İslâm tarihi kaynaklarının büyük çoğunluğuna göre Miraç hadisesi, hicretten yaklaşık bir buçuk yıl önce gerçekleşen olağanüstü bir olay olarak kabul edilmektedir. Bu olaya göre, Hz. Muhammed’in bir gece vakti Mekke’den Kudüs’e götürüldüğü, ardından “Burak” adlı bir binekle semaya yükseldiği rivayet edilmektedir. Miraç tasavvuru, birçok inanç sisteminde olduğu gibi, İslâm içerisinde teşekkül etmiş çeşitli dinî yapılanmaların inanç dünyasında da merkezi bir konuma sahiptir. Bu bağlamda, Miraç olgusunun Alevîlik gelenek içinde de özgün erkân ve ritüeller aracılığıyla somutlaştığı görülmektedir. Alevî gelenekte Miraç hadisesi kutsal bir anlam taşıyan metafizik bir olay olarak değerlendirilmiş ve hem yazılı hem de sözlü kaynaklarda kendine yer bulmuştur. Miraç, özellikle “Kırklar’ın Cemi”, “Kırklar’ın Sohbeti” ve “Kırklar’ın Semahı” gibi adlandırmalarla birlikte anılarak, Alevî erkânında sembolik ve ritüel bir çerçeve içerisinde yorumlanmıştır. Alevî geleneğinin yazılı kaynaklarında, Miraç ve Kırklar Cemi olguları mitolojik bir anlatım çerçevesinde ayrıntılı biçimde ele alınmıştır. Özellikle dedelerin elinde bulunan Kızılbaş Buyrukları, Makâlât, Erkânnâmeler ve Menâkıpnâmeler gibi temel metinlerde; Miraç anlatısının yanı sıra Kırklar, Kırklar Cemi, