20. yüzyılın ilk çeyreğinde Batı sanatında gelişen
yenilikçi eğilimler Avrupa’da öğrenim gören asker ressamlarımızca benimsenmiş,
büyük oranda doğanın ve nesnelerin tuvale aktarımıyla sınırlı Türk resim
sanatının gelişmesine yol açmıştır.
Cumhuriyet’in ilanından 1940’lara kadar Batı anlayış
ve modeli alınarak devrim niteliğnde değişiklikler art arda gerçekleştirilmiş,
çağdaş Türk resmi de, tıpkı edebiyat, müzik, mimari vb. sanat dallarında olduğu
gibi devlet eliyle şekillendirilmiştir.
Çok partili döneme geçiş sonucunda ekonomik ve sosyal
alanda ortaya çıkan yeni açılımlar sanatta, özellikle resim sanatında önemli
gelişmelere yol açmıştır. 1950’ler sonrasında ise çağdaş Türk resmi gelenekle
her alanda bir hesaplaşma içine girmiştir. Resim sanatının devlet eliyle temsil
edilme olanaklarının azaldığı oranda bireysel arayışlar yoğunlaşmış, Geometrik,
Lirik, Geometrik Nonfigüratif ile Lirik Nonfigüratif olarak tanımlanan soyut
eğilimler serpilerek gelişmiştir.
Çalışmamızda Türk resim sanatında soyut eğilimler ele
alınarak bunların ortaya çıkış nedenleri, başlıca temsilcileri ve çalışmaları
irdelenecek, Batının soyut resim sanatıyla benzer ya da farklı özellikleri ortaya
çıkarılmaya çalışılacaktır. Bununla birlikte söz konusu eğilimlerin dünya ve
Türk sanatına katkısı saptanmaya çalışılacaktır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 27 Aralık 2019 |
Gönderilme Tarihi | 28 Mart 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Sayı: 2 |
Necmettin Erbakan Üniversitesi Güzel Sanatlar ve Mimarlık Fakültesi
Adres: Köyceğiz Yerleşkesi Güzel Sanatlar ve Mimarlık Fakültesi Dekanlığı, Köyceğiz Mah., Demeç Sok., No:39/2 Meram /KONYA • E-posta: konyasanat@erbakan.edu.tr
Konya Sanat Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.
e-ISSN: 2667-789X