Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Elektronik Ticaretin Hukuksal Boyutu

Yıl 2018, Sayı: 35, 43 - 72, 01.07.2018

Öz

Elektronik iletişim sistemi her alanda olduğu gibi, ticari yaşamda da etkisini yoğun bir şekilde göstermektedir. Bu sayede işletmeler, hiç bir aracı kurum ya da kuruluşa ihtiyaç duymaksızın birbirleriyle ve/veya alıcılarla iletişime geçebilmektedirler. Ancak, elektronik ticaretin kendisinden beklenen yararı gerçekleştirebilmesi bu alanda ticari faaliyette bulunanlar için güvenli ve şeffaf bir ortamın yaratılmasına bağlıdır. E-ticaret olarak kısaltabileceğimiz bu alanda bazı kötü niyetli kişilerin elektronik ticaretin sunduğu imkânları kötüye kullanmalarının önüne geçebilmek ve özellikle tüketicilere yönelik istenmeyen ticari elektronik iletilerin gönderilmesinde keyfi uygulamalara son verebilmek için özel düzenlemelere ihtiyaç duyulmuştur.
Çalışmamızda elektronik ticaret kavramı, elektronik ticaretin kapsamı, tarafları, özellikleri, ekonomik ve sosyal hayata etkileri, elektronik ticaret alanında uygulama alanı bulabilecek yasal düzenlemeler incelenerek, özellikle Elektronik Ticaretin Düzenlenmesi Hakkında Kanun ve İlgili Mevzuata ilişkin bazı tespit ve değerlendirmelere yer verilecektir.

