Ana dili eğitimi sadece eğitim kurumlarıyla sınırlandırılamayacak kadar önemli olsa da bu eğitimin etkili bir bölümü okullarda Türkçe derslerinde yürütülmektedir. Ana dili dersi olarak tanımlayabileceğimiz Türkçe derslerinin temel ilkesini Yıldız (2003, s.4), “öğrencilere bugün ve gelecekte dil kullanımı açısından her türlü beklentiye karşılık verebilecek becerileri kazandırmak” olarak ifade etmektedir. Bu beceriler okuma, yazma, konuşma ve dinleme/izleme başlıklarında toplanmaktadır. Anlama-anlatma etkinliklerinin
Bu çalışmanın amacı 2005 Türkçe Dersi Öğretim Programı’nda yer alan okuma, yazma, konuşma ve
dinleme/izleme kazanımlarına yönelik öğretmen görüşlerini belirlemektir. Öğretmen görüşleri ‘açıklık,
faydalılık, uygulanabilirlik, ölçülebilirlik ve seviyeye uygunluk’ ölçütleri doğrultusunda ele alınmıştır. Bu
amaçla 175 Türkçe öğretmenine programdaki kazanımlardan hareketle, araştırmacılar tarafından oluşturulan
“Türkçe Dersi Öğretim Programı Kazanımlarına Yönelik Görüş Anketi” uygulanmıştır. Toplanan nicel veriler,
SPSS 16 programında ortalamaları ve standart sapmaları belirlenerek analiz edilmiştir. Araştırma sonunda;
belirlenen ölçütler bakımından öğretmenlerin okuma kazanımlarının =2.50, dinleme/izleme kazanımlarının
=1.72, konuşma kazanımlarının =2.01 ve yazma kazanımlarının =1.67 oranlarında genel olarak ‘açık,
faydalı, uygulanabilir, ölçülebilir, seviyeye uygun’ olduğuna dair görüş bildirdikleri tespit edilmiştir.
Türkçe öğretimi Türkçe dersi öğretim programı kazanımlar öğretmen görüşleri
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Mart 2013 |
Gönderilme Tarihi | 19 Aralık 2015 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2013 Cilt: 5 Sayı: 8 |