Ortaokul Matematik Öğretmenlerinin Derslerinde Bilgi İletişim Teknolojileri Kullanımına Yönelik Hizmet İçi Eğitim İhtiyaçlarının Belirlenmesi*
Yıl 2024,
Cilt: 6 Sayı: 1, 1 - 23, 27.06.2024
Ezlam Susam
,
İclal Karadağ
Öz
Teknolojinin hızla ilerlemesi ve yeni bilgi iletişim araçlarının ortaya çıkması eğitim alanını da etkilemektedir. Eğitimde kullanılan yeni teknolojik araçlar ve teknoloji ile bütünleşen yeni öğretim yöntemlerinin kullanılması akıllara öğretmenlerin bu bilimsel ve teknolojik gelişmelere ne derece uyum sağlayabildiği sorusunu getirmektedir. Özellikle soyut kavramların fazlaca olduğu matematik derslerinde öğretimi somutlaştırabilmek için bilgi iletişim teknolojilerinin kullanımının önemi yadsınamaz düzeydedir. Bu bağlamda bu araştırma Malatya ili merkez ilçelerinde görev yapan ortaokul matematik öğretmenlerinin ders ortamında bilgi iletişim teknolojileri kullanım becerilerine yönelik hizmet içi eğitim ihtiyacını belirlemek amacıyla yapılmıştır. Araştırmanın evreni ve örneklemi 2022-2023 eğitim öğretim döneminde Malatya ili merkez ilçelerinde çalışan ortaokul matematik öğretmenlerinden oluşmaktadır. Araştırmada verileri toplamak amacıyla Kaleci (2018) tarafından hazırlanmış 17 adet 5’li likert tipi maddeden oluşan toplam 24 maddelik anket kullanılmıştır. Anket Google Forms ile düzenlenerek katılımcılara ulaştırılmıştır. Verilerin analizinde SPSS programı kullanılmıştır. Verilerin normal dağılmadığı görüldüğü için non-parametrik testler kullanılmıştır. Ortaokul matematik öğretmenlerinin derslerinde bilgi iletişim teknolojilerini kullanımına ilişkin bulgulara bakıldığında maddelere göre ortalama puanlar 2.28 ile 3.47 arasında değiştiği görülmektedir. Hizmet içi eğitim ihtiyacına ilişkin yaş, cinsiyet, çalışma yılı, görev yapılan okul türü, eğitim düzeyi ve öncesinde hizmet içi eğitime katılma durumu bakımından bazı maddelerde anlamlı farklılıklar görülmüştür.
Kaynakça
- Akdemir, E. (2015). Okul yöneticilerinin teknolojiye yönelik hizmet içi eğitim ihtiyaçlarının belirlenmesi ve bir hizmet içi eğitim programı önerisi. [Doktora Tezi, Necmettin Erbakan Üniversitesi]. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=X-M9ZoIuIoNTj2P7iY13hUxQ6OXNYpa3DNirDTRF62Nwre8S7BttroIgp-aS2fcO
- Akkoyunlu, B., İşman A. ve Odabaşı, H.F. (2021). Eğitim Teknolojileri Okumaları. Pegema Yayıncılık. https://depo.pegem.net/9786258044249.pdf
- Aksu, M. B. (1996). Hizmet içi öğretmen eğitimi ve değerlendirilme sorunu. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 6(6), 173. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/108661
- Atılgan, D. (2006). İletişim teknolojileri çağında değişen bilgi hizmetleri, 1. Uluslararası Bilgi Hizmetleri Sempozyumu: (25-26 May 2006). (Unpublished) [Conference paper]. İstanbul Üniversitesi, İstanbul.
- Aydoğmuş, M. ve Karadağ, Y. (2020). Öğretmen adaylarının bilgi ve iletişim teknolojileri (BİT) yeterlikleri: ondokuz mayıs üniversitesi örneği. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(16), 686-705. https://doi.org/10.17860/mersinefd.715457
- Batur, Z., ve Uygun, K. (2012). İki neslin bir kavram algısı: teknoloji. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 5(1), 74-88.
- Büyüköztürk, Ş. (2011). Sosyal Bilimler için Veri Analizi El Kitabı. Pegem Akademi.
- Büyüköztürk, Ş. (2020). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı: istatistik, araştırma deseni, spss uygulamaları ve yorum. Pegema Yayıncılık.
