Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Türkiye’de Akıcı Okuma Becerisine Yönelik Yapılan Lisansüstü Tezler ve Makaleler Üzerine Bir İnceleme

Yıl 2022, Sayı: 9, 71 - 87, 30.12.2022
https://doi.org/10.51531/korkutataturkiyat.1186555

Öz

Dil öğretiminde öğrencilere kazandırılması hedeflenen becerilerden biri de nitelikli okumanın göstergesi olan akıcı okuma becerisidir. Akıcı okuma, okuma eğitiminin temel amacı olarak görülen anlama ile ilişkilendirildiğinden akademik araştırmalarda akıcı okuma becerisinin çok yönlü ele alınması bu becerinin ve bu beceriyle ilişkili diğer becerilerin geliştirilmesine katkı sağlayacaktır. Bu araştırmada akıcı okuma becerisi ile ilgili yapılan çalışmaların bir araya getirilerek sentezlenmesi ve bütüncül bir bakış açısıyla değerlendirilmesi amaçlanmıştır. Çalışmanın amacı doğrultusunda tezlerin ve makalelerin incelenmesinde betimsel araştırma yaklaşımlarından doküman incelemesi yöntemi kullanılmıştır. Tezler yayımlandığı yıl, konu alanı, enstitü, üniversite, yöntem, anahtar sözcükler ve çalışma grubuna göre makaleler ise enstitü dışında aynı kategoriler altında incelenmiş ve her bir bulgu için tablolar oluşturulmuştur. Çalışma 2002-2021 yılları arasında sınırlı olup bu yıllar arasında Yüksek Öğretim Kurumu Ulusal Tez Arama Merkezi, Google Akademik ve Sobiad sitelerinden ulaşılabilen tezler ve makaleler çalışma kapsamına alınmıştır. Elde edilen veriler betimsel analiz yöntemiyle analiz edilmiştir. Araştırmada akıcı okuma ile ilgili 2002-2021 yılları arasında toplam 73 tez, 193 makale olmak üzere toplam 266 çalışma tespit edilmiştir. Belirtilen kategoriler doğrultusunda bulgular elde edilmiş ve ulaşılan sonuçlardan hareketle çeşitli öneriler getirilmiştir.

