Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Candidates’ Use of “X” Platform in Digital Election Campaigns: Analysis for the May 14, 2023 Presidential Election

Yıl 2025, Cilt: 17 Sayı: 32, 132 - 156, 24.06.2025
https://doi.org/10.38155/ksbd.1600512

Öz

The rise of social networks has enabled today's forms of politics to move into the digital sphere and change the practices of doing politics. With the widespread use of digital network platforms, political actors have also been forced to use this space. In Türkiye, the digitalization of politics in recent years and the use of social media platforms by candidates for political campaigns have become important. X, which is one of the most used social media platforms, especially during election periods, is considered a powerful political communication tool, both as an important diplomacy tool and as a link between voters and political actors. In this study, the use of X by Recep Tayyip Erdoğan, Kemal Kılıçdaroğlu, Sinan Oğan, and Muharrem İnce, who are candidates in the 14 May 2023 Presidential Elections, is analyzed. The effects of the X posts of the four candidates on their election processes and voter interactions were tried to be revealed. In the study, the daily usage distribution of the candidates, the most interacted posts, the content distribution of the messages, and their discursive preferences were analyzed. As a result of the study, it was found that Oğan was the candidate who used the X platform the most, Erdoğan stood out as the candidate who used strategic political message management most effectively, and Kılıçdaroğlu could not use this social network platform strategically throughout the political communication process.

