Uluslararası
ticaretin serbestleşme sürecinin başlamasıyla birlikte Dünya ekonomisi önemli dönüşümler
yaşamıştır. Özellikle üretim süreçlerinde kullanılan hammaddelerin dünya
üzerinde dengesiz dağılımı, üretimin yapıldığı yer ile hammadde kaynaklarının
birbirine uzaklığı, taşıma ve transfer maliyetlerini ön plana çıkarmaktadır. Bu
kapsamda taşıma maliyetlerini alternatiflerine göre minimum düzeye indiren
denizyolu taşımacılığı piyasası çok büyük önem kazanmakta ve Dünya ekonomisinin
mevcut durumunu gözlemleyebilme ve gelecek hakkında öngörülerde bulunabilmemize
imkân sağlamaktadır.
Dünya
üretimi ve ticaret hacminin en önemli bileşenlerinden birisi olan denizyolu
taşımacılığı piyasası içerisinde yer alan kuru yük piyasası özellikle demir
cevheri, kömür, tahıl vb. önemli hammaddelerin taşınmasını sağlamaktadır. Bu
piyasadaki taşıma fiyatları (navlun) Londra merkezli Baltık Borsası tarafından
yayınlanan Baltık kuru yük endeksi (BDI) ile izlenmektedir. Dolayısıyla
çalışmada Dünya ticaret hacmini ölçmek açısından vekil değişken olarak bu
endeks değeri, analiz yöntemi olarak ise Markov Rejim Değişim modeli
kullanılmıştır. 1985:1 - 2019:2 arasındaki çeyreklik verileri kapsayan modelde,
rejim 1 “Dünya hammadde talebinin ortalamanın üzerinde olmasını”, rejim 2 ise “Dünya
hammadde talebinin ortalama seviyede olmasını” göstermektedir. Özellikle 2008
Dünya finansal krizi öncesindeki ekonomik canlanma model tarafından başarılı
bir şekilde yakalanmıştır.
Denizyolu Taşımacılığı Baltık Kuru yük Endeksi Markov Rejim Değişim Modeli
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Ekonomi |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 |
**