Kaynakça

  • Akipek, Şebnem (1999). Türk Hukuku ve Mukayeseli Hukuk Açısından Tüketici Kredisi. Ankara: Seçkin.
  • Akipek Öcal, Şebnem (2017). “E-Sözleşmelerin Hukuki Niteliği”. Şu kitapta: Editörler: Hakan Tokbaş&Ali Suphi Kurşun, Danışman: Mustafa Topaloğlu&Umut Yeniocak. Sektörel Bazda Tüketici Hukuku Uygulamaları Külliyatı, E-Ticaret Sektöründe Tüketici Hukuku Uygulamaları. İstanbul: Aristo, ss. 35-47.
  • Akipek Öcal, Şebnem, Özge Uzun Kazmacı, Esra Hamamcıoğlu (2017). “Bankacılık Sektöründe Kefalet”. Şu kitapta: Editörler: Topbaş, Hakan/Kurşun, Ali Suphi. Sektörel Bazda Tüketici Hukuku Uygulamaları Külliyatı, Bankacılık Sektöründe Tüketici Hukuku Uygulamaları. İstanbul: Aristo, ss.123-159.
  • Aksoy, Ramazan (2012). İnternet Ortamında Pazarlama. Ankara: Seçkin.
  • Altınışık, Ulvi (2003). Elektronik Sözleşmeler. Ankara: Seçkin.
  • Arkan, Sabih (2017). Ticari İşletme Hukuku, Ankara: BTHAE.
  • Aslan, İ. Yılmaz (2014). Tüketici Hukuku, Bursa: Ekin.
  • Aslanova, Kemale (2017). “E-Ticaret Hakkında Genel Açıklamalar, Kavram ve Tanımlar”, Şu kitapta: Editörler: Hakan Tokbaş&Ali Suphi Kurşun, Danışman: Mustafa Topaloğlu&Umut Yeniocak. Sektörel Bazda Tüketici Hukuku Uygulamaları Külliyatı, E-Ticaret Sektöründe Tüketici Hukuku Uygulamaları. İstanbul: Aristo, ss. 3-15.
  • Ateş, Mustafa (2016). “Spam: İnternetle Gelen Hukuki Sorunlardan Biri”. Şu Kitapta: Fikir ve Sanat Hukukuna Dair Makalelerim. Ankara: Adalet, ss. 299-313.
  • Ateş, Mustafa (2016). “Sosyal Medya Aktörlerinin Telif Hakkı İhlalinden Doğan Hukuki Sorumlulukları”. Şu Kitapta: Fikir ve Sanat Hukukuna Dair Makalelerim. Ankara: Adalet. ss. 45-104.
  • Bahtiyar, Mehmet (2017). Ticari İşletme Hukuku, İstanbul: Beta.
  • Başöz, Lütfü ve Ramazan Çakmakçı (2016). Gerekçeleri, Komisyon Raporları ve TBMM Tutanakları ile Birlikte Elektronik Ticaretin Düzenlenmesi Hakkında Kanun ve İlgili Kanunlar, İstanbul: Legal.
  • Davidson, Alan (2009). The Law of Electronic Commerce. Cambridge: Cambridge University Press.
  • Demir, Mehmet (2004). Mesafeli Sözleşmelerin İnternet Üzerinden Kurulması. Ankara: Turhan.
  • Demirbaş, Harun (2015). 6563 Sayılı Elektronik Ticaretin Düzenlenmesi Hakkında Kanun Kapsamında Hizmet Sağlayıcılar ve Aracı Hizmet Sağlayıcılarının Yükümlülükleri. Ankara: Seçkin.
  • Ekici, Kenan Mehmet (2013). e-Ticaret. Ankara: Yargı.
  • Gümüş, Alper (2014). 6502 Sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun Şerhi, C. 1. İstanbul: Vedat.
  • İnal, Emrehan (2005). E-Ticaret Hukukundaki Gelişmeler ve İnternette Sözleşmelerin Kurulması, İstanbul: Vedat.
  • Karamanlıoğlu, Argun (2016). “Tüketici Hukukunda Saldırgan Satış Yöntemleri”. Şu Kitapta: Editör: Esra Hamamcıoğlu, Özge/Uzun Kazmacı, Ertan/Yardım,
  • Argun/Karamanlıoğlu, Zeliha Gizem/Sayın. Ankara: Seçkin, ss. 65-72.
  • Kaya, Ferman (2016). E-Ticaret Hukuku ve Tüketici Hukukundaki Uygulamaları. Ankara: Seçkin.
  • Küzeci, Elif (2010). Kişisel Verilerin Korunması. Ankara: Turhan.
  • Nomer Ertan, Füsun (2016). Haksız Rekabet Hukuku, 6102 sayılı Türk Ticaret Kanunu’na Göre. İstanbul: Oniki Levha.
