 |