The aim of this study is to determine the views of BİLSEM teachers in the context of Technology Acceptance Model about eTwinning, a multicultural platform that provides cooperative learning by establishing partnerships between European schools and is widely used by teachers. The study is a qualitative research and has a case study pattern. 25 teachers from different branches and seniority from 190 BİLSEMs all over Turkey participated in the research. As a data collection method, a semi-structured interview form was prepared, and the interviews were carried out in a virtual environment due to the pandemic. The obtained data were analyzed using content analysis and descriptive analysis methods. According to the results of the study, Bilsem teachers stated that they perceived the platform and the technology components it brought with it as difficult and complex. However, they said that their perceptions changed due to the benefit it provides as they use it. There are also participants who stated that the platform has a difficult structure. They stated that teachers' attitudes towards technological tools such as eTwinning and especially Web 2.0 tools that need to be used together are positive and they try to integrate them into their lessons because of the benefits they see. It is presented as a suggestion for new researchers that this study can be done in different educational institutions.
Multicultural project eTwinning Cooperative learning Technology Acceptance Model (TAM).
Bu çalışmanın amacı Avrupa okulları arasında ortaklık kurarak işbirlikli öğrenmeyi sağlayan ve öğretmenler tarafından yaygın olarak kullanılan çok kültürlülük platformu eTwinning hakkında Teknoloji Kabul Modeli bağlamında BİLSEM öğretmenlerinin görüşlerini belirlemektir. Çalışma nitel bir araştırma olup durum çalışması desenindedir. Araştırmaya tüm Türkiye’deki 190 BİLSEM’den farklı branş ve kıdemde 25 öğretmen katılmıştır. Veri toplama yöntemi olarak yarı yapılandırılmış mülakat formu hazırlanmış olup görüşmeler pandemi dolayısyla sanal ortam üzerinden gerçekleştirilmiştir. Elde edilen veriler içerik analizi ve betimsel analiz yöntemi kullanılarak çözümlenmiştir. Çalışma sonuçlara göre Bilsem öğretmenleri platformu ve beraberinde getirdiği teknoloji bileşenlerini zor ve karmaşık olarak algıladıklarını ifade etmişlerdir. Ancak kullandıkça sağladığı fayda dolayısıyla algıları değişmiştir. Platformun zor bir yapısı olduğunu ifade eden katılımcılar söz konusudur. Öğretmenlerin eTwinning ve beraberinde kullanım gerektiren başta Web 2.0 araçları gibi teknolojik araçlara yönelik tutumlarının olumlu yönde olduğu ve gördükleri yararlardan dolayı derslerine entegre etmeye çalıştıklarını ifade etmişlerdir. Bu çalışmanın farklı eğitim kurumlarında da yapılabileceği yeni araştırmacılar için öneri olarak sunulmuştur.
Çok kültürlülük projesi eTwinning İşbirlikli öğrenme Teknoloji Kabul Modeli.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Alan Eğitimleri |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 27 Haziran 2023 |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 5 Sayı: 1 |
Open Access Policy
KSUJED provides immediate open access to its content on the principle that making research freely available to the public supports a greater global exchange of knowledge.