Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Matematik Dersi Öğretim Programlarında Kadın Matematikçilere Yer Verilme Durumunun İncelenmesi

Yıl 2016, Cilt: 8 Sayı: 14, 191 - 214, 15.06.2016

Öz

Bu çalışmanın amacı, Türkiye’de yenilenen
ilköğretim ve ortaöğretim matematik dersi öğretim programlarında kadın
matematikçilere yer verilme durumunu belirlemektir. Çalışmada, doküman inceleme
yöntemi kullanılmıştır. Doküman olarak
ilköğretim (6-8. sınıflar) ve ortaöğretim (9-12. sınıflar) matematik
dersi öğretim programları kullanılmıştır. Matematik dersi öğretim programları
araştırmacılar tarafından geliştirilen “Öğretim Programı Veri Toplama Formu”
kullanılarak incelenmiştir. Bu form yardımıyla elde edilen veriler, sınıf
düzeyleri, öğrenme alanları, alt öğrenme alanları, kazanımlar, matematikçiler,
matematikçilere öğretim programlarında yer verilen bölümler ve frekanslar
çerçevesinde içerik kodlamasına tabi tutulmuş ve tablolar oluşturulmuştur.
Çalışma sonunda, öğretim programlarında kadın matematikçilerin yaşam öykülerine
ve matematiğe katkılarına vurgu yapılmadığı belirlenmiştir. Öğrencilerin
matematiğin erkek ve kadın matematikçilerin katkılarıyla gelişen bir bilim
olduğunu görmeleri açısından, matematik dersi öğretim programlarında kadın
matematikçilerin yaşam öykülerinin, matematiğe katkılarının ve fotoğraflarının
/ resimlerinin bulunması faydalı olabilir. Bu durum, kız öğrencilerin
matematiğe eğilimlerini artırabilir. Bu nedenle, matematik dersi öğretim
programları kadın matematikçilerle ilgili etkinliklerle desteklenmeli ve
güçlendirilmelidir. 

Kaynakça

  • Kimball, M. M. (1989). A New Perspective on Women’s Math Achievement. Psychological Bulletin, 104, 53-69.
  • Kumcu, E. (2004). Kadın Matematikçiler. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Kumcu, E. (2005). Kadın Matematikçiler. Matematik Dünyası, Bahar, 54-61.
  • Laçin-Şimşek, C. (2011a). Women Scientists in Science and Technology Textbooks in Turkey. Journal of Baltic Science Education, 10(4), 277-284.
  • Laçin-Şimşek, C. (2011b). Fen ve Teknoloji Dersi Öğretim Programı ve Kitaplarında Türk-İslam Bilginlerine Yer Verilme Durumu. Türk Fen Eğitimi Dergisi, 8(4), 154-168.

An Examination of Mathematics Curricula in Terms of Women Mathematicians Concept

Yıl 2016, Cilt: 8 Sayı: 14, 191 - 214, 15.06.2016

Öz

The
aim of this study is to investigate the elementary and secondary school
mathematics curricula renewed in Turkey in terms of women mathematicians
concept. Document analysis method was used in the study. Elementary (6th
to 8th grades) and secondary (9th to 12th
grades) school mathematics curricula were examined as the documents.
Mathematics curricula were analyzed by “Curriculum Data Collection Form” which
was developed by the researchers.
Data obtained with the help of the form were coded according to the
contents related to grade levels, learning domains, sub-learning domains,
attainments, 
mathematicians, parts of curricula
where mathematicians are given place, and frequencies and tables were
formed. 
As a result of the study, it
is determined that life stories of women mathematicians and their contributions
to mathematics are not emphasized in curricula. In order to make students
understand that mathematics is a science developing with the contributions of
male and female mathematicians, it may be useful to mention life stories of
women mathematicians, their contributions to mathematics and their photos /
pictures in mathematics curricula. This may help to increase the attitudes of
girl students towards mathematics. Therefore, mathematics curricula must be
supported and reinforced with the activities about women mathematicians.

Kaynakça

  • Kimball, M. M. (1989). A New Perspective on Women’s Math Achievement. Psychological Bulletin, 104, 53-69.
  • Kumcu, E. (2004). Kadın Matematikçiler. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Kumcu, E. (2005). Kadın Matematikçiler. Matematik Dünyası, Bahar, 54-61.
  • Laçin-Şimşek, C. (2011a). Women Scientists in Science and Technology Textbooks in Turkey. Journal of Baltic Science Education, 10(4), 277-284.
  • Laçin-Şimşek, C. (2011b). Fen ve Teknoloji Dersi Öğretim Programı ve Kitaplarında Türk-İslam Bilginlerine Yer Verilme Durumu. Türk Fen Eğitimi Dergisi, 8(4), 154-168.
Toplam 5 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

Cemalletin Yıldız

Resul Göl Bu kişi benim

Mihriban Hacısalihoğlu Karadeniz

Yayımlanma Tarihi 15 Haziran 2016
Gönderilme Tarihi 6 Mart 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2016 Cilt: 8 Sayı: 14

Kaynak Göster

APA Yıldız, C., Göl, R., & Hacısalihoğlu Karadeniz, M. (2016). Matematik Dersi Öğretim Programlarında Kadın Matematikçilere Yer Verilme Durumunun İncelenmesi. Karadeniz Sosyal Bilimler Dergisi, 8(14), 191-214.