Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Erzurum’daki Pansiyonlu Liselerde Barınan Öğrencilerin Akademik ve Sosyal Yaşamlarına İlişkin Fenomenolojik Bir Çalışma

Yıl 2023, Cilt: 15 Sayı: 28, 318 - 337, 28.06.2023
https://doi.org/10.38155/ksbd.1098939

Öz

Bu araştırmanın amacı, ortaöğretim kurumlarının pansiyonlarında kalan öğrencilerin akademik ve sosyal yaşamlarının incelenmesidir. Bu amaç doğrultusunda, çalışma nitel araştırma yöntemlerinden Fenomoloji (olgubilim) desenine dayalı olarak tasarlanmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu 2021-2022 öğretim yılında Erzurum’da biri il merkezinde (Aziziye), biri ilçe merkezinde (Pasinler) iki pansiyonlu ortaöğretim kurumunda öğrenim görmekte olan 38 lise öğrencisi oluşturmaktadır. Araştırmada veriler görüşme yöntemi ile elde edilmiştir. Elde edilen veriler içerik analizi yöntemiyle analiz edilmiştir. Araştırmada ulaşılan sonuçlara göre ortaöğretim pansiyonları akademik açıdan uygun çalışma ortamı sağlamaktadır. Ayrıca Etüt saatlerinin yeterli olması, çalışmaya teşvik ve bilgi paylaşımı gibi etkenler sayesinde pansiyonlar öğrencilere olumlu katkılar sağlamaktadır. Fakat bu pansiyonlarda, öğrenciler aile özlemi yaşamaktadır. Pansiyonlardaki aşırı kısıtlanma, katı kurallar, olumsuz belletmen tutumu, yetersiz beslenme ve hijyen koşulları pansiyonların olumsuz yönleri olarak ön plana çıkmaktadır. Ayrıca sosyal ve kültürel olanakların azlığı pansiyonlardaki yaşamın olumsuz yanlarındandır. Araştırmaya katılan öğrencilerin büyük çoğunluğu tercih hakları olsa evde kalmayı istemektedirler. Bunun yanı sıra öğrenciler büyük oranda diğer öğrenci ve çalışanların pansiyonda kalan öğrencilere ilişkin yanlış ve olumsuz algıya sahip olduklarını düşünmektedir

