Üniversite Öğrencilerinin Ordu İlinin Doğal ve Kültürel Turistik Çekiciliklerine İlişkin Farkındalık ve Deneyimleri
Yıl 2018,
Cilt: 10 Sayı: 19, 667 - 684, 04.12.2018
Cemile Bahtiyar Karadeniz
,
Saffet Sarı
,
Mehmet Kabacık
Öz
Bu
çalışmada Ordu üniversitesi öğrencilerinin ilin doğal ve kültürel turizm
kaynaklarına yönelik farkındalık ve deneyimlerini belirlemek amaçlanmıştır.
Ordu Üniversitesinin değişik yerleşkelerinde öğrenim gören 1178 öğrenci
araştırmanın çalışma grubunu oluşturmuştur. Araştırmada “Turistik Çekiciliklere
İlişkin Farkındalık ve Deneyim Anketi” veri toplama aracı olarak
kullanılmıştır. Araştırma verilerine göre öğrencilerin Ordu ilinin turistik
değerlerine ilişkin farkındalıkları oldukça düşüktür. Ayrıca araştırma sonucuna
göre; öğrencilerin turistik değerlere ilişkin farkındalık ve deneyimleri sınıf
değişkenine göre anlamlı bir değişme göstermezken, cinsiyet, Ordulu olma
durumu, öğrenim görülen yerleşke ve akademik biri, gelir değişkenine göre
anlamlı bir değişme göstermektedir. Erkek, yüksek gelir seviyesinde, Meslek
Yüksekokulu öğrencisi ve Ünye’de öğrenim gören öğrencilerin, ilin turistik
değerlerine ilişkin farkındalık ve deneyim düzeyleri daha yüksektir.
Kaynakça
- Ablak, S. Dikmenli, Y. Çetin, T. (2014) Üniversite öğrencilerinin Kırşehir’in tarihi ve kültürel turizm değerlerine yönelik farkındalıkları, Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi,7/2,171-186
Akçakanat, T., Çarıkçı, İ., Duluplu, M.Ali (2010). Üniversite öğrencilerinin bulundukları il merkezine ekonomik katkıları ve harcama eğilimleri. SDÜ Fen Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, Sa.22, s.165-178.
Akgöz, E.,Göral, R. Tengillimoğlu (2016) Turistik ürün çeşitlendirmenin sürdürülebilir destinasyonları açısından önemi, Akademik Bakış Dergisi, Sayı: 55, 397-407
Aktaş, İ. (2010). Üniversite-kent iletişimi bağlamında üniversite imajının değerlendirilmesi: Erciyes üniversitesi örneği. Yayınlanmamış üksek lisans tezi, Erciyes Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kayseri Aktın, K., Karakuş, H., Sağlam, H. (2013) Sinop Üniversitesi öğretmen adaylarının Sinop iline ait tarihi ve kültürel eserler hakkındaki ilgi ve farkındalık düzeyleri, The Journal of Academic Social Science Studies, 6:7, 37-59
Arslan, H.(2014). Çankırı Karatekin Üniversitesinin kente ekonomik katkısı ve öğrenci harcamalarının farklı değişkenler açısından analizi. Dicle Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 6 (12), 114-127
Arslan, F. (2016). Üniversite öğrencilerinin şehirle kurduğu ekonomik ve sosyal ilişkilerden memnuniyet analizi: Sivas Cumhuriyet Üniversitesi örneği. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırması Dergisi, 5 (4), 1103-1120.
