Demokrasi için doğal bir gereklilik olan hesap verme, eğitim üzerinden yalnızca
öğrencilerin ve ailelerin memnuniyetini değil aynı zamanda tüm vergi mükelleerinin
eğitme ayrılan ülke gelilerinin ne denli verimli kullanıldığını belgelediği için, eğitim
hizmeti veren kurumların profesyonelliğinin bir ölçütüdür. Bu doğrultuda bu
araştırmada amaç, ilköğretim okulu yönetici ve öğretmenlerine göre, kamu ve özel
ilköğretim okullarında hesap verebilirliğe ilişkin alan yazından elde edilen bilgiler
doğrultusunda araştırmacı tarafından belirlenen "Öğrencilerin Akademik Başarısı",
"Eğitim-öğretim: Eğitim Hakkı ve Fırsat Eşitliği", "Okul Paydaşlarına İlişkin
Sorumluluklar", "Okul Örgütünün Gelişme Kapasitesi" ve "Kaynak Kullanımı"
boyutlarını benimseme ve uygulanabilir bulma düzeylerini ortaya koymaktır. Nedensel
karşılaştırma türünde, tarama modelinde olan araştırmada veriler 2010-2011 eğitim
öğretim yılında aynı isimli doktora tez çalışması kapsamında, Milli Eğitim Bakanlığı
Araştırma ve Geliştirme Dairesi Başkanlığının (EARGED) desteğinde Türkiye
genelinden araştırmacı tarafından geliştirilen "Eğitimde Okul Geliştirme Aracı Olarak
Hesap Verebilirlik Ölçeği" aracılığı ile toplanmıştır. Araştırmanın sonuçlarına göre,
araştırmaya katılan kamu ve özel ilköğretim okulu yönetici ve öğretmenlerinin ölçekte
belirlenen boyutları benimsedikleri ölçüde uygulanabilir bulmamaktadır. Araştırmaya
katılanlar öğrenci akademik başarısı bağlamında, Türkiye'de İlköğretim Kurumları
Yönetmeliği'nde yer alanlar benimsenmekte, ancak Ülke öğretim programlarında yer
alan amaç ve kazanımların öğrencilerde ne ölçüde gerçekleştirildiğine ilişkin kanıtların
hazırlanmasında kendi sonuçları yerine ülke genelinde yapılan sınav sonuçlarına
güvenmekte, tüm ilköğretim çağındaki çocukların eğitimden "eşit kazanım" elde
etmelerini sağlamayı hedeemekte ancak uygulamada sorun yaşamakta; okul
paydaşlarına ilişkin sorumluluklar bağlamında katılımcılar okul çalışanlarına,
öğrencilere ilişkin sorumlukları, öğrenci velilerine ilişkin sorumlukların
gerçekleştirilmesine göre daha çok benimsemekte, görece daha uygulanabilir
bulmaktadır. Katılımcılar, okulu sadece öğrencilerin öğrendiği bir ortam olarak
görmekte, bizzat kendilerinin de öğrenme ortamı olduğunu fark etmemektedir.
Araştırma sonuçları, okullarca hazırlanan stratejik planların amacına olaşmadığını,
belirlenen hedeer, hedeerin gerçekleşme durumunun okul örgütünce izlenmediğini
ve değerlendirilmediğini göstermiştir.. Katılımcılar, kaynak kullanımında tasarrufun
gözetilmesi, etkili ve verimli kullanılmasının öğretilmesi konularında benimseme
düzeyinde oldukça kararlı görünmelerine rağmen, özel okullarda çalışan yönetici ve
öğretmenler, kamu okullarında çalışan meslektaşlarına göre kaynakları etkili ve verimli
kullandıklarına ilişkin hesap verir olmayı görece daha az benimsemekte ve
uygulanabilir bulmaktadır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Şubat 2016 |
Gönderilme Tarihi | 15 Şubat 2016 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2015 Cilt: 7 Sayı: 03 |