Kaynakça

  • Acar, H. (2008). Samsun YİBO öğrencilerinin spor yapma alışkanlıkları ve şiddete uğrama durumlarının değerlendirilmesi [Yüksek Lisans Tezi]. On Dokuz Mayıs Üniversitesi, Samsun.
  • Ajmal, A. & Iftikhar, A. (2020). A qualitative study ınvestigating the ımpact of hostel life. International Journal of Emergency Mental Health and Human Resilience, 17(2), 511-515. https://www.researchgate.net/publication/277014334
  • Arı, A, (2000). İlköğretim uygulamalarının değerlendirilmesi, normal, taşımalı ve yatılı ilköğretim okullarının karşılaştırılması [Yüksek Lisans Tezi]. Kocatepe Üniversitesi, Afyon.
  • Bostan, F. (2005). Yatılı ilköğretim bölge okullarında toplam kalite yönetimi uygulamasının değerlendirilmesi (Tunceli ve Elazığ illerinde bir araştırma) [Yüksek Lisans Tezi]. Çukurova Üniversitesi, Adana.
  • Boydak-Özan, M., Sağlam, H. & Karaca, M. (2012). Yatılı ilköğretim bölge okullarında pansiyon yönetimde karşılaşılan sorunlar (Malatya - Diyarbakır İli örneği) . Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 22(2), 126-138. Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/firatsbed/issue/45179/56566
  • Creswell, J. W. (2013). Research design: qualitative, quantitative, and mixed methods approaches. Sage.
  • Çetin, A. & Aydın, S. (2019). Liselerin pansiyonunda nöbetçi öğretmen olmak: sorunlar ve çözüm önerileri. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 39(3), 1797-1825. Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/gefad/issue/50907/597374
  • Çokamay, G., Çavdar, D. & Çok, F. (2014). Yatılı ilköğretim bölge okulu (yibo) öğrencilerinin gelişim gereksinimleri ve yaşam koşulları: Öğretmen görüşlerine dayalı bir inceleme. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 47(1), 19-42. DOI: 10.1501/Egifak_0000001315
  • Dam, H. (2008). Öğrencinin okul başarısında aile faktörü. Hitit Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 7(14), 75-99.
  • Demirel, H. S. (2014). Gölbaşı ortaöğretim kurumları pansiyonlarında kalan öğrencilerin hizmet kalitesi algı düzeyleri [Yüksek Lisans Tezi]. Türk Hava Kurumu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Eğitimi Araştırma ve Geliştirme Dairesi Başkanlığı (EARGED). Okul pansiyonlarının etkililiğinin değerlendirilmesi (Kız Teknik Öğretim Genel Müdürlüğüne Bağlı Okullar). Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları
  • Ekiz, D. (2015). Bilimsel araştırma yöntemleri, (5. Baskı). Anı Yayıncılık. Friesen, N., Henriksson, C. & Saevi, T. (Ed.) (2012). Hermeneutic phenomenology in education, method and practice. Sense Publishers.
  • Gadamer, H. G. (2003). Hermeneutik, hermeneutik üzerine yazılar, (Çev. D.Özlem). İnkılap Yayınları.
  • Ganina, O., Fedotova, V. & Bolshakova, N. (2018). Dynamics of students’ opinions concerning problems in the hostel: a sociological analysis. SHS Web of Conferences 55, 02014 (2018). DOI: 10.1051/shsconf/20185502014
  • George , D., Strauss, V., Meckler, L., Heim, J., & Natanson, H. (March 15, 2021). How the pandemic is reshaping education. https://www.washingtonpost.com/education/2021/03/15/pandemic-school-year-changes/
  • Goenka World School (2021, 12 Kasım). Advantages of living in a hostel. https://gdgws.gdgoenka.com/blog/advantages-of-living-in-a-hostel/
  • Gündoğdu, A. (2014). Suffa’dan Yurt’a öğrenci yatılı hizmetleri. Eğitime Bakış, 10(30), 1-2.
  • Holloway, I., & Wheeler, S. (1996). Qualitative research for nurses. Blackwell Science Ltd. Karataş, S. & Atıcı, M. (2014). Sınavla öğrenci alan ortaöğretim okullarının pansiyonunda kalan öğrencilerin pansiyonla ilgili görüşleri. Mediterranean Journal of Humanities, 4( 2), 167-177. doi: 10.13114/MJH.201428436.
  • Koob, C., Schröpfer, K., Coenen, M., Kus, S., Schmidt, N., 2021. Factors influencing study engagement during the COVID-19 pandemic: A cross-sectional study among health and social professions students. PLOS ONE 16, 1-19. doi:10.1371/journal.pone.0255191
  • Kozaei, F., Ayub, N., Hassan, A.S., & Kozaei, Z. (2010). The factors predicting students satisfaction with university hostels, case study, university Sains Malaysia. Asian Culture and History, 2(2), 148-158. DOI: 10.5539/ach.v2n2p148
  • Lincoln, Y. S., & Guba, E. G. (1986). But is it rigorous? Trustworthiness and authenticity in naturalistic evaluation. New Directions For Program Evaluation, 30(1), 73-84.
  • Miles, M, B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded Sourcebook.(2nded). Thousand Oaks, CA, Sage.
  • Millî Eğitim Bakanlığı (MEB). (2014). Millî Eğitim Bakanlığı Okul Öncesi ve İlköğretim Kurumları Yönetmeliği (2014, 26 Temmuz). Resmi Gazete: (Sayı: 29072). http://www.resmigazete.gov.tr/eskiler /2014/07/20140726-4.htm.
  • Millî Eğitim Bakanlığı (MEB). (2021). 2021 yılı bütçe raporu. http://sgb.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2020_12/30125920_2021_BUTCE_SUNUYU.pdf .
  • OECD (2020). How the Covid-19 pandemic is changing education. https://www.oecd.org/education/How-coronavirus-covid-19-pandemic-changing-education-Saudi-Arabia.pdf
  • Özdemir, T. Y. & Orhan, M. (2020). Ortaöğretim kurumlarının pansiyonlarında kalan öğrencilerin pansiyon hakkındaki görüşleri. Anadolu Eğitim Liderliği ve Öğretim Dergisi, 8 (1), 18-41. Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/ajeli/issue/55527/668660
  • Patton, M. Q. (2005). Qualitative research. John Wiley & Sons, Ltd.
  • Pokhrel, S., Chhetri, R., 2021. A literature review on ımpact of covıd-19 pandemic on teaching and learning. Higher Education for the Future 8, 133–141.. doi:10.1177/2347631120983481
  • Reuben, T. (2019, 12 February). Advantages And Disadvantages of staying in school hotels. https://www.tammysenglishblog.com/2019/02/advantages-and-disadvantages-of-staying.html adresinden erişilmiştir
  • Right to education, (2021, 15 October). Understanding education as a right. https://www.right-to-education.org/page/understanding-education-right
  • Saracaloğlu, A. S. & Bedir-Bektaş, S. (2021). Öğretmenlerin lise pansiyonlarına ilişkin görüşleri: problemler ve çözüm önerileri. Millî Eğitim Dergisi, 50(230), 385-408. DOI: 10.37669/milliegitim.701690
  • Sarıduman, S. & Kılıçoğlu, G. (2018). Yatılı Ortaöğretim Okullarının Pansiyonlarında Yaşanan Sorunlara İlişkin Yöneticilerin Görüşlerinin İncelenmesi: Nitel bir araştırma. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(1), 1045-1063. Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/kefad/issue/59094/85055
  • Savi Çakar, F. & Kılınç, Y. D. D. M. (2020). Ergenlerin psikolojik yardım ihtiyaçlarının incelenmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 54, 488-508. Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/maeuefd/issue/53827/655097
  • Shah, A.I. (2010, 19 February). Ethnographic Report of Medical Colleges of Pakistan. Unpublished thesis. http://mpra.ub.uni-muenchen.de/id/eprint/24135.
  • Şenol, D. & Yıldız S. (2009). Yatılı ilköğretim bölge okullarında öğrenci-öğretmen ve aile etkileşimi (Diyarbakır – Erzurum örneği). Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 18(1), 359-376. Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/cusosbil/issue/4381/60114
  • Tekirdağ Millî Eğitim Müdürlüğü (2019, 11 Ocak). Okul pansiyonları çalıştay raporu. http://tekirdag.meb.gov.tr/www/okul-pansiyonlari-calistayi-yapildi/icerik/1980.
  • Uysal, İ. (2016). Pansiyonlu okullardaki öğrencilerin karşılaştıkları sorunlar ve başarılarına etkisi [Yüksek Lisans Tezi]. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Denizli.
  • Ünal, A. & Üreyen, S. (2019). Müdür yardımcılarının gözüyle ortaöğretim öğrenci pansiyonlarında yaşanan sorunlar (Karaman ili örneği). MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi, 8 (3) , 2308-2335. DOI: 10.33206/mjss.528197.
  • Yarım, M. A., & Bedirhanoğlu, I. (2021). Examination of Primary School Students' Exam Success in terms of Controllable Variables by Logistic Regression Analysis. Mimbar Sekolah Dasar, 8(3), 233-249. doi:https://doi.org/10.53400/mimbar-sd.v8i3.37954.
  • Yıldırım A, & Şimşek H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. (9. Baskı). Seçkin Yayıncılık.