Kaynakça

  • Aldemir, S., & Çambay, S. (2021). Sosyal medyada siyasal iletişim: 24 Haziran 2018 cumhurbaşkanlığı ve genel seçimlerinde cumhurbaşkanı adaylarının Twitter kullanımı üzerine bir araştırma. Kastamonu İletişim Araştırmaları Dergisi (KİAD)(7), 64-85.
  • Arıca, F. A. (2017). Siyasal seçim kampanyalarında Facebook ve Twitter kullanımı: 2016 ABD başkanlık seçimlerinde Hillary Clinton ve Donald Trump'a, seçmen kazandıran veya kaybettiren dinamikler (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). İnönü Üniversitesi.
  • Aristoteles. (1995). Retorik. (M. H. Doğan, Çev.) Yapı Kredi Yayınları.
  • Aziz, A. (2014). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri (9. bs). Nobel.
  • Baştan, Y., & Sarıgül, S. (2021). Diplomasinin dönüşümü ve dijital diplomasi. TroyAcademy, 6(3), 777-803. https://doi.org/10.31454/troyacademy.959312
  • Blumber, J. G., & Kavanagh , D. (2010). The third age of political communication: Influences and features. Political Communication, 16(3), 209-230.
  • Boulianne, S. (2009). Does internet use affect engagement? A meta- analysis of research. Political Communication(26), 193-211.
  • Bruns, A., & Highfield, T. (2016). Is Habermas on Twitter? Social media and the public sphere. In A. Bruns, G. Enli, E. Skogerbe, A. Larsson, & C. Christensen (Eds.), The Routledge companion to social media and politics (pp. 98-130). Routledge.
  • Collins, S. D., DeWitt, J. R., & LeFebvre, R. K. (2019). Hashtag diplomacy: twitter as a tool for engaging in public diplomacy and promoting US foreign policy. Place Brand Public Dipl, 15, 78–96. https://doi.org/https://doi.org/10.1057/s41254-019-00119-5
  • Demir, Y., & Ayhan, B. (2020). Sosyal medyanın gündem belirleyicileri: Twitter’da gündem belirleme süreci üzerine bir sosyal ağ analizi. İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi, 2020(51), 1-19.
  • Duncombe, C. (2018). Twitter and the challenges of digital diplomacy. SAIS Review of International Affairs, 38(2), 91–100. https://doi.org/10.1353/sais.2018.0019
  • Erden, Ö. O. (2023). Türkiye’de siyasal kültür: Temel bir demokrasi meselesi. Memleket Siyaset Yönetim, 18(39), 166-193. https://doi.org/https://doi.org/10.56524/msydergi.1257062
  • Erdoğan, R. T. (2023, Mayıs 01). #YeniProfilResmi [Ekli Görsel] [Gönderi]. X. https://x.com/i/web/status/1653114814154039315.
  • Erdoğan, R. T. (2023, Mayıs 13). Çok kıymetli dava arkadaşlarım! Yarın, hepinizin güne erken başlamasını ve en geç 06.30'da sandık başında hazır bulunmanızı rica ediyorum.... [Gönderi]. X. https://x.com/i/web/status/1657400115542327297.
  • Erdoğan, R. T. (2023, Nisan 26). Yoğun mesaim sebebiyle yayın esnasında geçirdiğim küçük rahatsızlıktan ötürü geçmiş olsun dileklerini ileten, dualarını eksik etmeyen necip milletimin her bir ferdine, her bir kardeşime çok çok teşekkür ediyorum.…. [Gönderi]. X. https://x.com/i/web/status/1651142918676049921.
  • İnce, M. (2023, Mayıs 10). 45 gündür sahte dekontlarla, sahte belgelerle, sahte videolarla iftira atan ve algı operasyonu yapan FETÖ'cülere karşı bu ülkenin gazetecileri neredesiniz? Savcıları neredesiniz? ... [Gönderi]. X. https://x.com/i/web/status/1656297201495326722.
  • İnce, M. (2023, Mayıs 11). Benim tek derdim Türkiye, tek derdim Memleket. Bu yüzden siz değerli yurttaşlarımızdan isteğim; her evden bir oy Memleket Partisi'ne! #MemleketMeclise. [Ekli Görsel] [Gönderi]. X. https://x.com/vekilince/status/1656660201179869184.
  • İnce, M. (2023, Mayıs 07). Erzurum'da Sayın Ekrem İmamoğlu'na yönelik gerçekleştirilen provakatif saldırıyı kınıyorum. Savaşa değil seçime giriyoruz. Bu tür provokasyonlara asla boyun eğmeyeceğiz! [Gönderi]. X. https://x.com/vekilince/status/1655242370001121280.
