Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

A Study on Book Promotions Compatible with International Baccalaureate Primary Years Program Themes

Yıl 2023, Sayı: 11, 810 - 836, 30.06.2023
https://doi.org/10.51531/korkutataturkiyat.1311588

Öz

The aim of the study is to offer options to all education stakeholders who implement the International Baccalaureate Primary Years Program in Turkey or adopt the philosophy of the program and act in this direction, at the point of benefiting from book promotions compatible with the six themes that frame the program. It is seen that there are reading lists prepared by the teachers for the students of the schools that implement the program. In this context, the problem of choosing books that are compatible with the themes of the program stands out. The study is important in terms of helping to solve this problem.
In the qualitative and descriptive study, criterion sampling, one of the purposive sampling types, was used. The criteria determined are the publishing houses with the application examples specific to the program and the sample is the applications belonging to the publishers that promote the books in line with the program themes. After collecting information about the program by using document analysis in data collection, publishing houses that publish children's books and stand out in this field were searched. In the analysis of the data, it has been seen that the method of presenting a direct suitability list for the books associated with the program themes, and promoting the books in the catalogs or on the book introduction pages, specific to the themes of the program. As a result of the study, in line with the problem experienced in the selection of books specific to the themes that frame the program, options were put forward based on the existing applications.

Kaynakça

  • Akdoğan, A. (2014). Türkiye’deki Uluslararası Bakalorya Pyp Programı Uygulayan Okulların Etkili Okul Özellikleri ve Okul Kültürü Açısından İncelenmesi. Doktora Tezi. İstanbul: İstanbul Üniversitesi.
  • Altun, S. ve Doğan, Z. Y. (2013). Pyp (İlk Yıllar İçin Program) Uygulamasına İlişkin Öğretmen ve Yönetici Görüşlerinin İncelenmesi. Siirt Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 1, 1-15.
  • Ayyıldız, E. ve Üzümcü, Ö. (2016). Uluslararası Eğitimde Bir Seçenek: Uluslararası Bakalorya İlk Yıllar Programı (IBPYP). Uluslararası Erken Çocukluk Eğitimi Çalışmaları Dergisi, 1(2), 64-73.
  • Burton, L. L. (2012). Professional Development in An İnternational Baccalaureate Primary Years Programme. Doctoral Thesis. America: Walden University.
  • Büyüköztürk, Ş. vd. (2013). Bilimsel Araştırma Yöntemleri (14th ed.). Ankara: Pegem Akademi.
  • Creswell, J. W. (2007). Qualitative Inquiry and Research Design: Choosing Among Five Approaches (2nd edition). California: Sage Publications.
  • Çınar Yayınları Çocuk ve Gençlik Yayın Kataloğu. (2022). chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://www.cinaryayinlari.com/wp-content/uploads/2022/10/cinar_cocukvegenclik_katalogu_2022.pdf [Erişim tarihi:17.04.2023]
  • Elma Çocuk Kitap Kataloğu. (t.y.). chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://www.elmayayinevi.com/files/kataloglar/dijitalkatalogelmacocuk2022.pdf [Erişim tarihi: 18.04.2023]
  • Getchell, L. A. (2010). Effects of International Baccalaureate Primary Years Programme on Teacher Philosophy, Perceptions of Effifficacy, and Outlook on Education. Doctoral Thesis. America: University of Denver. Güler, T. ve Yaltırık, İ. (2011). Erken Çocukluk Eğitiminde İlk Yıllar Programı’nın Öğretmen Görüşleri ile İncelenmesi. Eğitim ve Bilim, 36 (160), 266-280.