- Çavuş Ezin, Ç. (2019). Mobil tabanlı bir öğrenme ortamının tasarlanması, uygulanması ve etkililiğinin incelenmesi [Yüksek Lisans Tezi, Bartın Üniversitesi]. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=Mir2lXQK1dkmQ9Ige3PZbrgEz5R9a9ssBOKyNAfgcy1RjnDHbLaH-rK9cUhnMreA
- Çelik, B. (2014). Dokuzuncu sınıf bilgi ve iletişim teknolojisi dersinde mizah ve kavram karikatürü kullanımının öğrenci başarısı, tutumu, kaygısı ve kalıcılığa etkisi [Yüksek Lisans Tezi,
- Adnan Menderes Üniversitesi]. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=gyLHMouPesCvnhRcjQsKaKU1iy6syj-MbZZUOsgZVNX1GLj3e-aLSuYGNUts6da
- Çetin, M. ve Maral, M. (2021). Yıkıcı liderlik ile algılanan örgütsel engel arasındaki i̇lişkinin i̇ncelenmesi. Opus Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 17(38), 5006-5041. https://doi.org/10.26466/opus.843064
- Erişti, B. ve Odabaşı, H.F. (2010). Öğretmenlikte mesleki gelişim. Anadolu Üniversitesi Yayınları.
- Gökbulut, B. ve Çoklar, A. N. (2018). Öğretmenlerin teknoloji kullanım düzeyleri ile psikolojik sermaye düzeyleri arasındaki ilişkinin belirlenmesi. Anadolu University Journal of Education Faculty, 2(4), 280-294.
- Güven, F., Gökmen, S. ve Arzu, H. (2008). Yetişkin eğitimi kılavuzu, Kadının Statüsü Genel Müdürlüğü, s.45,46.
- Güzel, B. (2020). Türki̇ye’deki̇ sosyal hi̇zmet uzmanlarinin toplumsal ci̇nsi̇yet algisinin beli̇rlenmesi̇. Tıbbi Sosyal Hizmet Dergisi, (16), 82-100. https://doi.org/10.46218/tshd.825323
- Hakan, A., Sağlam, M., Yaşar, Ş., Gültekin, M., Deveci, H., Kürüm, D., Batmaz, B., Aktaş, B.Ç., Aktay, E.G. ve Kasa, B. (2011). İlköğretim öğretmenlerinin öğretmenlik mesleği genel yeterlikleri alanlarındaki hizmet içi eğitim gereksinimleri. Anadolu Üniversitesi Yayınları.
- Hew, K. & Brush, T. (2006). Integrating Technology Into K-12 Teaching and Learning: Current Knowledge Gaps and Recommendations For Future Research. Educational Technology Research and Development, 3(55), 223-252. https://doi.org/10.1007/s11423-006-9022-5
- Kaçar, A. (2019). İlkokulda matematik öğretimi. Pegama Yayıncılık.
- Kaleci, F. (2018). Bilgi ve iletişim teknolojilerinin matematik eğitimi sürecine entegrasyonuna yönelik hizmet içi eğitim programı uygulaması ve etkililiği. [Doktora Tezi, Necmettin Erbakan Üniversitesi]. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=as2oTjW5jfr9IKSvmCdJYj0IoPC44bgsB1tBvYo1Ox4CcFWeBwe7aezth4xVgT5R
- Karasar, N. (2011). Bilimsel araştırma yöntemi. Nobel Yayıncılık.
- Kaya, Z. ve Yılayaz, Ö. (2013). Öğretmen eğitimine teknoloji entegrasyonu modelleri ve teknolojik pedagojik alan bilgisi. Batı Anadolu Eğitim Bilimleri Dergisi, 4(8), 57-83.
- Khvilon, E.& Patru, M. (2007). Information and communication technologies in teacher education: a planning guide. (Çeviren: H. F. Odabaşı). Nobel Yayıcılık. (Orijinal çalışmanın yayın tarihi 2002).
