Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Öğrencilerin Akıllı Telefon Bağımlılığı ve İnterneti Kullanma Durumlarının İncelenmesi

Yıl 2021, Cilt: 23 Sayı: 41, 266 - 278, 31.12.2021

Öz

Bu çalışmanın amacı üniversite öğrencilerinin mobil telefon bağımlılık düzeylerini ve internet kullanım durumlarını çeşitli değişkenler açısından incelemektir. Öğrencilerin mobil telefon bağımlılık düzeyleri cinsiyet, öğrenim görülen program, internet kullanım tecrübesi açısından değerlendirilmiştir. Ayrıca öğrencilerin internete bağlanırken kullandıkları cihazlar, interneti kullanma amaçları ve kullandıkları sosyal medya platformlarına ilişkin veriler toplanmıştır. Bu çalışma nicel araştırma yöntemlerinden tarama modeliyle yürütülmüştür. Araştırma grubu meslek yüksekokulu sosyal ve teknik programlarda öğrenim gören 196 öğrenciden oluşmaktadır. Kadın öğrencilerin erkek öğrencilere göre mobil telefon bağımlılık düzeylerinin daha yüksek olduğu ortaya çıkmıştır. Öğrencilerin internet kullanım tecrübesi arttıkça mobil telefon bağımlılık düzeyleri de artmaktadır. Öğrencilerin çoğunluğunun 5-9 yıl arasında internet kullanım tecrübesi bulunmaktadır. Mobil telefonlar öğrenciler tarafından internete bağlanmak için en çok kullanılan cihaz olarak dikkat çekmiştir. Öğrenciler interneti en çok sosyal medyaya erişmek amacıyla kullanırken müzik dinlemek, öğrenme faaliyetlerinde bulunmak ve anlık mesajlaşmak yoğun şekilde yaptıkları faaliyetler arasındadır.