  • Gürbüz, S. ve Şahin, F. (2015). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri (2. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık. Hargreaves, A. ve Fullan, M. (2012). Professional Capital: Transforming Teaching in Every School. New York: Teacher’s College Press.
  • Hep Kitap Çocuk Kitapları Kataloğu (2022). chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://www.hepkitap.com.tr/pdf/2022_cocuk_katalogu_ic_dijital.pdf [Erişim tarihi: 17.04.2023]
  • https://www.canyayinlari.com/can-cocuk [Erişim tarihi: 17.04.2023]
  • https://dogancocuk.com.tr/giris [Erişim tarihi: 06.06.2023]
  • https://www.ibo.org/ [Erişim tarihi: 05.06.2023]
  • https://www.marticocuk.com/kitap-kategorisi/pyp-uygunluk-listesi/ [Erişim tarihi: 16.04.2023] IBO. (2009). Making The Pyp Happen: A Curriculum Framework for International PrimaryEducation. http://mtpyph.weebly.com/uploads/9/0/6/9/9069240/mtpyph_doc.pdf [Erişim tarihi: 04.06.2023]
  • Karataş, F. N. (2018). İlk Yıllar Eğitim Programının (Primary Years Programme) Okul Öncesi Eğitime Devam Eden Çocukların Bilimsel Süreç Becerilerine Etkisi. Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: Yıldız Teknik Üniversitesi.
  • Morrissey, A. M. vd. (2014). Early Years Education in The Primary Years Programme (Pyp): Implementation Strategies and Programme Outcomes. Final Report. Australia: Deakin University.
  • Paraşüt Kitap Yayın Kataloğu (2022). chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://www.parasutkitap.com/wp-content/uploads/2022/03/Paras%CC%A7u%CC%88t-Kitap-Katalog-2022.pdf [Erişim tarihi: 17.04.2023]
  • Pushpanadham, K. (Director) vd. (2012-13). A Critical Analysis of The İnternational Baccalaureate Primary Years Programme in India. Research Report. The Maharaja Sayajirao University of Baroda Vadodara, Gujarat, India.
  • PYP İlk Yıllar Programı Bilgi Alanları ile İlişkilendirilmiş Tudem Yayın Grubu Kitap Listesi. (2023). chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://www.tudem.com/images/kataloglar/pyp_2023.pdf [Erişim tarihi: 16.04.2023]
  • Savage, M. J. ve Drake, S. M. (2016). Living Transdisciplinary Curriculum: Teachers’ Experiences with The International Baccalaureate’s Primary Years Programme. International Electronic Journal of Elementary Education, September, 9 (1), 1-20.
  • Sezer, E. (2020). Uluslararası Bakalorya Programı Uygulayan Özel Okul Öncesi Eğitim Kurumlarında Çalışan Yöneticilerin ve Öğretmenlerin “İlk Yıllar Programı”na İlişkin Görüşleri. Yüksek Lisans Tezi. Ankara: Ankara Üniversitesi.
  • Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları Çocuk ve Gençlik Kitapları Kataloğu. (2022). chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://www.iskultur.com.tr/dosyalar/katalog/pdf/pyaq0sq2zn4sows0g8.pdf [Erişim tarihi: 18.04.2023]
  • Uçman, O. (2019). Uluslararası Bakalorya İlk Yıllar Programını Uygulayan Okullar ile Meb Öğretim Programı Uygulayan İlkokulların Etkili Okul Özelliklerinin ve Öğretmen Mesleki Motivasyonlarının Karşılaştırılması. Yüksek Lisans Tezi. İzmir: Ege Üniversitesi.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2013). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (9. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yılmaz, M. ve Gök Kalfa, T. (2021). Uluslararası Bakalorya Organizasyonu: İlk Yıllar Programı’nın Görsel Sanatlar Dersi Bağlamında İncelenmesi. İdil, 10 (80), 640–651

Uluslararası Bakalorya İlk Yıllar Programı Temaları ile Uyumlu Kitap Tanıtımları Üzerine Bir Araştırma

Yıl 2023, Sayı: 11, 810 - 836, 30.06.2023
https://doi.org/10.51531/korkutataturkiyat.1311588

