Tourism sector has become quite
important in recent years due to its contributions to the balance of payments,
employment and national income of both developed and developing countries. In
order for countries to become a stronger global actor today, they need to
increase their global competitiveness not only in the product markets and
industry, but also in the tourism sector. In this perspective, in this study,
which covers the period 2003-2017, the level of specialization and
competitiveness in the tourism sector, which is a key role for the Turkish
economy, were analyzed and “the Revealed Comparative Advantages” approach was used
in the analyses. The Balassa index was used to determine the level of
competition. In order to determine the level of specialization, the Net Trade
index and the Export Import Ratio index were used. According to the results of
the analysis, Turkey has provided expertise in the tourism sector and has a
moderate competitive edge.
Tourism Specialization Competition Revealed Comparative Advantages Turkey
Turizm sektörü son yıllarda hem
gelişmiş hem de gelişmekte olan ülkelerin ödemeler bilançosuna, istihdamına ve
milli gelirine yaptığı katkılar nedeniyle oldukça önemli bir hale gelmiştir.
Günümüzde ülkelerin daha güçlü bir küresel aktör olmaları için sadece ürün
piyasalarında ve sanayi sektöründe değil, turizm sektöründe de küresel rekabet
güçlerini arttırması gerekmektedir. Bu perspektifte, 2003-2017 dönemini ele
alan bu çalışmada, Türkiye ekonomisi için kilit bir rolü olan turizm sektöründe
uzmanlaşma düzeyi ve rekabet gücü analiz edilmiş ve analizlerde “Açıklanmış
Karşılaştırmalı Üstünlükler” yaklaşımı kullanılmıştır. Rekabet düzeyinin
belirlenmesi için Balassa endeksi, uzmanlaşma seviyesinin belirlenmesi için ise
Net Ticaret endeksi ve İhracat İthalat Oranı endeksi kullanılmıştır. Analiz
sonuçlarına göre Türkiye turizm sektöründe uzmanlaşma sağlamıştır ve orta
derecede rekabet üstünlüğüne sahiptir.
Turizm Uzmanlaşma Rekabet Açıklanmış Karşılaştırmalı Üstünlükler Türkiye
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Ekonomi |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Sayı: 38 |
**