Neuroeducation, which is an interdisciplinary branch of science, provides important data to the education world about learning processes by making use of the fields of psychology, education and cognitive neuroscience. In this study, it was aimed to determine the factors affecting learning based on the neuroeducational literature and to examine the opinions of students who received violin education about these factors. Today, there is an increasing interaction between scientific fields and art. Therefore, this research is important as it is an original research in the field of music education and will contribute to the literature in this respect. In the research, the phenomenology approach, which is one of the qualitative research designs, was used. While the research population consists of students studying violin at universities in Turkey, the sample consists of 20 students determined by the purposeful sampling method. The information presented by the students was obtained with a semi-structured interview form. Content analysis was applied in the analysis of the data. In the study, the ways of applying the repetition strategy, the contributions of regular work, the emotional states that affect learning, the contributions of exercise, the factors that decrease motivation, the factors that increase motivation, the contributions of peer cooperation and being in musical ensembles are discussed in the axis of student opinions. Within the framework of the results, some suggestions for students, educators and researchers are included.
Disiplinlerarası bir bilim dalı olan nöroeğitim, psikoloji, eğitim ve bilişsel nörobilim alanlarından yararlanarak öğrenme süreçleri ile ilgili eğitim dünyasına önemli veriler sunmaktadır. Bu araştırmada nöroeğitim literatürüne dayanılarak öğrenmeyi etkileyen unsurlar belirlenerek bu unsurlar ile ilgili keman eğitimi alan öğrencilerin görüşlerinin incelenmesi amaçlanmıştır. Günümüzde bilimsel alanlar ve sanat arasında giderek artmakta olan bir etkileşim söz konusudur. Dolayısıyla, bu araştırma müzik eğitimi alanında yapılan özgün bir araştırma olduğu ve bu yönüyle literatüre katkı sunacağı için önemlidir. Araştırmada, nitel araştırma desenlerinden olan fenomenoloji yaklaşımı kullanılmıştır. Araştırma evrenini Türkiye’deki üniversitelerde keman eğitimi alan öğrenciler oluştururken, örneklemini amaçlı örneklem yöntemi ile belirlenen 20 öğrenci oluşturmaktadır. Öğrencilerin sunduğu bilgiler yarı yapılandırılmış görüşme formu ile elde edilmiştir. Verilerin çözümlenmesinde içerik analizi uygulanmıştır. Araştırmada tekrar stratejisini uygulama biçimleri, düzenli çalışmanın sağladığı katkılar, öğrenmeyi etkileyen duygu durumları, egzersiz yapmanın sağladığı katkılar, motivasyonu düşüren etmenler, motivasyonu yükselten etmenler, akran iş birliği ve müzik topluluklarında bulunmanın sağladığı katkılar öğrenci görüşleri ekseninde ele alınmıştır. Ulaşılan sonuçlar çerçevesinde öğrenciler, eğitimciler ve araştırmacılara yönelik birtakım önerilere yer verilmiştir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Klasik Batı Müziğinde Yorumculuk, Müzik Eğitimi, Müzik Performansı |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2023 |
Gönderilme Tarihi | 28 Eylül 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Sayı: 13 |