- Kılıç, Y. ve Yılmaz, E. (2022). The effect of school principals’ taking personal initiative and leadership styles on teacher motivation. The Journal of International Lingual Social and Educational Sciences, 8(2), 58-91. https://doi.org/10.34137/jilses.1078097
- Kocayiğit, A. ve Uşun, S. (2020). Mi̇lli̇ eği̇ti̇m bakanlığına bağlı okullarda görev yapan öğretmenleri̇n uzaktan eği̇ti̇me yöneli̇k tutumlari (Burdur ili̇ örneği̇). Avrasya Uluslararası Araştırmalar Dergisi, 23(8), 285-299. https://doi.org/10.33692/avrasyad.662503
- Lewis, S. (2015). Qualitative inquiry and research design: choosing among five approaches. Health Promotion Practice, 16(4), 473-475. https://doi.org/10.1177/1524839915580941
- Nacar, A. ve Atalmış, E. (2022). Öğretmenlerin eğitime i̇nanma düzeyleri ile i̇şe bağımlılık düzeyleri arasındaki i̇lişki: Kahramanmaraş i̇li örneği. Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8(1), 81-100. https://doi.org/10.31592/aeusbed.981999
NCTM (2000). Principles and standards for school mathematics. NCTM. https://www.rainierchristian.org/NCTM_principles-and-standards-for-school-mathematics.pdf
Odabaşı, F. (2010). Bilgi ve iletişim teknolojileri ışığında dönüşümler. Nobel Yayınları.
- Özişli, Ö. ve Bağcı, H. (2022). Impact Of Knowledge and Technology Use by Teachers On Job Satisfaction: A Field Study. Sakarya University Journal of Education, 3(12), 695-711. https://doi.org/10.19126/suje.1141774
- Özyürek, L. (1981). Öğretmenlere yönelik hizmet içi eğitim programlarının etkinliği. Ankara Üniversitesi Eğitim Fakültesi Yayınları.
Pepeler, E., Özbek, R., Adanır, O. Y. ve Kılavuz, O. Y. (2017). Ortaokul öğretmenlerinin meb hizmetiçi eğitim faliyetlerine ilişkin görüşleri (muş ili örneği). Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi 6(1), 71-83. http://www.jret.org/FileUpload/ks281142/File/08._ezlam_pepeler.pdf
Pesen, C. (2020). İlkokullarda matematik öğretimi. Pegema Yayıncılık.
- Şahin, M. C., ve Namlı, N. A. (2019). Öğretmen Adaylarinin Eğitimde Teknoloji Kullanma Tutumlarinin İncelenmesi. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 23(1), 95-112.
Tawfeeq, M. (2023). Spss paket programı ile parametrik olmayan testlerin veri kullanarak uygulanması. https://doi.org/10.52460/issc.2023.008
- Tükel, Y., Akçakese, A., Yolcu, A. ve Demirel, M. (2022). The effect of nature relatedness on attitude towards ecorecreation. CBÜ Beden Eğitimi Ve Spor Bilimleri Dergisi, 17(2), 380-394. https://doi.org/10.33459/cbubesbd.1191754
- Türker, A. ve Dündar, E. (2020). Covid-19 pandemi̇ süreci̇nde eği̇ti̇m bi̇li̇şi̇m aği (eba) üzeri̇nden yürütülen uzaktan eği̇ti̇mlerle ilgi̇li̇ li̇se öğretmenleri̇ni̇n görüşleri̇. Milli Eğitim Dergisi, 1(49), 323-342. https://doi.org/10.37669/milliegitim.738702
- Ulaş, A. H. ve Ceyhun, O. (2010). Sınıf öğretmenlerinin eğitim teknolojileri açısından yeterlilik düzeyi. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 14(1), 63-84.
- Yelken, T., Tokmak, H., Özgelen, S. ve İncikabı, L. (2013). Fen ve matematik eğitiminde teknolojik pedagojik alan bilgisi temelli öğretim tasarımları. Anı Yayıncılık.
Yeniad M., (2006). Uzaktan eğitimde kullanılmak üzere web tabanlı bir portal yazılımı geliştirme. [Yüksek Lisans Tezi, Çukurova Üniversitesi].
https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=ePX_SaJ0b35Gq45swKG3lI4d0cIm_Zd-vYygX2De1iUXOj8x7-7Tm_qmrycZqhDQ
- Yıldırım, R. (2021). Öğretim elemanlarının sınıf yönetimi becerileri ve öğretmen adaylarının motivasyonu. Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 19(4), 35-51. https://doi.org/10.18026/cbayarsos.958442