Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Türk Halk Kültüründe Karagöz-Hacivat İmgesi ve Nuri Abaç'ın Resimlerine Yansımaları

Yıl 2016, Cilt: 8 Sayı: 15, 1 - 15, 15.12.2016

Öz

Geleneksel kültürümüzün
en önemli sembollerinden biri de Karagöz Hacivat gölge oyunumuzdur. Karagöz
oyunları günümüzden yüz yıllarca önce ortaya çıkmış, insanları eğlendirirken
düşündürmüş
geleneksel
oyunlarımızdandır.
Bu iki
karakterin gerçekten yaşayıp yaşamadığı, yaşadıysa nerede nasıl yaşadığı kesin
olarak bilinmemektedir. Anlatılanlar rivayete dayanır.



Karagöz Hacivat oyununda
konular, yaşamdaki komiklikler, çifte anlamlar, abartmalar, söz oyunları, ağız
taklitleri gibi güldürü öğelerinden oluşur. Karagöz, oyununun başrol
oyuncusudur. Gölge oyunumuz Hacivat Karagöz bir zamanlar toplumun en önemli
eğlencesiydi.



Çağdaş Türk Resim Sanatı içinde
geleneksel ögelerden yararlanarak resim yapan sanatçılar arasında yer alan
Ressam Nuri Abaç, Karagöz Hacivat motifini minyatür tarzındaki iki boyutlu
çalışmalarına yansıtan en önemli sanatçılardan biridir. Bu araştırmada resim
sanatımızın gelenekten yararlanma ve halk kültünden beslenme yönünden geniş bir
yelpazeye sahip olarak Nuri Abaç’ın bir dizi olarak yaptığı Karagöz Hacivat
resimlerinden örnekler incelenmiştir.




Kaynakça

  • And, Metin. (1985).Geleneksel Türk Tiyatrosu. Ankara: İnkilap Kitabevi
  • Çeviker, Turgut. (1987). “Ressam Nuri Abaç’la Humour Üzerine”. Sanat Adam Dergisi, S:22
  • Erol, Turan.(2008). “Nuri Abaç Üzerine”. İstanbul: rh+ Plastik Sanatlar Dergisi, S.50
  • Giray, Kıymet. (1999) Nuri Abaç Retrospektif Resim Sergisi Kataloğu, İstanbul: Emlak Sanat Galerisi Yayını
  • Öncü, Aydın.(2011). “Karagöz’le Araştırmalara Bir Kaynak Olarak Evliya Çelebi Seyahatnamesi” Türkiyat Araştırmaları Dergisi, Erzurum Atatürk Üniveritesi
  • Özsezgin, Kaya (1998) Nuri Abaç, İstanbul: Necef Antik Yayınları

Karagöz-Hacivat Motif InTurkish Folk Culture and Reflections To Pictures Of Artist Nuri Abaç

Yıl 2016, Cilt: 8 Sayı: 15, 1 - 15, 15.12.2016

Öz

Geleneksel kültürümüzün
en önemli sembollerinden biri de Karagöz Hacivat gölge oyunumuzdur. Karagöz
oyunları günümüzden yüz yıllarca önce ortaya çıkmış, insanları eğlendirirken
düşündürmüş
geleneksel
oyunlarımızdandır.
Bu iki
karakterin gerçekten yaşayıp yaşamadığı, yaşadıysa nerede nasıl yaşadığı kesin
olarak bilinmemektedir. Anlatılanlar rivayete dayanır.

Karagöz Hacivat oyununda
konular, yaşamdaki komiklikler, çifte anlamlar, abartmalar, söz oyunları, ağız
taklitleri gibi güldürü öğelerinden oluşur. Karagöz, oyununun başrol
oyuncusudur. Gölge oyunumuz Hacivat Karagöz bir zamanlar toplumun en önemli
eğlencesiydi.





Çağdaş Türk Resim Sanatı içinde
geleneksel ögelerden yararlanarak resim yapan sanatçılar arasında yer alan
Ressam Nuri Abaç, Karagöz Hacivat motifini minyatür tarzındaki iki boyutlu
çalışmalarına yansıtan en önemli sanatçılardan biridir. Bu araştırmada resim
sanatımızın gelenekten yararlanma ve halk kültünden beslenme yönünden geniş bir
yelpazeye sahip olarak Nuri Abaç’ın bir dizi olarak yaptığı Karagöz Hacivat
resimlerinden örnekler incelenmiştir.

Kaynakça

  • And, Metin. (1985).Geleneksel Türk Tiyatrosu. Ankara: İnkilap Kitabevi
  • Çeviker, Turgut. (1987). “Ressam Nuri Abaç’la Humour Üzerine”. Sanat Adam Dergisi, S:22
  • Erol, Turan.(2008). “Nuri Abaç Üzerine”. İstanbul: rh+ Plastik Sanatlar Dergisi, S.50
  • Giray, Kıymet. (1999) Nuri Abaç Retrospektif Resim Sergisi Kataloğu, İstanbul: Emlak Sanat Galerisi Yayını
  • Öncü, Aydın.(2011). “Karagöz’le Araştırmalara Bir Kaynak Olarak Evliya Çelebi Seyahatnamesi” Türkiyat Araştırmaları Dergisi, Erzurum Atatürk Üniveritesi
  • Özsezgin, Kaya (1998) Nuri Abaç, İstanbul: Necef Antik Yayınları
Toplam 6 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

Zuhal Arda

Yayımlanma Tarihi 15 Aralık 2016
Gönderilme Tarihi 19 Ocak 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2016 Cilt: 8 Sayı: 15

Kaynak Göster

APA Arda, Z. (2016). Türk Halk Kültüründe Karagöz-Hacivat İmgesi ve Nuri Abaç’ın Resimlerine Yansımaları. Karadeniz Sosyal Bilimler Dergisi, 8(15), 1-15.