  • Irak, H. (2022). Siyasal iletişimin dijitalleşmesi: 2018 cumhurbaşkanlığı seçiminde siyasal partilerin Twitter üzerinden karşılaştırmalı analizi. ARTS: Artuklu Sanat ve Beşeri Bilimler Dergisi (7), 203-234. https://doi.org/https://doi.org/10.46372/arts.1012960
  • Karabulut, B. (2021). Sosyal medya ve iletişim alanında yaşanan dönüşüm: Twitter diplomasisi örneği. Akdeniz Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi (10), 105-119.
  • Karasar, N. (2020). Bilimsel araştırma yöntemi: Kavramlar, ilkeler, teknikler. Nobel Yayıncılık.
  • Kılıçdaroğlu, K. (2023, Nisan 19). Alevi. [Ekli Video] [Gönderi]. X. https://x.com/kilicdarogluk/status/1648755862905708551.
  • Kılıçdaroğlu, K. (2023, Mayıs 03). En kısa video. [Ekli Video] [Gönderi]. X. https://x.com/kilicdarogluk/status/1653796156881739783.
  • Kılıçdaroğlu, K. (2023, Nisan 23). Yiğitlerim. [Ekli Video] [Gönderi]. X. https://x.com/kilicdarogluk/status/1650212929231536128.
  • Koppensteiner, M., & Stephan, P. (2014). Voting for a personality: Do first ımpressions and self-evaluations affect voting decisions? Journal of Research in Personality, 51, 62-68. https://doi.org/https://doi.org/10.1016/j.jrp.2014.04.011
  • Korkut, Y. (2023). Dijital diplomasi: Twitter diplomasisi (Twiplomacy). İçinde F. Değirmenci (Ed.), Siyasal İletişim Teorik ve Pratik Perspektifler (ss. 145-159). Nobel Yayınevi.
  • Nielsen, S. W. (2015). On political brands: A systematic review of the literature. Journal of Political Marketing, 16(2), 1-29.
  • Oğan, S. (2023, Mayıs 08). Bugün Van’da seçim çalışmalarını tamamlayıp akşam üzeri Adıyaman’a geçmek için yola çıkan seçim otobüsümüz Silvan’da HDP’liler tarafından saldırıya uğradı.... [Gönderi]. X. https://x.com/i/web/status/1655318809924845568.
  • Oğan, S. (2023, Mayıs 11). Daha yeni başladık, isteyen varsa bizim lehimize çekilebilir! #OAnGeliyor Not: Yapan arkadaşın eline sağlık, çok beğendim :) [Ekli Görsel] [Gönderi]. X. https://x.com/DrSinanOgan/status/1656648372831367168.
  • Oğan, S. (2023, Nisan 18). Selahattin senin kafan matematikteki bir tek “bölme” işlemine çalışır. Senin aklın bu işlere ermez. İşine bak, bize bulaşma! Unutma, matematikte “çarpma” işlemi de var…! [Ekli Gönderi] [Gönderi]. X. https://x.com/DrSinanOgan/status/1648148062668292096.
  • Özçakır, U. (2021). Yeni medya ve siyasal iletişim: İktidar partisi ve ana muhalefet partisi liderlerinin Twitter kullanımları. Sakarya İletişim, 1(2), 179-208.
  • Öztürk, İ. D., & Erkmen, Ö. (2019). Bir siyasal kampanya aracı olarak Twitter: 24 Haziran 2018 cumhurbaşkanlığı seçimlerinde adayların Twitter kullanımı. Kültür ve İletişim, 22((1)(43)), 44-45.
  • Piñeiro-Otero, T., & Rolan, X. M. (2020). Understanding digital politics- Principles and actions. Vivat Academia Revista de Comunicación (152), 19-48.
  • Sayın, A. (2023, Mayıs 11). Muharrem İnce cumhurbaşkanı adaylığından muhalefeti de eleştirerek çekildi: 'Bahaneleri kalmadı'. BBC News Türkçe. https://www.bbc.com/turkce/articles/cq5wg4kkg05o.
  • Sha, H., Dolan, R., & Rashidirad, M. (2020). The role of social media content format and platform in users' engagement behavior. Journal of Interactive Marketing, 53(4), 47-65.
  • White, M. D., & Marsh, E. E. (2006). Content analysis: A flexible methodology. Library Trends, 55(1), 22-45.
  • Yüksek Seçim Kurulu (YSK). (2023). Cumhurbaşkanı Seçimi ve 28. Dönem Milletvekili Genel Seçimi. YSK: https://www.ysk.gov.tr/tr/14-mayis-2023-secimleri/82491.
  • Zakiroğlu, A. (2019). Siyasal iletişim aracı olarak sosyal medya: 24 Haziran 2018 Cumhurbaşkanlığı Seçimleri'nde siyasi liderlerin Twitter kullanımı ve analizi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi) Marmara Üniversitesi.
  • Zhang, D. (2020). Methods and rules of voting and decision: A literature review. Open Journal of Social Sciences, 8, 60-72. https://doi.org/https://doi.org/10.4236/jss.2020.81005

