Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Erken Müdahale Kapsamında Taranan 0-72 Aylık Çocuklarda Gelişimsel Gecikmelerin Dağılımı

Yıl 2020, Cilt: 12 Sayı: 22, 25 - 37, 21.06.2020
https://doi.org/10.38155/ksbd.676455

Öz

Bu araştırmanın amacı, erken müdahale kapsamında taranan 0-72 aylık Türk çocuklarının gelişimsel olarak şüpheli ya da gecikmeli oldukları gelişim alanlarının neler olduğunu belirlemektir. Bu amaç doğrultusunda Ankara ilinde Hacettepe Üniversitesi İhsan Doğramacı Çocuk Hastanesi içerisinde bulunan Çocuk Gelişimi Bölümü Değerlendirme ve Erken Müdahale Ünitesinde gelişimsel olarak değerlendirilen ve en az bir alanda gelişimsel desteğe ihtiyacı olan 789 çocuk araştırmaya dâhil edilmiştir. Veri toplama aracı olarak genel bilgiler formu ve Denver II Gelişim Tarama Testi kullanılmıştır. Planlanan bu araştırmanın sonucunda, gelişimsel değerlendirme yapılması için yönlendirilen 0-72 aylık çocuklardan erkek çocukların kız çocuklardan daha fazla olduğu görülmüştür. Bunun yanı sıra yapılan gelişim testi sonucunda en az bir alanda anormal veya şüpheli gelişim gösteren grupta da erkek çocukların oranı kız çocuklardan daha fazla olarak bulunmuştur. Ayrıca değerlendirme için yönlendirilen gruplarda anormal veya şüpheli gelişim gösteren çocukların en fazla tüm gelişim alanlarında desteğe ihtiyacı olduğu belirlenmiştir. Bunu gelişimsel olarak en çok sorun yaşanılan alanlar dil ve konuşma alanı ile motor gelişim alanı izlemektedir. Sonuçta yapılan tarama çalışmasının 0-72 aylık çocukların gelişimsel alanları ile ilgili önemli bilgiler verdiği açıktır. Ayrıca yapılan bu tarama çalışması, uzmanlara ve ailelere genel gelişimsel gecikmelere yönelik yaş gruplarına göre bir gelişimsel profil sunmaktadır.

Kaynakça

  • American Psychiatric Association. (2013). Diagnostic and statistical manual of mental disorders (DSM-5®). American Psychiatric Pub.
  • Anlar, B., & Yalaz, K. (1996). Denver II Gelişimsel Tarama Testi Türk Çocuklarına Uyarlanması ve Standardizasyonu. Hacettepe Çocuk Nörolojisi Gelişimsel Tıp Araştırmaları Grubu. Ankara. s. l9-21.
  • Bailey, D. B., Hebbeler, K., Scarborough, A., Spiker, D., & Mallik, S. (2004). First experiences with early intervention: a national perspective. Pediatrics, 113(4), 887-896.
  • Blanchard, L. T., Gurka, M. J., & Blackman, J. A. (2006). Emotional, Developmental, and Behavioral Health of American Children and Their Families: A Report From the 2003 National Survey of Children9s Health. Pediatrics, 117(6), e1202-e1212.
  • Büyüköztürk, Ş. (2009). Kılıç Çakmak, E. E., Akgün, Ö, E., Karadeniz, Ş., ve Demirel, F.
  • Case-Smith, J. (2002). Effectiveness of school-based occupational therapy intervention on handwriting. American Journal of Occupational Therapy, 56(1), 17-25.
  • Cederblad, M., Friberg, B., Ploman, F., Sjöberg, N. O., Stjernqvist, K., & Zackrisson, E. (1996). Children: Inteffigence and behaviour in children born after in-vitro fertilization treatment. Human Reproduction, 11(9), 2052-2057.
  • Dall'Alba, L., Gray, M., Williams, G., & Lowe, S. (2014). Early Intervention in Children (0–6 Years) with a Rare Developmental Disability: The Occupational Therapy Role. Hong Kong Journal of Occupational Therapy, 24(2), 72-80.
  • Juneja, M., Mukherjee, S. B., & Sharma, S. (2005). A descriptive hospital based study of children with autism. Indian pediatrics, 42(5), 453.
  • Kalra, V., Seth, R., & Sapra, S. (2005). Autism—experiences in a tertiary care hospital. The Indian Journal of Pediatrics, 72(3), 227-230.
  • Karasar, N. (2010). Bilimsel Arastirma Yontemi, Nobel Yayin Dagitim, 21. Basim, Ankara.
  • Kaur, P., Chavan, B. S., Lata, S., Kaur, A., Tinku, S., Arora, Y., & Ratnam, V. (2006). Early intervention in developmental delay. The Indian Journal of Pediatrics, 73(5), 405-408.
  • Knoester, M., Helmerhorst, F. M., van der WESTERLAKEN, L. A., Walther, F. J., & Veen, S. (2007). Matched follow-up study of 5–8-year-old ICSI singletons: child behaviour, parenting stress and child (health-related) quality of life. Human Reproduction, 22(12), 3098-3107.
  • McCarton CM, Wallace IF, Bennett FC. (1996). Early intervention for low-birth-weight premature infants: What can we achieve? Ann Med 28:221-225, 9
  • Rosenberg, S. A., Zhang, D., & Robinson, C. C. (2008). Prevalence of developmental delays and participation in early intervention services for young children. Pediatrics, 121(6), e1503-e1509.
  • Sengupta, U., Kumar, A., Gupta, S., Anthony, F., & Nizamie, A. (2008). Early intervention in developmental delay. The Indian Journal of Pediatrics, 75(4), 393-397.
  • Skeer, M. R., McCormick, M. C., Normand, S. L. T., Mimiaga, M. J., Buka, S. L., & Gilman, S. E. (2011). Gender differences in the association between family conflict and adolescent substance use disorders. Journal of Adolescent Health, 49(2), 187-192.
  • Zwaigenbaum, L., Bauman, M. L., Choueiri, R., Kasari, C., Carter, A., Granpeesheh, D., ... & Pierce, K. (2015). Early intervention for children with autism spectrum disorder under 3 years of age: recommendations for practice and research. Pediatrics, 136(Supplement 1), S60-S81.
Toplam 18 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Hülya Tercan 0000-0001-7969-6095

Pınar Bayhan 0000-0002-5466-0376

Yayımlanma Tarihi 21 Haziran 2020
Gönderilme Tarihi 17 Ocak 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 12 Sayı: 22

Kaynak Göster

APA Tercan, H., & Bayhan, P. (2020). Erken Müdahale Kapsamında Taranan 0-72 Aylık Çocuklarda Gelişimsel Gecikmelerin Dağılımı. Karadeniz Sosyal Bilimler Dergisi, 12(22), 25-37. https://doi.org/10.38155/ksbd.676455