  • Okan, Neval (2011). Ağ Reklamları ve Haksız Rekabet. Ankara: Seçkin.
  • Rothchild, John A. (2016). “Introduction”. In. Ed. John A. Rothchild. Research Handbook on Electronic Commerce Law. Cheltenham: Edward Elgar Publishing, ss. 1-10.
  • Oetiker, Christian (2016). “Art. 3 Abs. 1 lit. O”. In. Ed. Peter Jung, Philippe Spitz. Bundesgesetz gegen den unlauteren Wettbewerb (UWG), Stämpflis Handkommentar. Bern: Stämpfli Verlag, ss. 588-599.
  • Shaw Michael, Robert Blanning, Troy Strader, Andrew Whinston (2000). Handbook on Electronic Commerce. Berlin: Springer-Verlag.
  • Sağlam, İpek (2007). Elektronik Sözleşmeler, İstanbul: Legal.
  • Sarıakçalı, Turgay (2008). İnternet Üzerinden Akdedilen Sözleşmeler. Ankara: Seçkin.
  • Soydemir, Güzide (2015). İnternette Haksız Rekabetin Önlenmesi. Ankara: Seçkin.
  • Sözer, Bülent (2002). Elektronik Sözleşmeler, İstanbul: Beta.
  • Türkoğlu Utku, Ferah (2015). “Elektronik Ticaretin Düzenlenmesi Hakkında Kanun Gereğince Hizmet Sağlayıcıların Tüketicinin Korunması Hakkındaki Kanun Gereğince Mesafeli Satışlarda Satıcı veya Sağlayıcıların Yükümlülükleri”. Şu Kitapta: Editör: Köktürk Sümersan, Mehtap/Çobanoğlu, Emine/Dirsehan, Taşkın. Çevrimiçi Satış, Bugünden Geleceğe Bir Potansiyel. Ankara: Nobel, ss. 175-193.
  • Wang, Faye Fangfei (2014). Law of Electronic Commercial Transactions. New York: Routledge.
  • Weber, Rolf H. (2010). E-Commerce und Recht, Rechtliche Rahmenbedingungen elektronischer Geschäftsformen. Zürih: Schulthess Verlag.
  • Zevkliler, Aydın, Murat Aydoğdu (2004). Tüketicinin Korunması Hukuku, Ankara: Seçkin. 2. Makaleler, Bildiriler, Diğer Basılı Yayınlar
  • Acar, Ayşe Ece (2016). “Elektronik Tebligat”. İÜHFM, C. 74, S. 1: 159-174.
  • Bahtiyar, Mehmet, Levent Biçer (2016): “Adi İş/Ticari İş/Tüketici İşlemi Ayrımı ve Bu Ayrımın Önemi”. MÜHF Hukuk Araştırmaları Dergisi, Prof. Dr. Cevdet Yavuz’a Armağan, C. 22, S. 3: 395-436.
  • Baş, Kadir (2017): “Online Platformların Acentelik Niteliği ve Bu Platformlar Özelinde Türk Ticaret Kanunu’nun Acenteliğe İlişkin Hükümlerinin Uygulanması”. Batider, C.XXXIII, S. 4: 115-153.
  • Biyan, Özgür (2014): “Elektronik Ticaret Kanunu’nun Getirdikleri: Bazı Hususlarda Görüş Paylaşımı”. Legal Mali Hukuk Dergisi, S. 120: 31-44.
  • Ein-Dor, Phillip (2003). “The World and Business Computing in 2051: from Leo to RUR”. Journal of Strategic Information System 12: 357-371.
  • Gezder, Ümit (2016). “Elektronik Ticaret Hukuki İşlemlerinin Ayrımı-Dijital İçerik ve Hukuki Niteliği”. MÜHF Hukuk Araştırmaları Dergisi, Prof. Dr. Cevdet Yavuz’a Armağan. C. 22, S. 3: 1119-1132.
  • Kabaş, Esen (2015). “6502 Sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanunla İş Yeri Dışında Kurulan Sözleşmelere İlişkin Olarak Getirilen Değişiklikler”. GÜHFD, C. XIX: 73-100.
  • Timmers, Paul (1998). “Business Models for Electronic Markets”. The International Journal on Networked Business, V. 8, Issue 2: 3-8.
  • Uzun Kazmacı, Özge (2016). “İnternet Ortamında Kurulan Mesafeli Sözleşmelerde Tüketicinin Korunması”. MÜHF Hukuk Araştırmaları Dergisi, Prof. Dr. Cevdet Yavuz’a Armağan, C. 22, S. 3: 2791-2818.