A Phenomenological Study Regarding the Academic and Social Life of the Students Accommodating in High Schools Dormitories: The Case of Erzurum

Yıl 2023, Cilt: 15 Sayı: 28, 318 - 337, 28.06.2023
https://doi.org/10.38155/ksbd.1098939

Öz

The purpose of this research is to examine the implications for the academic and social lives of students staying in hostels of secondary education institutions. For this purpose, the study was designed based on the Phenomenology pattern, which is one of the qualitative research methods. The study group of the research consists of 38 high school students studying in a secondary education institution with two hostels, one in the city center (Aziziye) and the other in the district center (Pasinler) in the 2021-2022 academic year. The data in the research were obtained by interview method. The obtained data were analyzed by content analysis method. According to the results of the research, secondary education hostels provide an academically appropriate working environment. In addition, hostels provide positive contributions to students thanks to factors such as sufficient study hours, encouragement to work and information sharing. But in these hostels, students are longing for family. Excessive restrictions in hostels, strict rules, negative staff attitude, inadequate nutrition and hygiene conditions stand out as the negative aspects of hostels. In addition, the lack of social and cultural opportunities is one of the negative aspects of life in hostels. The majority of the students participating in the research would like to stay at home if they had the right to choose. In addition, students think that other students and employees have a wrong and negative perception about the students staying in the hostel.