Öz

Çalışmanın amacı, Türkiye’de Uluslararası Bakalorya İlk Yıllar Programı’nı uygulayan veya programın felsefesini benimseyip bu doğrultuda hareket eden tüm eğitim-öğretim paydaşlarına programı çerçeveleyen altı temayla uyumlu kitap tanıtımlarından yararlanabilme noktasında seçenekler sunmaktır. Programı uygulayan okulların öğrencileri için öğretmenler tarafından hazırlanmış okuma listelerinin olduğu görülmektedir. Bu bağlamda programın temaları ile uyumlu kitapların seçimi sorunu göze çarpmaktadır. Çalışma, bu soruna çözüm noktasında yardımcı olması bakımından önem taşımaktadır.
Nitel ve betimsel olan çalışmada, amaçlı örnekleme türlerinden ölçüt örnekleme kullanılmıştır. Belirlenen ölçüt, programa özgü uygulama örnekleri olan yayınevleridir ve örneklem, program temaları ile uyumlu kitap tanıtımları yapan yayınevlerine ait uygulamalardır. Verilerin toplanmasında doküman incelemesinden yararlanılarak programa ait bilgilerin toplanmasının ardından çocuk kitapları yayımlayan ve bu alanda öne çıkan yayınevleri araştırılmıştır. Verilerin çözümlenmesinde program temaları ile ilişkilendirilmiş kitaplar için doğrudan uygunluk listesi sunma, kataloglarda veya kitap tanıtım sayfalarında programın temaları özelinde kitapları tanıtma yoluna gidildiği görülmüştür. Çalışma sonucunda programı çerçeveleyen temalara özgü kitap seçiminde yaşanan sorun doğrultusunda var olan uygulamalardan hareketle seçenekler ortaya konmuştur.

