Her iktidar güç unsurunun yanında rıza unsurunu da içer-mek durumundadır. Siyasetin otoritesini temin edebilmesi ancak ve ancak toplum için kabul edilebilir meşru bir söylemle olabilir. Siyasi iktidarlar geçmişi/tarihi bir rıza üretim aracı olarak kullanmakta tereddüt göstermemiştir.
Abbasî devleti, iki ailenin (Abbasî-Talibî) başat güç olduğu bir devrimin sonrasında iktidarı ele geçirmiştir. Egemenliğin ele geçirilmesinden sonra yeni güç ilişkileri ortaya çıkmış ve çıkar çatışmaları siyasi yelpazede birtakım farklılaşmaları beraberinde getirmiştir. İktidarın otoritesini henüz tam olarak tesis edemediği ilk yüzyıl boyunca toplumsal/siyasi muhaliflere cevap verebilmek, kamusal memnuniyeti sağlayabilmek için hangi meşruiyet söylemlerini kullandığı ve bunların tarihî olarak ne derece tutarlı olduğu, üzerinde durulması gereken bir noktadır. Bu çalışma Abbasî iktidarının geçmişi istendik biçimde manipüle etme, tasarlama çabasını ortaya koyma amacındadır. Bu amaçla öncelikli olarak dinî metinlerin nasıl ideolojik olarak kurgulandığı üzerinde durulacak sonrasında vasiyet/veraset iddiaları değerlendirilecek ve son olarak üstün kabile tartışmalarının bu iddiaları ne şekilde desteklediği ortaya konulacaktır.
Anahtar Kelimeler: İslâm Mezhepleri Tarihi, Abbâsîler, Abbas, meşruiyet, tarih, inşa.
Each ruler has to contain the element of consent as well as the element of power. Political authority can only be assured by a legitimate discourse acceptable to society. Political powers did not hesitate to use the past/history as a means of producing consent.
The ʿAbbāsid state took power after a revolution in which two families (ʿAbbāsids-Ṭālibī) were the dominant power. After the seizure of sovereignty, new power relations emerged and conflicts of interest brought some differences in the political spectrum. During the first century, when the government could not yet fully establish its authority, it is a point to focus on which discourses of legitimacy they used in order to respond to social/political opponents and to ensure public satisfaction and how historically consistent they are. This study aims to reveal the efforts of the ʿAbbāsid government to manipulate and design the past in an intended way. For this purpose, firstly, it will be focused on how religious texts are constructed ideologically, then testament/inheritance claims will be evaluated and finally, how the superior tribal debates support these claims will be revealed.
Keywords: Islamic sect history, ʻAbbāsids, ʻAbbās, legiti-macy, history, construct.
ʻAbbāsids, ʻAbbās, legitimacy, history, construct, Islamic sect,
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makaleleri / Research Articles |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2020 |
Gönderilme Tarihi | 29 Eylül 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Sayı: 36 |
K.S.Ü. İlahiyat Fakültesi Dergisi, elektronik ortamda yayınlanmaktadır.
ilahiyatdergi@ksu.edu.tr
Derginin Tarihçesi
Derginin Adı | ISNN | e-ISNN | Başlangıç Yılı |
Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi | 1304-4524 | 2651-2637 | 2003 |