Dijital Seçim Çalışmalarında Adayların “X” Platformu Kullanımı: 14 Mayıs 2023 Cumhurbaşkanlığı Seçimine Yönelik Analiz

Yıl 2025, Cilt: 17 Sayı: 32, 132 - 156, 24.06.2025
https://doi.org/10.38155/ksbd.1600512

Öz

Sosyal ağların yükselişi, günümüzde siyaset biçimlerinin dijital alana taşınmasına ve siyaset yapma pratiklerinin değişmesine olanak tanımıştır. Dijital ağ platformlarının yaygınlaşmasıyla birlikte siyasal aktörler de bu alanı kullanmak zorunda kalmıştır. Türkiye’de de son yıllarda siyasetin dijitalleşmeye başlaması ve adayların sosyal medya ortamlarını siyasal kampanya amacıyla kullanması önemli hale gelmiştir. Özellikle seçim dönemlerinde en fazla kullanılan sosyal medya platformlarından biri olan X, hem önemli bir diplomasi aracı olması hem de seçmenler ve politik aktörler arasındaki bağı sağlaması açısından güçlü bir siyasal iletişim aracı olarak kabul edilmektedir. Bu çalışmada, 14 Mayıs 2023 Cumhurbaşkanlığı Seçimleri’nde aday olan Recep Tayyip Erdoğan, Kemal Kılıçdaroğlu, Sinan Oğan ve Muharrem İnce’nin X platformunu kullanım biçimleri analiz edilmiştir. Dört adayın X paylaşımlarının, seçim süreçlerinde ve seçmen etkileşimlerindeki etkileri ortaya konmaya çalışılmıştır. Araştırmada adayların günlük kullanım dağılımları, en fazla etkileşim alan gönderileri, iletilerin içerik dağılımları ve söylemsel tercihleri analiz edilmiştir. Çalışma sonucunda X platformunu en fazla kullanan adayın Oğan olduğu, stratejik siyasi mesaj yönetimini en etkin kullanan adayın Erdoğan olarak öne çıktığı, Kılıçdaroğlu’nun ise bu sosyal ağ platformunu siyasal iletişim süreci boyunca stratejik olarak etkin kullanamadığı bulgularına ulaşılmıştır.