Kaynakça

  • Aktaş, H., & Yılmaz, N. (2017). Üniversite gençlerinin yalnızlık ve utangaçlık unsurları açısından akıllı telefon bağımlılığı. International Journal of Social Sciences and Education Research, 3(1), 85-100.
  • Altundağ, Y., & Bulut, S. (2017). Aday sınıf öğretmenlerinde problemli akıllı telefon kullanımının incelenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(4), 1670-1682.
  • Carbonell, X., Chamarro, A., Oberst, U., Rodrigo, B., & Prades, M. (2018). Problematic use of the internet and smartphones in university students: 2006–2017. International journal of environmental research and public health, 15(3), 475.
  • Chang, F. C., Chiu, C. H., Chen, P. H., Chiang, J. T., Miao, N. F., Chuang, H. Y., & Liu, S. (2019). Children's use of mobile devices, smartphone addiction and parental mediation in Taiwan. Computers in Human Behavior, 93, 25-32.
  • Chen, L., Yan, Z., Tang, W., Yang, F., Xie, X., & He, J. (2016). Mobile phone addiction levels and negative emotions among Chinese young adults: The mediating role of interpersonal problems. Computers in Human behavior, 55, 856-866.
  • Chiu, S. I., Hong, F. Y., & Chiu, S. L. (2013). An analysis on the correlation and gender difference between college students’ Internet addiction and mobile phone addiction in Taiwan. ISRN Addiction, 2013.
  • Cho, M. (2014). The relationships among smart phone use motivations, addiction, and self-control in nursing students. Journal of Digital Convergence, 12(5), 311–323.
  • Çakır, Ö., & Ebru, Oğuz, E. (2017). Lise öğrencilerinin yalnızlık düzeyleri ile akıllı telefon bağımlılığı arasındaki ilişki. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(1), 418-429.
  • Davidovitch, N., & Yavich, R. (2018). Usage of Mobile Phone Applications and Its Impact on Teaching and Learning. International Journal of Higher Education, 7(1), 1-9.
  • Deng, L., Ku, K. Y. L., & Kong, Q. (2019). Examining predictive factors and effects of in-class multitasking with mobile phones. Interactive Technology and Smart Education.
  • Durak, H., & Seferoğlu, S. S. (2018). Ortaokul Öğrencilerinin Akıllı Telefon Kullanımları ve Bağımlılık Düzeyleriyle İlgili Unsurlar. Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama, 8(1), 1-23.
  • Dursun, O. O., Donmez, O., & Akbulut, Y. (2018). Predictors of Cyberloafing among Preservice Information Technology Teachers. Contemporary Educational Technology, 9(1), 22-41.
  • Erdem, H., Kalkın, G., Türen, U., & Deniz, M. (2016). Üniversite öğrencilerinde mobil telefon yoksunluğu korkusunun (nomofobi) akademik başariya etkisi. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 21(3).
  • Ertemel, A. V., & Pektaş, G. Ö. E. (2018). Dijitalleşen dünyada tüketici davranışları açısından mobil teknoloji bağımlılığı: üniversite öğrencileri üzerine nitel bir araştırma. Yıldız Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 2(2), 18-34.
  • Fidan, H. (2016). Mobil bağımlılık ölçeği'nin geliştirilmesi ve geçerliliği: Bileşenler modeli yaklaşımı. Addicta: The Turkish Journal on Addictions, 3, 433-469.
  • Han, L., Geng, J., Jou, M., Gao, F., & Yang, H. (2017). Relationship between shyness and mobile phone addiction in Chinese young adults: Mediating roles of self-control and attachment anxiety. Computers in Human Behavior, 76, 363-371.
  • Hao, Z., Jin, L., Li, Y., Akram, H. R., Saeed, M. F., Ma, J., ... & Huang, J. (2019). Alexithymia and mobile phone addiction in Chinese undergraduate students: The roles of mobile phone use patterns. Computers in Human Behavior, 97, 51-59.
  • Hong, F. Y., Chiu, S. I., & Huang, D. H. (2012). A model of the relationship between psychological characteristics, mobile phone addiction and use of mobile phones by Taiwanese university female students. Computers in Human Behavior, 28(6), 2152-2159.
  • Hwang, Y., & Park, N. (2015). Adolescents' characteristics and motives in predicting problematic mobile phone use. International Telecommunications Policy Review, 22(2), 43–66.
  • Işık, M., & Kaptangil, İ. (2018). Akıllı telefon bağımlılığının sosyal medya kullanımı ve beş faktör kişilik özelliği ile ilişkisi: Üniversite öğrencileri üzerinden bir araştırma. Itobiad: Journal of the Human & Social Science Researches, 7(2).
  • Jiang, Z., & Zhao, X. (2016). Self-control and problematic mobile phone use in Chinese college students: The mediating role of mobile phone use patterns. BMC psychiatry, 16(1), 416.
  • Kim, J. H., Seo, M., & David, P. (2015). Alleviating depression only to become problematic mobile phone users: Can face-to-face communication be the antidote? Computers in Human Behavior, 51, 440–447.
  • Kuang-Tsan, C., & Fu-Yuan, H. (2017). Study on relationship among university students’ life stress, smart mobile phone addiction, and life satisfaction. Journal of Adult Development, 24(2), 109-118.
  • Kuyucu, M. (2017). Gençlerde akıllı telefon kullanımı ve akıllı telefon bağımlılığı sorunsalı:“Akıllı telefon (kolik)” üniversite gençliği. Global Media Journal TR Edition, 7(14), 328-359.
  • Liu, Q. Q., Zhang, D. J., Yang, X. J., Zhang, C. Y., Fan, C. Y., & Zhou, Z. K. (2018). Perceived stress and mobile phone addiction in Chinese adolescents: a moderated mediation model. Computers in Human Behavior, 87, 247-253.
  • Liu, Q. Q., Zhou, Z. K., Yang, X. J., Kong, F. C., Niu, G. F., & Fan, C. Y. (2017). Mobile phone addiction and sleep quality among Chinese adolescents: A moderated mediation model. Computers in Human Behavior, 72, 108-114.
  • Metin, I. & Kaptangil, İ. (2018). Akıllı telefon bağımlılığının sosyal medya kullanımı ve beş faktör kişilik özelliği ile ilişkisi: Üniversite öğrencileri üzerinden bir araştırma. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 7(2), 695-717.
  • Minaz, A., & Çetinkaya Bozkurt, Ö. (2017). Investigation of university students smartphone addiction levels and usage purposes in terms of different variables. Mehmet Akif Ersoy University Journal of Social Sciences Institute, 9(21), 268-286.
  • Nayak, J. K. (2018). Relationship among smartphone usage, addiction, academic performance and the moderating role of gender: A study of higher education students in India. Computers & Education, 123, 164-173.
  • Nikolopoulou, K., & Gialamas, V. (2018). Mobile phone dependence: Secondary school pupils’ attitudes. Education and Information Technologies, 23(6), 2821-2839.
  • Samaha, M., & Hawi, N. S. (2016). Relationships among smartphone addiction, stress, academic performance, and satisfaction with life. Computers in Human Behavior, 57, 321-325.
  • Santana-Vega, L. E., Gómez-Muñoz, A. M., & Feliciano-García, L. (2019). Adolescents problematic mobile phone use, Fear of Missing Out and family communication. Comunicar. Media Education Research Journal, 27(1).
  • Takao, M., Takahashi, S., & Kitamura, M. (2009). Addictive personality and problematic mobile phone use. CyberPsychology and Behavior, 12(5), 501–507
  • Traş, Z., & Öztemel, K. (2019). Facebook yoğunluğu, gelişmeleri kaçırma korkusu ve akıllı telefon bağımlılığı arasındaki ilişkinin incelenmesi. Addicta: The Turkish Journal on Addictions, 6(1), 91-113.
  • Türkiye İstatistik Kurumu. (2020). Hanehalkı Bilişim Teknolojileri (BT) Kullanım Araştırması. https://data.tuik.gov.tr/Bulten/Index?p=Hanehalki-Bilisim-Teknolojileri-(BT)-Kullanim-Arastirmasi-2020-33679
  • Yang, X., Zhou, Z., Liu, Q., & Fan, C. (2019). Mobile phone addiction and adolescents’ anxiety and depression: The moderating role of mindfulness. Journal of child and family studies, 28(3), 822-830.
  • Yılmaz, G., Şar, A. H., & Civan, S. (2015). Investigation of Adolescent Mobile Phone Addiction by Social Anxiety Effect of Some Variable. Online Journal Of Technology Addiction & Cyberbullying, 2(2), 20-37.
Toplam 37 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Mücahit Öztürk 0000-0003-4293-9086

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 23 Sayı: 41

Kaynak Göster

APA Öztürk, M. (2021). Öğrencilerin Akıllı Telefon Bağımlılığı ve İnterneti Kullanma Durumlarının İncelenmesi. Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi Sosyal Ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 23(41), 266-278.

     EBSCO        SOBİAD            ProQuest      Türk Eğitim İndeksi

18302 18303   18304  18305