Çalışkan, V., Sarış, F. (2008) Çanakkale şehrinde üniversite ve konut ilişkisi. Doğu Coğrafya Dergisi,13(20), 215-238
Çayın, M., Özer, H.(2015). Üniversitelerin il ekonomisine katkısı ve öğrencilerin tüketim yapısı: Muş Alparslan Üniversitesi örneği. Dokuz Eylül Üniversitesi, İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 30 (2), 131-147
Çetin, T., Gürgin, F.(2014) Üniversite öğrencilerinin Bartın’ın doğal ve kültürel turizm değerlerine yönelik farkındalıkları, Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 7/4,255-274
Çimen, H. Kılıç, A. Baykal, D.(2016) Gastronomi turizmine yönelik ilgi ve Hatay mutfağının farkındalık düzeyi: üniversite öğrencileri örneği, Karadeniz, 30, 103-114
Çoban, A., Durmuş, G., Karaca, S. (2015) Üniversite öğrencilerinin Amasya'nın doğal ve kültürel turizm değerlerine yönelik farkındalıkları, III. Geçmişten Günümüze Merzifon ve Amasya Yöresi Sempozyumu, 08-10. Ekim. 2015, Merzifon, 606-617
Demirbulatı, G.Ö. Saatçi, G. Avcıkurt, C.(2015) Bursa’nın somut kültürel varlıklarına yönelik öğrencilerin algıları: Harmancık MYO örneği, Gümüşhane Üniversitesi Sosyal Bilimler Elektronik Dergisi, 12, 62-86
Demireli, C., Taşkın, E.(2013). Üniversite öğrencilerinin bulundukları şehre ekonomik katkıları: Kütahya il merkezi
örneği. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Sa.37, s: 321-328
Dinç, E. Erdil, M., Keçe, M. (2011) Uşak Üniversitesi öğrencilerinin tarihi ve kültürel eserler hakkındaki ilgi ve farkındalıklarının incelenmesi, Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 4/2, 267-285
Ergun, C. (2014). Üniversite ve kent ilişkisi üzerine görüşler: Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Örneği, Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Sa. 31, 216–237
Görkemli, H. Nur (2009). Selçuk Üniversitesi’nin Konya kent ekonomisine etkileri. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 22, 169-186
Hacıoğlu, N. (2000) Turizm Pazarlaması, Vipaş A.Ş. Bursa
Işıki Ş. (2008) Türkiye’de üniversitelerin kentleşme üzerine etkileri, Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi , 10 (3), 159-181
Karadeniz, B. C. Cinel, E. A. (2016) Üniversite öğrencileriin kent ekonomilerine katkıları ve harcama eğilimleri (Ordu ve Giresun Örneği), 1. Uluslararası Karadeniz İşletmecilik Sempozyumu, 16-18 Mayıs.2016, Giresun, 457-465
Kaşlı, M., Serel, A. (2008) Üniversite öğrenci harcamalarının analizi ve bölge ekonomilerine katkılarını belirlemeye
yönelik bir araştırma. Yönetim ve Ekonomi, 15 (2), s. 99-113
Keçe, M. (2015) Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının Ankara’nın tarihi ve kültürel turizm değerlerine yönelik ilgi ve farkındalıkları, Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), 16:1, 131-149
Keçe, M. ve Dinç, E. (2010) Öğretmen adaylarının tarihî ve kültürel eserler hakkındaki ilgi ve farkındalıklarının incelenmesi, I. Uluslararası Tarih Eğitimi Sempozyumu, 16-18. Haziran, Atatürk Üniversitesi, Erzurum.
Korkmaz, Ö.(2014) Üniversite öğrencilerinin harcamalarının il ekonomisine katkısı: Bayburt Üniversitesi iktisadi ve idari bilimler fakültesi öğrencileri üzerine bir analiz, Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 29 (2), 233-250
Köksal, Y., Sarı, S. (2014). Burdur kent imajının yerel halk ile üniversite öğrencileri arasındaki karşılaştırmalı bir incelemesi, Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Sa.42, 279-288.
Meydan-Uygur, S., Baykan, E. (2007) Kültür turizmi ve turizmin kültürel varlıklar üzerindeki etkileri, Ticaret ve Turizm Eğitim Fakültesi Dergisi, 2, 30-49
Onsekiz, D. (2018) Üniversitelerin Anadolu kentlerine etkileri: bir literatür taraması, Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 11 (55), 400-406
Özbay, Ö. (2013). Üniversite ve sosyal çevresi: Niğde üniversitesi ve Niğde. Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 4(1), 1-63.
Öztürk, A., Kılıçarslan, D., Demir, Y., Caber, M.(2015) Lisans düzetinde turizm eğitimi alan öğrencilerin Türkiye kültürel miras unsurları ile ilgili bilgi ve deneyimlerinin tespiti, 16. Ulusal Turizm Kongresi Bildiriler Kitabı, 12-15 Kasım.2015, Çanakkale, s.1-20
Sankır, H., Gürdal, A. D. (2013). Bülent Ecevit Üniversitesinin Zonguldak’a Etkileri ve Şehrin Üniversite Algısı, Orient Yayıncılık Reklamcılık Araştırma. 1. Baskı, ISBN: 978-975-7137-32-0, Ankara.
