Bu araştırmada, Yüksek Öğretim Kurulu (YÖK) Başkanlığı bünyesinde bulunan Tez Merkezi veri tabanında kayıtlı olan ve konu olarak disiplinlerarası çalışmaları içeren lisansüstü tezlerin bibliyometrik analizi amaçlanmıştır. İlgili bu araştırma betimsel bir çalışma olup desen olarak da durum çalışması benimsenmiştir. Yapılan taramanın sonucunda 67 lisansüstü teze ulaşılmış ve ilgili bu tezler yıllarına, türüne, üniversitelere, ana bilim dallarına, enstitülere, danışman cinsiyetine, araştırma yöntemine, araştırma desenlerine, örneklem türüne, veri toplama araçlarına, uygulama sürelerine, disiplinlerine ve kullanılan anahtar kelimelerine göre betimsel olarak analiz edilmiştir. Betimsel analizin ardından ilgili bulgular VOSviewer programı kullanılarak gösterilmiş olup araştırmanın bulgular bölümünde paylaşılmıştır. Yapılan analizin sonucunda ise araştırma konusuna yönelik en fazla tezin “2019” (f: 10) yılında yazıldığı, tür olarak en fazla “Yüksek Lisans” (f: 44) tezinin hazırlandığı, en fazla “Gazi Üniversitesi”nde (f: 9) lisansüstü tezin çalışıldığı, ana bilim dalı olarak “İlköğretim Ana Bilim Dalı” (f: 16) bünyesinde en fazla tezin kaleme alındığı görülmüştür. Ayrıca enstitü olarak en fazla “Eğitim Bilimleri” (f: 35) enstitülerinde ilgili konuya yönelik tez yazıldığı anlaşılmıştır. Araştırma kapsamına alınan tezlerin danışmanlarının cinsiyeti değişkenine ilişkin yapılan analize göre en fazla “Erkek” danışmanlar (f: 44) ile çalışılmıştır. Tezlerin yöntem ve desenlerine bakıldığında en fazla “Nicel” (f: 34) ve “Deneysel” (f: 33) çalışmaların olduğu tespit edilmiştir. Örneklem ve veri toplama araçlarına irdelendiğinde örneklem seçimi olarak en fazla “Rastgele/Yansız/Random” (f: 19), veri toplama aracı olarak da “Test” (f: 39) tercih edildiği görülmüştür. Tezlerin uygulama sürelerine yönelik elde edilen sonuçlara göre araştırmacılar en fazla “4” ve “5” haftalık (f: 7) süreçte uygulamalarını gerçekleştirmiştir. Konu değişkeni analiz edilen bir diğer madde olmuştur. Bu noktada en fazla çalışılan konuların “Fen”, “Fen-Matematik” ve “Fen-Matematik-Mühendislik” (f: 4) konuları olduğu anlaşılmıştır. Lisansüstü tezlerde kullanılan anahtar kelime tercihinde ise en fazla “Disiplinlerarası Yaklaşım” (f: 19) anahtar kelimesinin olduğu sonucuna ulaşılmıştır.
Disiplinlerarası bibliyometrik analiz VOSviewer tez merkezi.
In this study, bibliometric analysis of the postgraduate theses registered in the Thesis Centre database of the Council of Higher Education (CoHE) and including interdisciplinary studies as a subject was aimed. This research is a descriptive study and case study was adopted as a design. As a result of the search, 67 postgraduate theses were reached and these theses were analysed descriptively according to their years, types, universities, departments, institutes, supervisor gender, research methods, research designs, sample types, data collection tools, application periods, disciplines and keywords used. Following the descriptive analysis, the relevant findings were shown using the VOSviewer programme and shared in the findings section of the study. As a result of the analysis, it was seen that most theses on the research topic were written in "2019" (f: 10), most "Master's" (f: 44) theses were prepared, most graduate theses were studied at "Gazi University" (f: 9), and most theses were written within the "Department of Primary Education" (f: 16) as the main discipline. In addition, it was understood that most of the theses were written in "Educational Sciences" institutes (f: 35). According to the analysis of the gender of the supervisors of the theses included in the scope of the research, "Male" supervisors (f: 44) were mostly worked with. When the methods and designs of the theses were analysed, it was found that there were mostly "Quantitative" (f: 34) and "Experimental" (f: 33) studies. When the sampling and data collection tools were analysed, it was seen that "Random / Random / Random" (f: 19) was preferred as the sample selection and "Test" (f: 39) was preferred as the data collection tool. According to the results obtained for the implementation periods of the theses, the researchers carried out their applications mostly in "4" and "5" weeks (f: 7). Subject variable was another item analysed. At this point, it was understood that the most studied subjects were "Science", "Science-Mathematics" and "Science-Mathematics-Engineering" (f: 4). In terms of the keyword preference used in the postgraduate theses, it was concluded that the most common keyword was "Interdisciplinary Approach" (f: 19).
Interdisciplinary bibliometric analysis VOSviewer thesis centre.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Alan Eğitimleri (Diğer) |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2023 |
Gönderilme Tarihi | 1 Kasım 2023 |
Kabul Tarihi | 7 Aralık 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Sayı: 13 |