Kaynakça

  • Aldemir, S., & Çambay, S. (2021). Sosyal medyada siyasal iletişim: 24 Haziran 2018 cumhurbaşkanlığı ve genel seçimlerinde cumhurbaşkanı adaylarının Twitter kullanımı üzerine bir araştırma. Kastamonu İletişim Araştırmaları Dergisi (KİAD)(7), 64-85.
  • Arıca, F. A. (2017). Siyasal seçim kampanyalarında Facebook ve Twitter kullanımı: 2016 ABD başkanlık seçimlerinde Hillary Clinton ve Donald Trump'a, seçmen kazandıran veya kaybettiren dinamikler (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). İnönü Üniversitesi.
  • Aristoteles. (1995). Retorik. (M. H. Doğan, Çev.) Yapı Kredi Yayınları.
  • Aziz, A. (2014). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri (9. bs). Nobel.
  • Baştan, Y., & Sarıgül, S. (2021). Diplomasinin dönüşümü ve dijital diplomasi. TroyAcademy, 6(3), 777-803. https://doi.org/10.31454/troyacademy.959312
  • Blumber, J. G., & Kavanagh , D. (2010). The third age of political communication: Influences and features. Political Communication, 16(3), 209-230.
  • Boulianne, S. (2009). Does internet use affect engagement? A meta- analysis of research. Political Communication(26), 193-211.
  • Bruns, A., & Highfield, T. (2016). Is Habermas on Twitter? Social media and the public sphere. In A. Bruns, G. Enli, E. Skogerbe, A. Larsson, & C. Christensen (Eds.), The Routledge companion to social media and politics (pp. 98-130). Routledge.
  • Collins, S. D., DeWitt, J. R., & LeFebvre, R. K. (2019). Hashtag diplomacy: twitter as a tool for engaging in public diplomacy and promoting US foreign policy. Place Brand Public Dipl, 15, 78–96. https://doi.org/https://doi.org/10.1057/s41254-019-00119-5
  • Demir, Y., & Ayhan, B. (2020). Sosyal medyanın gündem belirleyicileri: Twitter’da gündem belirleme süreci üzerine bir sosyal ağ analizi. İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi, 2020(51), 1-19.
  • Duncombe, C. (2018). Twitter and the challenges of digital diplomacy. SAIS Review of International Affairs, 38(2), 91–100. https://doi.org/10.1353/sais.2018.0019
  • Erden, Ö. O. (2023). Türkiye’de siyasal kültür: Temel bir demokrasi meselesi. Memleket Siyaset Yönetim, 18(39), 166-193. https://doi.org/https://doi.org/10.56524/msydergi.1257062
  • Erdoğan, R. T. (2023, Mayıs 01). #YeniProfilResmi [Ekli Görsel] [Gönderi]. X. https://x.com/i/web/status/1653114814154039315.
  • Erdoğan, R. T. (2023, Mayıs 13). Çok kıymetli dava arkadaşlarım! Yarın, hepinizin güne erken başlamasını ve en geç 06.30'da sandık başında hazır bulunmanızı rica ediyorum.... [Gönderi]. X. https://x.com/i/web/status/1657400115542327297.
  • Erdoğan, R. T. (2023, Nisan 26). Yoğun mesaim sebebiyle yayın esnasında geçirdiğim küçük rahatsızlıktan ötürü geçmiş olsun dileklerini ileten, dualarını eksik etmeyen necip milletimin her bir ferdine, her bir kardeşime çok çok teşekkür ediyorum.…. [Gönderi]. X. https://x.com/i/web/status/1651142918676049921.
  • İnce, M. (2023, Mayıs 10). 45 gündür sahte dekontlarla, sahte belgelerle, sahte videolarla iftira atan ve algı operasyonu yapan FETÖ'cülere karşı bu ülkenin gazetecileri neredesiniz? Savcıları neredesiniz? ... [Gönderi]. X. https://x.com/i/web/status/1656297201495326722.
  • İnce, M. (2023, Mayıs 11). Benim tek derdim Türkiye, tek derdim Memleket. Bu yüzden siz değerli yurttaşlarımızdan isteğim; her evden bir oy Memleket Partisi'ne! #MemleketMeclise. [Ekli Görsel] [Gönderi]. X. https://x.com/vekilince/status/1656660201179869184.
  • İnce, M. (2023, Mayıs 07). Erzurum'da Sayın Ekrem İmamoğlu'na yönelik gerçekleştirilen provakatif saldırıyı kınıyorum. Savaşa değil seçime giriyoruz. Bu tür provokasyonlara asla boyun eğmeyeceğiz! [Gönderi]. X. https://x.com/vekilince/status/1655242370001121280.
  • Irak, H. (2022). Siyasal iletişimin dijitalleşmesi: 2018 cumhurbaşkanlığı seçiminde siyasal partilerin Twitter üzerinden karşılaştırmalı analizi. ARTS: Artuklu Sanat ve Beşeri Bilimler Dergisi (7), 203-234. https://doi.org/https://doi.org/10.46372/arts.1012960
  • Karabulut, B. (2021). Sosyal medya ve iletişim alanında yaşanan dönüşüm: Twitter diplomasisi örneği. Akdeniz Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi (10), 105-119.