Kaynakça

  • Akyol, H. (2006). Türkçe İlk Okuma Yazma Öğretimi. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Akyol, M. ve Baştuğ, M. (2015). Yapılandırılmış Akıcı Okuma Yönteminin Üçüncü Sınıf Öğrencilerinin Akıcı Okuma ile Okuduğunu Anlama Becerilerine Etkisi. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 17(1), 125-141.
  • Aydın, B. (2020). Türkiye’de Eleştirel Okuma Konusunda Yapılmış Lisansüstü Tezlerin İncelenmesi. RumeliDE Dil ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi, (18), 76-87.
  • Boyacı, S. ve Demirkol, S. (2018). Türkçe Eğitimi Alanında Yapılan Doktora Tezlerinin İncelenmesi. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 6(2), 512-531.
  • Ceran, D., Aydın, M. ve Onarıcıoğlu, A. S. (2018). Okuma Eğitimi Üzerine Yapılan Tezlerde Eğilimler: Bir İçerik Analizi Çalışması. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(3), 2377-2392.
  • Çepni, S. (2010). Araştırma ve Proje Çalışmalarına Giriş. Trabzon: Celepler Matbaacılık.
  • Elbir, B., ve Bağcı, C. (2013). Birinci ve İkinci Kademe Okuma Eğitimi Üzerine Yapılan Lisansüstü Çalışmaların Değerlendirilmesi. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 6(11), 229-247.
  • Gürkaner, M. ve Güven, S. (2020). Türkiye’de İlkokul Düzeyinde Akıcı Okuma Üzerine Yapılan Lisansüstü Tezlerin İncelenmesi. Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi SBE Dergisi, 10(1), 347-363.
  • Hudson, R. F., Lane, H. B., & Pullen, P. C. (2005). Reading Fluency Assessment and İnstruction: What, why, and how?. The Reading Teacher, 58(8), 702-714.
  • National Reading Panel. (2000). Teaching Children to Read. Washington; DC: National Institute of Child Health and Human Development.
  • Padak, N., Rasinski, T. V. (2008). Evidence-based İnstructions in Reading: A Professional Development Guide to Fluency. Boston, MA, Pearson/Allyn and Bacon.
  • Rasinski, T. (2006). Reading fluency instruction: Moving Beyond Accuracy, Automaticity, and Prosody. The Reading Teacher, 59(7), 704-706.
  • Rasinski, T. (2014). Fluency matters. International Electronic Journal of Elementary Education 7, 3-12.
  • Rasinski, T., Rikli, A., ve Johnston, S. (2009). Reading Fluency: More than automaticity? More Than a Concern for the Primary Grades? Literacy Research & Instruction,48(4), 350-361.
  • Samuels, S. J. (1979). The method of Repeated Readings. The Reading Teacher 41, 756-760.
  • Samuels, S. J. (2007). The DIBELS tests: Is Speed of Barking at Print What we Mean by Reading Fluency. Reading Research Quarterly 42.4, 563–566.
  • Schreiber, P. A. (1980). On the Acquisition of Reading Fluency. Journal of Reading Behavior, 12,177-186.
  • Sidekli, S. ve Çetin, E. (2017). Okuduğunu Anlama Stratejilerinin Okuduğunu Anlamaya Etkisi: Bir Meta-Analiz Çalışması. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(2), 285-303.
  • Stanovich, K. E. (1991). Word recognition: Changing Perspectives. In R. Barr, M. L. Kâmil, P. Mosenthal, & P. D. Pearson (Eds.), Handbook of Reading Research (Vol. 2, pp. 418-452). New York: Longman.
  • Varışoğlu, B., Şahin, A. & Göktaş, Y. (2013). Türkçe Eğitimi Araştırmalarında Eğilimler. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 13(3), 1767-1781.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2016). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldırım, K., Yıldız, M. ve Ateş, S. (2011). Kelime Bilgisi Okuduğunu Anlamanın Anlamlı Bir Yordayıcısı Mıdır Ve Yordama Gücü Metin Türlerine Göre Farklılaşmakta Mıdır?. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 11(3), 1531-1547.
  • Young, C., & Rasinski, T. (2009). Implementing Readers Theatre as an approach to classroom fluency instruction. The Reading Teacher, 63(1), 4-13.
  • İnternet Kaynakları
  • https://Tez.Yok.Gov.Tr/Ulusaltezmerkezi/
  • https://Scholar.Google.Com.Tr/
  • https://Atif.Sobiad.Com/

A Study on Postgraduate Theses and Articles on Fluent Reading Skills in Turkey

Yıl 2022, Sayı: 9, 71 - 87, 30.12.2022
https://doi.org/10.51531/korkutataturkiyat.1186555

Öz

One of the skills aimed to be acquired by students in language teaching is fluent reading skills. Since fluent reading is associated with comprehension, which is seen as the main purpose of reading education, multidimensional handling of fluent reading skills with academic research will contribute to the development of this skill and other skills related to this skill. In this study, it is aimed to gather and synthesize the studies on fluent reading skills and to evaluate them from a holistic perspective. In line with the purpose of the study, the document analysis method, one of the descriptive research approaches, was used in the examination of theses and articles. According to the year the theses were published, subject area, institute, university, method, keywords and study group, the articles were examined under the same categories outside the institute and tables were created for each finding. The study was limited between 2002-2021, and theses and articles that can be accessed from the Higher Education Institution National Thesis Search Center, Google Scholar and Sobiad sites were included in the study. The obtained data were analyzed by descriptive analysis method. In the research, a total of 266 studies, including 73 theses and 193 articles, were identified between 2002-2021 on fluent reading. Findings were obtained in line with the specified categories and various suggestions were made based on the results obtained.