Legal Dimension of Electronic Commerce

Yıl 2018, Sayı: 35, 43 - 72, 01.07.2018

Öz

Electronic communication systems have a wide impact on commercial life. By this means, business enterprises may contact with each other directly without the need of any intermediaries. However, a safe and transparent environment for parties participating in electronic commerce is required in order to realize expected benefits of electronic commerce. Special provisions are needed to prevent abuse of benefits of electronic commerce which may be abbreviated as e-commerce and particularly to end bad practices in sending undesired commercial communications to consumers.

Concept of electronic commerce, scope of electronic commerce, parties, features, effects of electronic commerce on economic and social life and legislation applicable to electronic commerce are analyzed and some remarks and evaluations on Law and Related Legislation on Regulation of Electronic Commerce are briefly discussed.

Kaynakça

  • Akipek, Şebnem (1999). Türk Hukuku ve Mukayeseli Hukuk Açısından Tüketici Kredisi. Ankara: Seçkin.
  • Akipek Öcal, Şebnem (2017). “E-Sözleşmelerin Hukuki Niteliği”. Şu kitapta: Editörler: Hakan Tokbaş&Ali Suphi Kurşun, Danışman: Mustafa Topaloğlu&Umut Yeniocak. Sektörel Bazda Tüketici Hukuku Uygulamaları Külliyatı, E-Ticaret Sektöründe Tüketici Hukuku Uygulamaları. İstanbul: Aristo, ss. 35-47.
  • Akipek Öcal, Şebnem, Özge Uzun Kazmacı, Esra Hamamcıoğlu (2017). “Bankacılık Sektöründe Kefalet”. Şu kitapta: Editörler: Topbaş, Hakan/Kurşun, Ali Suphi. Sektörel Bazda Tüketici Hukuku Uygulamaları Külliyatı, Bankacılık Sektöründe Tüketici Hukuku Uygulamaları. İstanbul: Aristo, ss.123-159.
  • Aksoy, Ramazan (2012). İnternet Ortamında Pazarlama. Ankara: Seçkin.
  • Altınışık, Ulvi (2003). Elektronik Sözleşmeler. Ankara: Seçkin.
  • Arkan, Sabih (2017). Ticari İşletme Hukuku, Ankara: BTHAE.
  • Aslan, İ. Yılmaz (2014). Tüketici Hukuku, Bursa: Ekin.
  • Aslanova, Kemale (2017). “E-Ticaret Hakkında Genel Açıklamalar, Kavram ve Tanımlar”, Şu kitapta: Editörler: Hakan Tokbaş&Ali Suphi Kurşun, Danışman: Mustafa Topaloğlu&Umut Yeniocak. Sektörel Bazda Tüketici Hukuku Uygulamaları Külliyatı, E-Ticaret Sektöründe Tüketici Hukuku Uygulamaları. İstanbul: Aristo, ss. 3-15.
  • Ateş, Mustafa (2016). “Spam: İnternetle Gelen Hukuki Sorunlardan Biri”. Şu Kitapta: Fikir ve Sanat Hukukuna Dair Makalelerim. Ankara: Adalet, ss. 299-313.
  • Ateş, Mustafa (2016). “Sosyal Medya Aktörlerinin Telif Hakkı İhlalinden Doğan Hukuki Sorumlulukları”. Şu Kitapta: Fikir ve Sanat Hukukuna Dair Makalelerim. Ankara: Adalet. ss. 45-104.
  • Bahtiyar, Mehmet (2017). Ticari İşletme Hukuku, İstanbul: Beta.
  • Başöz, Lütfü ve Ramazan Çakmakçı (2016). Gerekçeleri, Komisyon Raporları ve TBMM Tutanakları ile Birlikte Elektronik Ticaretin Düzenlenmesi Hakkında Kanun ve İlgili Kanunlar, İstanbul: Legal.
  • Davidson, Alan (2009). The Law of Electronic Commerce. Cambridge: Cambridge University Press.
  • Demir, Mehmet (2004). Mesafeli Sözleşmelerin İnternet Üzerinden Kurulması. Ankara: Turhan.
  • Demirbaş, Harun (2015). 6563 Sayılı Elektronik Ticaretin Düzenlenmesi Hakkında Kanun Kapsamında Hizmet Sağlayıcılar ve Aracı Hizmet Sağlayıcılarının Yükümlülükleri. Ankara: Seçkin.
  • Ekici, Kenan Mehmet (2013). e-Ticaret. Ankara: Yargı.
  • Gümüş, Alper (2014). 6502 Sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun Şerhi, C. 1. İstanbul: Vedat.
  • İnal, Emrehan (2005). E-Ticaret Hukukundaki Gelişmeler ve İnternette Sözleşmelerin Kurulması, İstanbul: Vedat.
  • Karamanlıoğlu, Argun (2016). “Tüketici Hukukunda Saldırgan Satış Yöntemleri”. Şu Kitapta: Editör: Esra Hamamcıoğlu, Özge/Uzun Kazmacı, Ertan/Yardım,
  • Argun/Karamanlıoğlu, Zeliha Gizem/Sayın. Ankara: Seçkin, ss. 65-72.