Sargın, S. (2006). Üniversiteler-Şehirleşme Üniversitelerin Şehirleşmeye Etkileri, Fakülte Kitabevi, Isparta.
Sargın, S. (2007) Türkiye’de üniversitelerin gelişim süreci ve bölgesel dağılımı, Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5(3): 133-150
Sarkım, M., Şeker, F., Kurtoğlu, R., Kara, M. (2017) Bozok Üniversitesinde öğrenim gören öğrencilerin tüketim harcamaları analizi veYozgat ekonomisine etkileri, Journal of Social and Humanities Sciences Research, 4 (12), 1199-1213
Selçuk, N. G. (2012) Atatürk Üniversitesi öğrencilerinin harcamalarının analizi ve Erzurum ekonomisine katkısı. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 16 (3), s. 317-330
Taşçı, D.,Gökalp, E., Kumtepe, E. G., Kumtepe, A. T., Toprak, E. (2011) Kentin üniversite algısı: Anadolu Üniversitesi ve Eskişehir Örneği. Amme İdaresi Dergisi, 44 (2), 131-146
Taşkın, E., Söylemez, C., Baran, A. (2014) Turizm pazarlamasında üniversite öğrencilerinin rolü: Kütahya DPÜ örneği, VII. Lisansüstü Turizm Öğrencileri Araştırma Kongresi Bildiri Kitabı, 04 - 05 Nisan 2014, Kuşadası, Aydın, 140-147
Tösten, R., Çenberlitaş, İ., Gökoğlan, K.(2013). Dicle Üniversitesi öğrencilerinin harcama analizi ve Diyarbakır ekonomisine katkısı. Dicle Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5 (10), 90-114.
Tuna, B. (1994). Üniversite-kent kültürel iletişiminde halkla ilişkilerin işlevi bir model olarak Eskişehir-Anadolu Üniversitesi örneği. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Anadolu Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eskişehir
Yavuzçehre, P.S. (2016) Üniversitelerin kentlerine etkileri: Denizli Pamukkale Üniversitesi örneği, Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 21, (1), 235-250
Yılmaz, G. K. Şahbudak, E. vd. (2017) Kültürel miras farkındalığı: Cumhuriyet Üniversitesi öğrencilerine yönelik bir uygulama çalışması, Akademik Araştırmalar ve Çalışmalar Dergisi, 9:16, 86-100
Yılmaz, M. K., Kaynak, S.(2011). Sosyo-ekonomik dönüşüm sürecinde üniversitelerin rolü ve yöre halkının üniversite’den beklentileri ile ilgili bir uygulama. Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 13 (4), 55-73.
Awareness and Experiences of University Students' about Nature and Cultural Attractions in Ordu Province
Yıl 2018,
Cilt: 10 Sayı: 19, 667 - 684, 04.12.2018
Cemile Bahtiyar Karadeniz
,
Saffet Sarı
,
Mehmet Kabacık
Öz
The aim of this study is to determine the
awareness and experience of the students of Ordu in relation to natural and
cultural tourism resources. The
study group of study consisted of 1178 students studying in different campuses
of the University. The
"Awareness and Experience Survey on Touristic Attractiveness" was
used as a data collection tool. According to the research data, the awareness of the touristic values
of Ordu is very low. In
addition, according to the research result; While the awareness and experience
of the students about the touristic values do not show a meaningful change according
to the class variable, gender, Ordu status, education unit and campus show a
significant change according to the income variable. Male, high income, vocational high
school and students studying at Ünye have higher awareness and experience
levels of provincial tourist values.
Kaynakça
- Ablak, S. Dikmenli, Y. Çetin, T. (2014) Üniversite öğrencilerinin Kırşehir’in tarihi ve kültürel turizm değerlerine yönelik farkındalıkları, Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi,7/2,171-186
Akçakanat, T., Çarıkçı, İ., Duluplu, M.Ali (2010). Üniversite öğrencilerinin bulundukları il merkezine ekonomik katkıları ve harcama eğilimleri. SDÜ Fen Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, Sa.22, s.165-178.
