In this study, famous composer and academic; The Kodaly education approach developed by Hungarian music person Zoltan Kodaly and the methods and methods used in this approach are discussed and the principles of the music education method developed by Kodaly are metioned. The effect of national consciousness and consciosness created by the melodies and songs that Kodalyused in this approach in Hungarian music education and Hungarian education system has been investigated. Zoltan Kodaly, who thought that Hungarian music education and Hungarian education would only be successful with the national melodies and songs of Hungary, aimed to put Hungarian national melodies at the center of the method he developed, and this way, he ensured the development of both Hungarian music educaiton and Hungarian education system with a natonal consciousness and was successful. It has been tried to demonstrate with exapmles that Zoltan Kodaly had a great influence on the success on Hungary in music education and that this influence was reflected in yhe whole education model of Hungary. From this point of view, some suggestions were made by emhasizing the importance of Turkey which has thousands of years history, culture and music, to develop an education model suitable fir its own texture, with national consciousness in its music education and education system.
Kodaly music teaching approach folk songs national consciousness.
Bu çalışmada; ünlü besteci ve akademisyen, Macar müzik insanı Zoltan Kodaly’nin geliştirmiş olduğu Kodaly eğitim yaklaşımı, bu yaklaşımda kullanılan yöntem ve metotlar ele alınarak Kodaly’nin geliştirmiş olduğu müzik eğitimi yönteminin esaslarına değinilmiştir. Kodaly’nin bu yaklaşımda kullanmış olduğu melodilerin ve şarkıların Macar müzik eğitiminde ve Macar eğitim sisteminde yaratmış olduğu milli bilinç ve şuur etkisi araştırılmıştır. Macar müzik eğitiminin ancak Macaristan’ın milli ezgileri ve şarkıları ile başarılı olacağını düşünen Zoltan Kodaly geliştirdiği yöntemin merkezine Macar milli ezgilerini koymayı hedeflemiş ve bu şekilde hem Macar müzik eğitiminin hem de Macar eğitim sisteminin milli bir şuurla gelişmesini sağlamış ve bu hedefinde başarılı olmuştur. Macaristan’ın müzik eğitimindeki başarısında Zoltan Kodaly’nin büyük etkisi olduğu, bu etkinin Macaristan’ın tüm eğitim modeline yansıdığı örneklerle ortaya koyulmaya çalışılmıştır. Buradan hareketle binlerce yıllık tarihi, kültürü ve müziği (musikisi) olan Türkiye’nin de, müzik eğitiminde ve eğitim sisteminde milli bilinç ve şuur bilinci ile kendi dokusuna uygun bir eğitim modelini geliştirmesinin önemine değinilerek bir takım önerilerde bulunulmuştur.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Alan Eğitimleri |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 25 Mart 2023 |
Gönderilme Tarihi | 5 Şubat 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Sayı: 10 |