20. yy.ın sonlarına doğru hayatımıza giren bilgisayar ve bilgi iletişim teknolojilerinin iş hayatı üzerinde olumlu etkileri olduğu kadar olumsuz etkileri de vardır. Bu olumsuz etkilerden biri de teknostrestir. Çalışanların gün içinde sayısı gittikçe artan bilgi iletişim araçlarını kullanma zorunluluğu, bu araçlar aracılığıyla artan iş yükü, yenilikleri takip etme baskısı ve bunların yapay zekâ ve otonomi kazanarak çalışanların yerini alma riski gibi baskılar teknostresin boyutları arasında sayılmaktadır. Bu çalışma pandemi sonrası yeniden dikkatleri üzerine çeken teknostres kavramını Web of Science veri tabanında yönetim ve iletişim alanında yayınlanmış makalelerin tarihî seyrini, alana en çok katkıda bulunan yazar ve dergileri tanılayarak ilişkili olduğu kavramları tematik bağlantılarla göstermeyi amaçlamaktadır. Analiz edilen 564 makalenin son on yılda yoğunlaştığı, yıllık büyüme oranının % 12,57 olduğu, çalışmaların % 90’ının ortak yazarlı olduğu ve bunların % 28,55’inin uluslararası ortak yazarlı çalışmalardan oluştuğu görülmüştür. Kelime bulutunda teknostres ile birlikte en sık kullanılan kavramların etki, bilgi, sonuçlar ve karanlık yüz, performans, tatmin ve iletişim olduğu görülmüştür. Semantik ağ analizine göre ilişkili kavramlar teknostres, sosyal ve COVID-19 başlıklarında üç gruba toplanmıştır. Çalışma trend kavramlar, en çok atıf alan çalışmalar ve konuya en sık yer veren dergilere de değinmiştir.
Teknostres Bibliyometrik Analiz Ağ Analizi Atıf Analizi Bilim Haritalama.
Towards the end of the 20th century, computer and information communication technologies, which entered our lives, have both positive and negative effects on business life. One of these negative effects is technostress. The obligation of employees to use the increasing number of information communication tools, the increasing workload through these tools, the pressure to follow innovations and the risk of replacing employees by gaining artificial intelligence and autonomy are among the dimensions of technostress. This study aims to show the concept of technostress, which has attracted attention again after the pandemic, by identifying the historical course of articles published in the field of management and communication in the Web of Science database, the authors and journals that contributed the most to the field, and the concepts related to it with thematic links. It was observed that 564 articles analyzed were concentrated in the last decade, the annual growth rate was 12.57%, 90% of the studies were co-authored and 28.55% of them were international co-authored studies. In the word cloud, the most frequently used concepts along with technostress were impact, knowledge, outcomes and dark side, performance, satisfaction and communication. According to semantic network analysis, related concepts were grouped into three groups under the headings of technostress, social and COVID-19. The study also touched upon trending concepts, the most cited studies and the journals that cover the topic most frequently.
Technostress Bibliometric Analysis Network Analysis Citation Analysis Science Mapping
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Veri Yönetimi ve Veri Bilimi (Diğer), Örgütsel Davranış |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 27 Aralık 2024 |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2024 |
Gönderilme Tarihi | 8 Ağustos 2024 |
Kabul Tarihi | 25 Kasım 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 26 Sayı: 47 |