Akgöz, E.,Göral, R. Tengillimoğlu (2016) Turistik ürün çeşitlendirmenin sürdürülebilir destinasyonları açısından önemi, Akademik Bakış Dergisi, Sayı: 55, 397-407
Aktaş, İ. (2010). Üniversite-kent iletişimi bağlamında üniversite imajının değerlendirilmesi: Erciyes üniversitesi örneği. Yayınlanmamış üksek lisans tezi, Erciyes Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kayseri Aktın, K., Karakuş, H., Sağlam, H. (2013) Sinop Üniversitesi öğretmen adaylarının Sinop iline ait tarihi ve kültürel eserler hakkındaki ilgi ve farkındalık düzeyleri, The Journal of Academic Social Science Studies, 6:7, 37-59
Arslan, H.(2014). Çankırı Karatekin Üniversitesinin kente ekonomik katkısı ve öğrenci harcamalarının farklı değişkenler açısından analizi. Dicle Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 6 (12), 114-127
Arslan, F. (2016). Üniversite öğrencilerinin şehirle kurduğu ekonomik ve sosyal ilişkilerden memnuniyet analizi: Sivas Cumhuriyet Üniversitesi örneği. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırması Dergisi, 5 (4), 1103-1120.
Çalışkan, V., Sarış, F. (2008) Çanakkale şehrinde üniversite ve konut ilişkisi. Doğu Coğrafya Dergisi,13(20), 215-238
Çayın, M., Özer, H.(2015). Üniversitelerin il ekonomisine katkısı ve öğrencilerin tüketim yapısı: Muş Alparslan Üniversitesi örneği. Dokuz Eylül Üniversitesi, İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 30 (2), 131-147
Çetin, T., Gürgin, F.(2014) Üniversite öğrencilerinin Bartın’ın doğal ve kültürel turizm değerlerine yönelik farkındalıkları, Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 7/4,255-274
Çimen, H. Kılıç, A. Baykal, D.(2016) Gastronomi turizmine yönelik ilgi ve Hatay mutfağının farkındalık düzeyi: üniversite öğrencileri örneği, Karadeniz, 30, 103-114
Çoban, A., Durmuş, G., Karaca, S. (2015) Üniversite öğrencilerinin Amasya'nın doğal ve kültürel turizm değerlerine yönelik farkındalıkları, III. Geçmişten Günümüze Merzifon ve Amasya Yöresi Sempozyumu, 08-10. Ekim. 2015, Merzifon, 606-617
Demirbulatı, G.Ö. Saatçi, G. Avcıkurt, C.(2015) Bursa’nın somut kültürel varlıklarına yönelik öğrencilerin algıları: Harmancık MYO örneği, Gümüşhane Üniversitesi Sosyal Bilimler Elektronik Dergisi, 12, 62-86
Demireli, C., Taşkın, E.(2013). Üniversite öğrencilerinin bulundukları şehre ekonomik katkıları: Kütahya il merkezi
örneği. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Sa.37, s: 321-328
Dinç, E. Erdil, M., Keçe, M. (2011) Uşak Üniversitesi öğrencilerinin tarihi ve kültürel eserler hakkındaki ilgi ve farkındalıklarının incelenmesi, Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 4/2, 267-285
Ergun, C. (2014). Üniversite ve kent ilişkisi üzerine görüşler: Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Örneği, Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Sa. 31, 216–237
Görkemli, H. Nur (2009). Selçuk Üniversitesi’nin Konya kent ekonomisine etkileri. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 22, 169-186
Hacıoğlu, N. (2000) Turizm Pazarlaması, Vipaş A.Ş. Bursa
Işıki Ş. (2008) Türkiye’de üniversitelerin kentleşme üzerine etkileri, Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi , 10 (3), 159-181
Karadeniz, B. C. Cinel, E. A. (2016) Üniversite öğrencileriin kent ekonomilerine katkıları ve harcama eğilimleri (Ordu ve Giresun Örneği), 1. Uluslararası Karadeniz İşletmecilik Sempozyumu, 16-18 Mayıs.2016, Giresun, 457-465
Kaşlı, M., Serel, A. (2008) Üniversite öğrenci harcamalarının analizi ve bölge ekonomilerine katkılarını belirlemeye
yönelik bir araştırma. Yönetim ve Ekonomi, 15 (2), s. 99-113
Keçe, M. (2015) Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının Ankara’nın tarihi ve kültürel turizm değerlerine yönelik ilgi ve farkındalıkları, Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), 16:1, 131-149
Keçe, M. ve Dinç, E. (2010) Öğretmen adaylarının tarihî ve kültürel eserler hakkındaki ilgi ve farkındalıklarının incelenmesi, I. Uluslararası Tarih Eğitimi Sempozyumu, 16-18. Haziran, Atatürk Üniversitesi, Erzurum.