Kaynakça

  • Akyol, H. (2006). Türkçe İlk Okuma Yazma Öğretimi. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Akyol, M. ve Baştuğ, M. (2015). Yapılandırılmış Akıcı Okuma Yönteminin Üçüncü Sınıf Öğrencilerinin Akıcı Okuma ile Okuduğunu Anlama Becerilerine Etkisi. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 17(1), 125-141.
  • Aydın, B. (2020). Türkiye’de Eleştirel Okuma Konusunda Yapılmış Lisansüstü Tezlerin İncelenmesi. RumeliDE Dil ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi, (18), 76-87.
  • Boyacı, S. ve Demirkol, S. (2018). Türkçe Eğitimi Alanında Yapılan Doktora Tezlerinin İncelenmesi. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 6(2), 512-531.
  • Ceran, D., Aydın, M. ve Onarıcıoğlu, A. S. (2018). Okuma Eğitimi Üzerine Yapılan Tezlerde Eğilimler: Bir İçerik Analizi Çalışması. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(3), 2377-2392.
  • Çepni, S. (2010). Araştırma ve Proje Çalışmalarına Giriş. Trabzon: Celepler Matbaacılık.
  • Elbir, B., ve Bağcı, C. (2013). Birinci ve İkinci Kademe Okuma Eğitimi Üzerine Yapılan Lisansüstü Çalışmaların Değerlendirilmesi. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 6(11), 229-247.
  • Gürkaner, M. ve Güven, S. (2020). Türkiye’de İlkokul Düzeyinde Akıcı Okuma Üzerine Yapılan Lisansüstü Tezlerin İncelenmesi. Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi SBE Dergisi, 10(1), 347-363.
  • Hudson, R. F., Lane, H. B., & Pullen, P. C. (2005). Reading Fluency Assessment and İnstruction: What, why, and how?. The Reading Teacher, 58(8), 702-714.
  • National Reading Panel. (2000). Teaching Children to Read. Washington; DC: National Institute of Child Health and Human Development.
  • Padak, N., Rasinski, T. V. (2008). Evidence-based İnstructions in Reading: A Professional Development Guide to Fluency. Boston, MA, Pearson/Allyn and Bacon.
  • Rasinski, T. (2006). Reading fluency instruction: Moving Beyond Accuracy, Automaticity, and Prosody. The Reading Teacher, 59(7), 704-706.
  • Rasinski, T. (2014). Fluency matters. International Electronic Journal of Elementary Education 7, 3-12.
  • Rasinski, T., Rikli, A., ve Johnston, S. (2009). Reading Fluency: More than automaticity? More Than a Concern for the Primary Grades? Literacy Research & Instruction,48(4), 350-361.
  • Samuels, S. J. (1979). The method of Repeated Readings. The Reading Teacher 41, 756-760.
  • Samuels, S. J. (2007). The DIBELS tests: Is Speed of Barking at Print What we Mean by Reading Fluency. Reading Research Quarterly 42.4, 563–566.
  • Schreiber, P. A. (1980). On the Acquisition of Reading Fluency. Journal of Reading Behavior, 12,177-186.
  • Sidekli, S. ve Çetin, E. (2017). Okuduğunu Anlama Stratejilerinin Okuduğunu Anlamaya Etkisi: Bir Meta-Analiz Çalışması. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(2), 285-303.
  • Stanovich, K. E. (1991). Word recognition: Changing Perspectives. In R. Barr, M. L. Kâmil, P. Mosenthal, & P. D. Pearson (Eds.), Handbook of Reading Research (Vol. 2, pp. 418-452). New York: Longman.
  • Varışoğlu, B., Şahin, A. & Göktaş, Y. (2013). Türkçe Eğitimi Araştırmalarında Eğilimler. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 13(3), 1767-1781.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2016). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldırım, K., Yıldız, M. ve Ateş, S. (2011). Kelime Bilgisi Okuduğunu Anlamanın Anlamlı Bir Yordayıcısı Mıdır Ve Yordama Gücü Metin Türlerine Göre Farklılaşmakta Mıdır?. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 11(3), 1531-1547.
  • Young, C., & Rasinski, T. (2009). Implementing Readers Theatre as an approach to classroom fluency instruction. The Reading Teacher, 63(1), 4-13.
  • İnternet Kaynakları
  • https://Tez.Yok.Gov.Tr/Ulusaltezmerkezi/
  • https://Scholar.Google.Com.Tr/
  • https://Atif.Sobiad.Com/
Toplam 27 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Hayriye Bakan 0000-0002-5133-5957

Safa Çelebi 0000-0002-0703-0240

Yayımlanma Tarihi 30 Aralık 2022
Gönderilme Tarihi 9 Ekim 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Sayı: 9

Kaynak Göster

APA Bakan, H., & Çelebi, S. (2022). Türkiye’de Akıcı Okuma Becerisine Yönelik Yapılan Lisansüstü Tezler ve Makaleler Üzerine Bir İnceleme. Korkut Ata Türkiyat Araştırmaları Dergisi(9), 71-87. https://doi.org/10.51531/korkutataturkiyat.1186555