This
study is planned to establish nursing activities which are based on theory and
model in order to develop oral and dental health behavior. Theories and models
related to the subject are used in individual’s health behavior and identifying
the factors of this behavior. In the preparation process of development program
of oral and dental health, Pender’s Health Promotion Model (HPM) and Gagne’s
Theory of Information Processing (TIP) are applied. In this study, adopting the
Gagne’s theory of information processing is result from the point of learner’s
individual qualifications and removing the motivation to the fore. The core
point of Pender’s HPM is self-efficacy perception. Self-efficacy perception is
the individual’s believing in himself while accomplishing the intended behavior
successfully. Pender emphasizes that if motivation and responsibilities for the health
behavior of the individual is increase, the behavior will develop. For the
health promoting behavior, this theory and model complete each other. In this
model, 16 sectioned activity book on promoting oral and dental health has been
prepared. In the first stage, the factors that influence the behavior in order
to provide recognizing individual’s own responsibility to improve oral health
behavior should be determined. In the
second stage, activities are applied according to the theory of information
processing steps by considering the affecting factors to provide change in
behavior. In our study nursing model has been developed to improve oral and
dental health behavior based on HPM and TIP.
Health promotion oral and dental health behavior theories and models
Bu çalışma, ağız diş sağlığı
davranışını geliştirmek için kuram ve model temelli hemşirelik etkinliklerinin
oluşturulması amacıyla planlanmıştır. Kanıta dayalı sağlık bakım standarttı
uygulayarak bireylerin sağlık davranışları geliştirilebilir. Bireyin; sağlık
davranışını ve bu davranışın etkenlerini tanımlamada konu ile ilgili
geliştirilmiş kuram ve modellerden yararlanılır. Ağız diş sağlığı davranışı
geliştirme programını hazırlama aşamasında Pender’in Sağlığı Geliştirme Modeli
(SGM) ve Gagne’nin Bilgi İşlem Kuramı temel alınmıştır. Çalışmada; Gagne’nin
Bilgi İşlem Kuramının benimsenmesi, öğrenenin bireysel özellikleri ve
güdülenmeyi ön plana çıkarma noktasından kaynaklanır. Pender SGM’nin, çekirdek
noktası öz yeterlilik algısıdır. Öz yeterlilik algısı, bireyin istenilen
davranışları başarıyla yerine getirmede kendisine olan inancıdır. Pender;
bireyin güdülenmesi ve sağlık davranışına ait sorumluluğu artırılır ise
davranışın gelişeceğini vurgular. Sağlığı geliştirme davranışı için bu kuram ve
model birbirini tamamlamaktadır. Bu modelde ağız diş sağlığı davranışını
geliştirmeye yönelik 16 oturumluk etkinlik rehberi hazırlanmıştır. Birinci
aşamada, ağız diş sağlığı davranışını geliştirmeye yönelik bireyin kendi
sorumluluğunu algılamasını sağlamak amacıyla davranışını etkileyen faktörler
belirlenmiştir. İkinci aşamada, davranış değişikliğini sağlayabilmek amacıyla
etkileyen faktörler dikkate alınarak, etkinlikler bilgi işlem kuramı
basamaklarına göre oluşturulmuştur. Çalışmada, SGM ve Bilgi İşlem Kuramına
temellendirilmiş ağız diş sağlığı davranışı geliştirmeye yönelik hemşirelik
modeli oluşturulmuştur.
Sağlığı geliştirme ağız diş sağlığı davranışı kuram ve model
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 4 Haziran 2018 |
Gönderilme Tarihi | 2 Ağustos 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 10 Sayı: 18 |