  • Karasar, N. (2020). Bilimsel araştırma yöntemi: Kavramlar, ilkeler, teknikler. Nobel Yayıncılık.
  • Kılıçdaroğlu, K. (2023, Nisan 19). Alevi. [Ekli Video] [Gönderi]. X. https://x.com/kilicdarogluk/status/1648755862905708551.
  • Kılıçdaroğlu, K. (2023, Mayıs 03). En kısa video. [Ekli Video] [Gönderi]. X. https://x.com/kilicdarogluk/status/1653796156881739783.
  • Kılıçdaroğlu, K. (2023, Nisan 23). Yiğitlerim. [Ekli Video] [Gönderi]. X. https://x.com/kilicdarogluk/status/1650212929231536128.
  • Koppensteiner, M., & Stephan, P. (2014). Voting for a personality: Do first ımpressions and self-evaluations affect voting decisions? Journal of Research in Personality, 51, 62-68. https://doi.org/https://doi.org/10.1016/j.jrp.2014.04.011
  • Korkut, Y. (2023). Dijital diplomasi: Twitter diplomasisi (Twiplomacy). İçinde F. Değirmenci (Ed.), Siyasal İletişim Teorik ve Pratik Perspektifler (ss. 145-159). Nobel Yayınevi.
  • Nielsen, S. W. (2015). On political brands: A systematic review of the literature. Journal of Political Marketing, 16(2), 1-29.
  • Oğan, S. (2023, Mayıs 08). Bugün Van’da seçim çalışmalarını tamamlayıp akşam üzeri Adıyaman’a geçmek için yola çıkan seçim otobüsümüz Silvan’da HDP’liler tarafından saldırıya uğradı.... [Gönderi]. X. https://x.com/i/web/status/1655318809924845568.
  • Oğan, S. (2023, Mayıs 11). Daha yeni başladık, isteyen varsa bizim lehimize çekilebilir! #OAnGeliyor Not: Yapan arkadaşın eline sağlık, çok beğendim :) [Ekli Görsel] [Gönderi]. X. https://x.com/DrSinanOgan/status/1656648372831367168.
  • Oğan, S. (2023, Nisan 18). Selahattin senin kafan matematikteki bir tek “bölme” işlemine çalışır. Senin aklın bu işlere ermez. İşine bak, bize bulaşma! Unutma, matematikte “çarpma” işlemi de var…! [Ekli Gönderi] [Gönderi]. X. https://x.com/DrSinanOgan/status/1648148062668292096.
  • Özçakır, U. (2021). Yeni medya ve siyasal iletişim: İktidar partisi ve ana muhalefet partisi liderlerinin Twitter kullanımları. Sakarya İletişim, 1(2), 179-208.
  • Öztürk, İ. D., & Erkmen, Ö. (2019). Bir siyasal kampanya aracı olarak Twitter: 24 Haziran 2018 cumhurbaşkanlığı seçimlerinde adayların Twitter kullanımı. Kültür ve İletişim, 22((1)(43)), 44-45.
  • Piñeiro-Otero, T., & Rolan, X. M. (2020). Understanding digital politics- Principles and actions. Vivat Academia Revista de Comunicación (152), 19-48.
  • Sayın, A. (2023, Mayıs 11). Muharrem İnce cumhurbaşkanı adaylığından muhalefeti de eleştirerek çekildi: 'Bahaneleri kalmadı'. BBC News Türkçe. https://www.bbc.com/turkce/articles/cq5wg4kkg05o.
  • Sha, H., Dolan, R., & Rashidirad, M. (2020). The role of social media content format and platform in users' engagement behavior. Journal of Interactive Marketing, 53(4), 47-65.
  • White, M. D., & Marsh, E. E. (2006). Content analysis: A flexible methodology. Library Trends, 55(1), 22-45.
  • Yüksek Seçim Kurulu (YSK). (2023). Cumhurbaşkanı Seçimi ve 28. Dönem Milletvekili Genel Seçimi. YSK: https://www.ysk.gov.tr/tr/14-mayis-2023-secimleri/82491.
  • Zakiroğlu, A. (2019). Siyasal iletişim aracı olarak sosyal medya: 24 Haziran 2018 Cumhurbaşkanlığı Seçimleri'nde siyasi liderlerin Twitter kullanımı ve analizi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi) Marmara Üniversitesi.
  • Zhang, D. (2020). Methods and rules of voting and decision: A literature review. Open Journal of Social Sciences, 8, 60-72. https://doi.org/https://doi.org/10.4236/jss.2020.81005
Toplam 39 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İletişim Çalışmaları, Sosyal Medya Uygulamaları ve Analizi, Yeni Medya, Politika ve Yönetim (Diğer)
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Gökhan Gürbüz 0000-0002-6376-1945

Nedim Serhat Bilecen 0000-0001-9533-8212

Yayımlanma Tarihi 24 Haziran 2025
Gönderilme Tarihi 12 Aralık 2024
Kabul Tarihi 24 Nisan 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 17 Sayı: 32

Kaynak Göster

APA Gürbüz, G., & Bilecen, N. S. (2025). Dijital Seçim Çalışmalarında Adayların “X” Platformu Kullanımı: 14 Mayıs 2023 Cumhurbaşkanlığı Seçimine Yönelik Analiz. Karadeniz Sosyal Bilimler Dergisi, 17(32), 132-156. https://doi.org/10.38155/ksbd.1600512