Kaynakça

  • Acar, H. (2008). Samsun YİBO öğrencilerinin spor yapma alışkanlıkları ve şiddete uğrama durumlarının değerlendirilmesi [Yüksek Lisans Tezi]. On Dokuz Mayıs Üniversitesi, Samsun.
  • Ajmal, A. & Iftikhar, A. (2020). A qualitative study ınvestigating the ımpact of hostel life. International Journal of Emergency Mental Health and Human Resilience, 17(2), 511-515. https://www.researchgate.net/publication/277014334
  • Arı, A, (2000). İlköğretim uygulamalarının değerlendirilmesi, normal, taşımalı ve yatılı ilköğretim okullarının karşılaştırılması [Yüksek Lisans Tezi]. Kocatepe Üniversitesi, Afyon.
  • Bostan, F. (2005). Yatılı ilköğretim bölge okullarında toplam kalite yönetimi uygulamasının değerlendirilmesi (Tunceli ve Elazığ illerinde bir araştırma) [Yüksek Lisans Tezi]. Çukurova Üniversitesi, Adana.
  • Boydak-Özan, M., Sağlam, H. & Karaca, M. (2012). Yatılı ilköğretim bölge okullarında pansiyon yönetimde karşılaşılan sorunlar (Malatya - Diyarbakır İli örneği) . Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 22(2), 126-138. Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/firatsbed/issue/45179/56566
  • Creswell, J. W. (2013). Research design: qualitative, quantitative, and mixed methods approaches. Sage.
  • Çetin, A. & Aydın, S. (2019). Liselerin pansiyonunda nöbetçi öğretmen olmak: sorunlar ve çözüm önerileri. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 39(3), 1797-1825. Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/gefad/issue/50907/597374
  • Çokamay, G., Çavdar, D. & Çok, F. (2014). Yatılı ilköğretim bölge okulu (yibo) öğrencilerinin gelişim gereksinimleri ve yaşam koşulları: Öğretmen görüşlerine dayalı bir inceleme. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 47(1), 19-42. DOI: 10.1501/Egifak_0000001315
  • Dam, H. (2008). Öğrencinin okul başarısında aile faktörü. Hitit Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 7(14), 75-99.
  • Demirel, H. S. (2014). Gölbaşı ortaöğretim kurumları pansiyonlarında kalan öğrencilerin hizmet kalitesi algı düzeyleri [Yüksek Lisans Tezi]. Türk Hava Kurumu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Eğitimi Araştırma ve Geliştirme Dairesi Başkanlığı (EARGED). Okul pansiyonlarının etkililiğinin değerlendirilmesi (Kız Teknik Öğretim Genel Müdürlüğüne Bağlı Okullar). Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları
  • Ekiz, D. (2015). Bilimsel araştırma yöntemleri, (5. Baskı). Anı Yayıncılık. Friesen, N., Henriksson, C. & Saevi, T. (Ed.) (2012). Hermeneutic phenomenology in education, method and practice. Sense Publishers.
  • Gadamer, H. G. (2003). Hermeneutik, hermeneutik üzerine yazılar, (Çev. D.Özlem). İnkılap Yayınları.
  • Ganina, O., Fedotova, V. & Bolshakova, N. (2018). Dynamics of students’ opinions concerning problems in the hostel: a sociological analysis. SHS Web of Conferences 55, 02014 (2018). DOI: 10.1051/shsconf/20185502014
  • George , D., Strauss, V., Meckler, L., Heim, J., & Natanson, H. (March 15, 2021). How the pandemic is reshaping education. https://www.washingtonpost.com/education/2021/03/15/pandemic-school-year-changes/
  • Goenka World School (2021, 12 Kasım). Advantages of living in a hostel. https://gdgws.gdgoenka.com/blog/advantages-of-living-in-a-hostel/
  • Gündoğdu, A. (2014). Suffa’dan Yurt’a öğrenci yatılı hizmetleri. Eğitime Bakış, 10(30), 1-2.
  • Holloway, I., & Wheeler, S. (1996). Qualitative research for nurses. Blackwell Science Ltd. Karataş, S. & Atıcı, M. (2014). Sınavla öğrenci alan ortaöğretim okullarının pansiyonunda kalan öğrencilerin pansiyonla ilgili görüşleri. Mediterranean Journal of Humanities, 4( 2), 167-177. doi: 10.13114/MJH.201428436.
  • Koob, C., Schröpfer, K., Coenen, M., Kus, S., Schmidt, N., 2021. Factors influencing study engagement during the COVID-19 pandemic: A cross-sectional study among health and social professions students. PLOS ONE 16, 1-19. doi:10.1371/journal.pone.0255191
  • Kozaei, F., Ayub, N., Hassan, A.S., & Kozaei, Z. (2010). The factors predicting students satisfaction with university hostels, case study, university Sains Malaysia. Asian Culture and History, 2(2), 148-158. DOI: 10.5539/ach.v2n2p148
  • Lincoln, Y. S., & Guba, E. G. (1986). But is it rigorous? Trustworthiness and authenticity in naturalistic evaluation. New Directions For Program Evaluation, 30(1), 73-84.
