Bu araştırmanın amacı, ilkokul ve ortaokul öğretmenlerinin örgütsel vatandaşlık davranışlarına ilişkin görüşlerini demografik değişkenler bağlamında belirlemektir. Bu amaçla 2016-2017 eğitim-öğretim yılında Erzurum ili Yakutiye ilçesinde görevli 312 ilkokul ve ortaokul öğretmenine basit tesadüfi örnekleme yöntemiyle ulaşılmıştır. Araştırma tarama modelindedir. Araştırmada DiPaola, Tarter ve Hoy (2005) tarafından geliştirilen, Türkçe'ye uyarlaması ile geçerlik ve güvenirliği Taştan ve Yılmaz (2008) tarafından yapılan örgütsel vatandaşlık ölçeği, veri toplama aracı olarak kullanılmıştır. Elde edilen verilerin analizinde SPSS 22 paket programından yararlanılmıştır. Verilerle ilgili frekans, yüzde, aritmetik ortalama ve standart sapma değerleri hesaplanarak, tablolar halinde sunulmuştur. Belirlenen değişkenlerle örgütsel vatandaşlık davranışlarına ilişkin görüşler arasındaki farklılaşmaların tespitinde ikili karşılaştırmalar için bağımsız gruplar t testi, ikiden fazla grupların karşılaştırılmasında varyans analizi yapılmıştır. Araştırmada öğretmenlerin genel olarak örgütsel vatandaşlık davranışlarının "katılıyorum" düzeylerinde olduğu belirlenmiştir. Örnekleme alınan öğretmenlerin görüşlerinde cinsiyet değişkenine göre anlamlı bir farklılık olmadığı; okul türü değişkenine göre ilkokul lehine branş değişkenine göre sınıf öğretmenleri lehine anlamlı farklılıklar olduğu tespit edilmiştir.
The purpose of this research is to determine the opinions of elementary and secondary school teachers regarding organizational citizenship behavior in the context of demographic variables. For this purpose 312 primary and secondary school teachers in Yakutiye district of Erzurum province were reached by simple random sampling method in 2016-2017 academic year. Research is in the screening model. The validity and reliability of the Turkish version of the study developed by DiPaola, Tarter and Hoy (2005) in the study were used as data collection tools by Taştan and Yılmaz (2008). SPSS 22.0 package program was used for analysis of the obtained data. The frequencies, percentages, arithmetic mean and standard deviation values of the data are calculated and presented in tabular form. Independent groups t test was used for binary comparisons and variance analysis was used for comparing two groups in order to determine the differences between opinions on organizational citizenship behaviors with determined variables. In the survey, it was determined that teachers' organizational citizenship behaviours were generally at "agree" levels There was no significant difference in the opinions of sampled teachers according to gender variables; it was found that there were significant differences in favor of class teachers according to the school type variable according to the branch school variable in favor of primary school.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 19 Mayıs 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 1 Sayı: 1 |
Open Access Policy
KSUJED provides immediate open access to its content on the principle that making research freely available to the public supports a greater global exchange of knowledge.