Kaynakça

  • Akdoğan, A. (2014). Türkiye’deki Uluslararası Bakalorya Pyp Programı Uygulayan Okulların Etkili Okul Özellikleri ve Okul Kültürü Açısından İncelenmesi. Doktora Tezi. İstanbul: İstanbul Üniversitesi.
  • Altun, S. ve Doğan, Z. Y. (2013). Pyp (İlk Yıllar İçin Program) Uygulamasına İlişkin Öğretmen ve Yönetici Görüşlerinin İncelenmesi. Siirt Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 1, 1-15.
  • Ayyıldız, E. ve Üzümcü, Ö. (2016). Uluslararası Eğitimde Bir Seçenek: Uluslararası Bakalorya İlk Yıllar Programı (IBPYP). Uluslararası Erken Çocukluk Eğitimi Çalışmaları Dergisi, 1(2), 64-73.
  • Burton, L. L. (2012). Professional Development in An İnternational Baccalaureate Primary Years Programme. Doctoral Thesis. America: Walden University.
  • Büyüköztürk, Ş. vd. (2013). Bilimsel Araştırma Yöntemleri (14th ed.). Ankara: Pegem Akademi.
  • Creswell, J. W. (2007). Qualitative Inquiry and Research Design: Choosing Among Five Approaches (2nd edition). California: Sage Publications.
  • Çınar Yayınları Çocuk ve Gençlik Yayın Kataloğu. (2022). chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://www.cinaryayinlari.com/wp-content/uploads/2022/10/cinar_cocukvegenclik_katalogu_2022.pdf [Erişim tarihi:17.04.2023]
  • Elma Çocuk Kitap Kataloğu. (t.y.). chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://www.elmayayinevi.com/files/kataloglar/dijitalkatalogelmacocuk2022.pdf [Erişim tarihi: 18.04.2023]
  • Getchell, L. A. (2010). Effects of International Baccalaureate Primary Years Programme on Teacher Philosophy, Perceptions of Effifficacy, and Outlook on Education. Doctoral Thesis. America: University of Denver. Güler, T. ve Yaltırık, İ. (2011). Erken Çocukluk Eğitiminde İlk Yıllar Programı’nın Öğretmen Görüşleri ile İncelenmesi. Eğitim ve Bilim, 36 (160), 266-280.
  • Gürbüz, S. ve Şahin, F. (2015). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri (2. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık. Hargreaves, A. ve Fullan, M. (2012). Professional Capital: Transforming Teaching in Every School. New York: Teacher’s College Press.
  • Hep Kitap Çocuk Kitapları Kataloğu (2022). chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://www.hepkitap.com.tr/pdf/2022_cocuk_katalogu_ic_dijital.pdf [Erişim tarihi: 17.04.2023]
  • https://www.canyayinlari.com/can-cocuk [Erişim tarihi: 17.04.2023]
  • https://dogancocuk.com.tr/giris [Erişim tarihi: 06.06.2023]
  • https://www.ibo.org/ [Erişim tarihi: 05.06.2023]
  • https://www.marticocuk.com/kitap-kategorisi/pyp-uygunluk-listesi/ [Erişim tarihi: 16.04.2023] IBO. (2009). Making The Pyp Happen: A Curriculum Framework for International PrimaryEducation. http://mtpyph.weebly.com/uploads/9/0/6/9/9069240/mtpyph_doc.pdf [Erişim tarihi: 04.06.2023]
  • Karataş, F. N. (2018). İlk Yıllar Eğitim Programının (Primary Years Programme) Okul Öncesi Eğitime Devam Eden Çocukların Bilimsel Süreç Becerilerine Etkisi. Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: Yıldız Teknik Üniversitesi.
  • Morrissey, A. M. vd. (2014). Early Years Education in The Primary Years Programme (Pyp): Implementation Strategies and Programme Outcomes. Final Report. Australia: Deakin University.
  • Paraşüt Kitap Yayın Kataloğu (2022). chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://www.parasutkitap.com/wp-content/uploads/2022/03/Paras%CC%A7u%CC%88t-Kitap-Katalog-2022.pdf [Erişim tarihi: 17.04.2023]
  • Pushpanadham, K. (Director) vd. (2012-13). A Critical Analysis of The İnternational Baccalaureate Primary Years Programme in India. Research Report. The Maharaja Sayajirao University of Baroda Vadodara, Gujarat, India.
  • PYP İlk Yıllar Programı Bilgi Alanları ile İlişkilendirilmiş Tudem Yayın Grubu Kitap Listesi. (2023). chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://www.tudem.com/images/kataloglar/pyp_2023.pdf [Erişim tarihi: 16.04.2023]
  • Savage, M. J. ve Drake, S. M. (2016). Living Transdisciplinary Curriculum: Teachers’ Experiences with The International Baccalaureate’s Primary Years Programme. International Electronic Journal of Elementary Education, September, 9 (1), 1-20.
  • Sezer, E. (2020). Uluslararası Bakalorya Programı Uygulayan Özel Okul Öncesi Eğitim Kurumlarında Çalışan Yöneticilerin ve Öğretmenlerin “İlk Yıllar Programı”na İlişkin Görüşleri. Yüksek Lisans Tezi. Ankara: Ankara Üniversitesi.
  • Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları Çocuk ve Gençlik Kitapları Kataloğu. (2022). chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://www.iskultur.com.tr/dosyalar/katalog/pdf/pyaq0sq2zn4sows0g8.pdf [Erişim tarihi: 18.04.2023]
  • Uçman, O. (2019). Uluslararası Bakalorya İlk Yıllar Programını Uygulayan Okullar ile Meb Öğretim Programı Uygulayan İlkokulların Etkili Okul Özelliklerinin ve Öğretmen Mesleki Motivasyonlarının Karşılaştırılması. Yüksek Lisans Tezi. İzmir: Ege Üniversitesi.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2013). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (9. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yılmaz, M. ve Gök Kalfa, T. (2021). Uluslararası Bakalorya Organizasyonu: İlk Yıllar Programı’nın Görsel Sanatlar Dersi Bağlamında İncelenmesi. İdil, 10 (80), 640–651
Toplam 26 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Çocuk Edebiyatı
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Melda Oryaşın 0000-0001-9584-545X

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2023
Gönderilme Tarihi 8 Haziran 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Sayı: 11

Kaynak Göster

APA Oryaşın, M. (2023). Uluslararası Bakalorya İlk Yıllar Programı Temaları ile Uyumlu Kitap Tanıtımları Üzerine Bir Araştırma. Korkut Ata Türkiyat Araştırmaları Dergisi(11), 810-836. https://doi.org/10.51531/korkutataturkiyat.1311588