Korkmaz, Ö.(2014) Üniversite öğrencilerinin harcamalarının il ekonomisine katkısı: Bayburt Üniversitesi iktisadi ve idari bilimler fakültesi öğrencileri üzerine bir analiz, Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 29 (2), 233-250
Köksal, Y., Sarı, S. (2014). Burdur kent imajının yerel halk ile üniversite öğrencileri arasındaki karşılaştırmalı bir incelemesi, Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Sa.42, 279-288.
Meydan-Uygur, S., Baykan, E. (2007) Kültür turizmi ve turizmin kültürel varlıklar üzerindeki etkileri, Ticaret ve Turizm Eğitim Fakültesi Dergisi, 2, 30-49
Onsekiz, D. (2018) Üniversitelerin Anadolu kentlerine etkileri: bir literatür taraması, Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 11 (55), 400-406
Özbay, Ö. (2013). Üniversite ve sosyal çevresi: Niğde üniversitesi ve Niğde. Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 4(1), 1-63.
Öztürk, A., Kılıçarslan, D., Demir, Y., Caber, M.(2015) Lisans düzetinde turizm eğitimi alan öğrencilerin Türkiye kültürel miras unsurları ile ilgili bilgi ve deneyimlerinin tespiti, 16. Ulusal Turizm Kongresi Bildiriler Kitabı, 12-15 Kasım.2015, Çanakkale, s.1-20
Sankır, H., Gürdal, A. D. (2013). Bülent Ecevit Üniversitesinin Zonguldak’a Etkileri ve Şehrin Üniversite Algısı, Orient Yayıncılık Reklamcılık Araştırma. 1. Baskı, ISBN: 978-975-7137-32-0, Ankara.
Sargın, S. (2006). Üniversiteler-Şehirleşme Üniversitelerin Şehirleşmeye Etkileri, Fakülte Kitabevi, Isparta.
Sargın, S. (2007) Türkiye’de üniversitelerin gelişim süreci ve bölgesel dağılımı, Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5(3): 133-150
Sarkım, M., Şeker, F., Kurtoğlu, R., Kara, M. (2017) Bozok Üniversitesinde öğrenim gören öğrencilerin tüketim harcamaları analizi veYozgat ekonomisine etkileri, Journal of Social and Humanities Sciences Research, 4 (12), 1199-1213
Selçuk, N. G. (2012) Atatürk Üniversitesi öğrencilerinin harcamalarının analizi ve Erzurum ekonomisine katkısı. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 16 (3), s. 317-330
Taşçı, D.,Gökalp, E., Kumtepe, E. G., Kumtepe, A. T., Toprak, E. (2011) Kentin üniversite algısı: Anadolu Üniversitesi ve Eskişehir Örneği. Amme İdaresi Dergisi, 44 (2), 131-146
Taşkın, E., Söylemez, C., Baran, A. (2014) Turizm pazarlamasında üniversite öğrencilerinin rolü: Kütahya DPÜ örneği, VII. Lisansüstü Turizm Öğrencileri Araştırma Kongresi Bildiri Kitabı, 04 - 05 Nisan 2014, Kuşadası, Aydın, 140-147
Tösten, R., Çenberlitaş, İ., Gökoğlan, K.(2013). Dicle Üniversitesi öğrencilerinin harcama analizi ve Diyarbakır ekonomisine katkısı. Dicle Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5 (10), 90-114.
Tuna, B. (1994). Üniversite-kent kültürel iletişiminde halkla ilişkilerin işlevi bir model olarak Eskişehir-Anadolu Üniversitesi örneği. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Anadolu Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eskişehir
Yavuzçehre, P.S. (2016) Üniversitelerin kentlerine etkileri: Denizli Pamukkale Üniversitesi örneği, Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 21, (1), 235-250
Yılmaz, G. K. Şahbudak, E. vd. (2017) Kültürel miras farkındalığı: Cumhuriyet Üniversitesi öğrencilerine yönelik bir uygulama çalışması, Akademik Araştırmalar ve Çalışmalar Dergisi, 9:16, 86-100
Yılmaz, M. K., Kaynak, S.(2011). Sosyo-ekonomik dönüşüm sürecinde üniversitelerin rolü ve yöre halkının üniversite’den beklentileri ile ilgili bir uygulama. Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 13 (4), 55-73.