  • Miles, M, B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded Sourcebook.(2nded). Thousand Oaks, CA, Sage.
  • Millî Eğitim Bakanlığı (MEB). (2014). Millî Eğitim Bakanlığı Okul Öncesi ve İlköğretim Kurumları Yönetmeliği (2014, 26 Temmuz). Resmi Gazete: (Sayı: 29072). http://www.resmigazete.gov.tr/eskiler /2014/07/20140726-4.htm.
  • Millî Eğitim Bakanlığı (MEB). (2021). 2021 yılı bütçe raporu. http://sgb.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2020_12/30125920_2021_BUTCE_SUNUYU.pdf .
  • OECD (2020). How the Covid-19 pandemic is changing education. https://www.oecd.org/education/How-coronavirus-covid-19-pandemic-changing-education-Saudi-Arabia.pdf
  • Özdemir, T. Y. & Orhan, M. (2020). Ortaöğretim kurumlarının pansiyonlarında kalan öğrencilerin pansiyon hakkındaki görüşleri. Anadolu Eğitim Liderliği ve Öğretim Dergisi, 8 (1), 18-41. Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/ajeli/issue/55527/668660
  • Patton, M. Q. (2005). Qualitative research. John Wiley & Sons, Ltd.
  • Pokhrel, S., Chhetri, R., 2021. A literature review on ımpact of covıd-19 pandemic on teaching and learning. Higher Education for the Future 8, 133–141.. doi:10.1177/2347631120983481
  • Reuben, T. (2019, 12 February). Advantages And Disadvantages of staying in school hotels. https://www.tammysenglishblog.com/2019/02/advantages-and-disadvantages-of-staying.html adresinden erişilmiştir
  • Right to education, (2021, 15 October). Understanding education as a right. https://www.right-to-education.org/page/understanding-education-right
  • Saracaloğlu, A. S. & Bedir-Bektaş, S. (2021). Öğretmenlerin lise pansiyonlarına ilişkin görüşleri: problemler ve çözüm önerileri. Millî Eğitim Dergisi, 50(230), 385-408. DOI: 10.37669/milliegitim.701690
  • Sarıduman, S. & Kılıçoğlu, G. (2018). Yatılı Ortaöğretim Okullarının Pansiyonlarında Yaşanan Sorunlara İlişkin Yöneticilerin Görüşlerinin İncelenmesi: Nitel bir araştırma. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(1), 1045-1063. Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/kefad/issue/59094/85055
  • Savi Çakar, F. & Kılınç, Y. D. D. M. (2020). Ergenlerin psikolojik yardım ihtiyaçlarının incelenmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 54, 488-508. Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/maeuefd/issue/53827/655097
  • Shah, A.I. (2010, 19 February). Ethnographic Report of Medical Colleges of Pakistan. Unpublished thesis. http://mpra.ub.uni-muenchen.de/id/eprint/24135.
  • Şenol, D. & Yıldız S. (2009). Yatılı ilköğretim bölge okullarında öğrenci-öğretmen ve aile etkileşimi (Diyarbakır – Erzurum örneği). Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 18(1), 359-376. Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/cusosbil/issue/4381/60114
  • Tekirdağ Millî Eğitim Müdürlüğü (2019, 11 Ocak). Okul pansiyonları çalıştay raporu. http://tekirdag.meb.gov.tr/www/okul-pansiyonlari-calistayi-yapildi/icerik/1980.
  • Uysal, İ. (2016). Pansiyonlu okullardaki öğrencilerin karşılaştıkları sorunlar ve başarılarına etkisi [Yüksek Lisans Tezi]. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Denizli.
  • Ünal, A. & Üreyen, S. (2019). Müdür yardımcılarının gözüyle ortaöğretim öğrenci pansiyonlarında yaşanan sorunlar (Karaman ili örneği). MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi, 8 (3) , 2308-2335. DOI: 10.33206/mjss.528197.
  • Yarım, M. A., & Bedirhanoğlu, I. (2021). Examination of Primary School Students' Exam Success in terms of Controllable Variables by Logistic Regression Analysis. Mimbar Sekolah Dasar, 8(3), 233-249. doi:https://doi.org/10.53400/mimbar-sd.v8i3.37954.
  • Yıldırım A, & Şimşek H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. (9. Baskı). Seçkin Yayıncılık.
Toplam 40 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Mehmet Ali Yarım 0000-0002-8168-8526

Erken Görünüm Tarihi 22 Haziran 2023
Yayımlanma Tarihi 28 Haziran 2023
Gönderilme Tarihi 5 Nisan 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 15 Sayı: 28

Kaynak Göster

APA Yarım, M. A. (2023). Erzurum’daki Pansiyonlu Liselerde Barınan Öğrencilerin Akademik ve Sosyal Yaşamlarına İlişkin Fenomenolojik Bir Çalışma. Karadeniz Sosyal Bilimler Dergisi, 15(28), 318-337. https://doi.org/10.38155/ksbd.1098939