  • Kaya, Ferman (2016). E-Ticaret Hukuku ve Tüketici Hukukundaki Uygulamaları. Ankara: Seçkin.
  • Küzeci, Elif (2010). Kişisel Verilerin Korunması. Ankara: Turhan.
  • Nomer Ertan, Füsun (2016). Haksız Rekabet Hukuku, 6102 sayılı Türk Ticaret Kanunu’na Göre. İstanbul: Oniki Levha.
  • Okan, Neval (2011). Ağ Reklamları ve Haksız Rekabet. Ankara: Seçkin.
  • Rothchild, John A. (2016). “Introduction”. In. Ed. John A. Rothchild. Research Handbook on Electronic Commerce Law. Cheltenham: Edward Elgar Publishing, ss. 1-10.
  • Oetiker, Christian (2016). “Art. 3 Abs. 1 lit. O”. In. Ed. Peter Jung, Philippe Spitz. Bundesgesetz gegen den unlauteren Wettbewerb (UWG), Stämpflis Handkommentar. Bern: Stämpfli Verlag, ss. 588-599.
  • Shaw Michael, Robert Blanning, Troy Strader, Andrew Whinston (2000). Handbook on Electronic Commerce. Berlin: Springer-Verlag.
  • Sağlam, İpek (2007). Elektronik Sözleşmeler, İstanbul: Legal.
  • Sarıakçalı, Turgay (2008). İnternet Üzerinden Akdedilen Sözleşmeler. Ankara: Seçkin.
  • Soydemir, Güzide (2015). İnternette Haksız Rekabetin Önlenmesi. Ankara: Seçkin.
  • Sözer, Bülent (2002). Elektronik Sözleşmeler, İstanbul: Beta.
  • Türkoğlu Utku, Ferah (2015). “Elektronik Ticaretin Düzenlenmesi Hakkında Kanun Gereğince Hizmet Sağlayıcıların Tüketicinin Korunması Hakkındaki Kanun Gereğince Mesafeli Satışlarda Satıcı veya Sağlayıcıların Yükümlülükleri”. Şu Kitapta: Editör: Köktürk Sümersan, Mehtap/Çobanoğlu, Emine/Dirsehan, Taşkın. Çevrimiçi Satış, Bugünden Geleceğe Bir Potansiyel. Ankara: Nobel, ss. 175-193.
  • Wang, Faye Fangfei (2014). Law of Electronic Commercial Transactions. New York: Routledge.
  • Weber, Rolf H. (2010). E-Commerce und Recht, Rechtliche Rahmenbedingungen elektronischer Geschäftsformen. Zürih: Schulthess Verlag.
  • Zevkliler, Aydın, Murat Aydoğdu (2004). Tüketicinin Korunması Hukuku, Ankara: Seçkin. 2. Makaleler, Bildiriler, Diğer Basılı Yayınlar
  • Acar, Ayşe Ece (2016). “Elektronik Tebligat”. İÜHFM, C. 74, S. 1: 159-174.
  • Bahtiyar, Mehmet, Levent Biçer (2016): “Adi İş/Ticari İş/Tüketici İşlemi Ayrımı ve Bu Ayrımın Önemi”. MÜHF Hukuk Araştırmaları Dergisi, Prof. Dr. Cevdet Yavuz’a Armağan, C. 22, S. 3: 395-436.
  • Baş, Kadir (2017): “Online Platformların Acentelik Niteliği ve Bu Platformlar Özelinde Türk Ticaret Kanunu’nun Acenteliğe İlişkin Hükümlerinin Uygulanması”. Batider, C.XXXIII, S. 4: 115-153.
  • Biyan, Özgür (2014): “Elektronik Ticaret Kanunu’nun Getirdikleri: Bazı Hususlarda Görüş Paylaşımı”. Legal Mali Hukuk Dergisi, S. 120: 31-44.
  • Ein-Dor, Phillip (2003). “The World and Business Computing in 2051: from Leo to RUR”. Journal of Strategic Information System 12: 357-371.
  • Gezder, Ümit (2016). “Elektronik Ticaret Hukuki İşlemlerinin Ayrımı-Dijital İçerik ve Hukuki Niteliği”. MÜHF Hukuk Araştırmaları Dergisi, Prof. Dr. Cevdet Yavuz’a Armağan. C. 22, S. 3: 1119-1132.
  • Kabaş, Esen (2015). “6502 Sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanunla İş Yeri Dışında Kurulan Sözleşmelere İlişkin Olarak Getirilen Değişiklikler”. GÜHFD, C. XIX: 73-100.
  • Timmers, Paul (1998). “Business Models for Electronic Markets”. The International Journal on Networked Business, V. 8, Issue 2: 3-8.
  • Uzun Kazmacı, Özge (2016). “İnternet Ortamında Kurulan Mesafeli Sözleşmelerde Tüketicinin Korunması”. MÜHF Hukuk Araştırmaları Dergisi, Prof. Dr. Cevdet Yavuz’a Armağan, C. 22, S. 3: 2791-2818.
Toplam 44 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Esra Hamamcıoğlu Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Temmuz 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Sayı: 35

Kaynak Göster

APA Hamamcıoğlu, E. (2018). Elektronik Ticaretin Hukuksal Boyutu. Kocaeli Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi(35), 43-72.

**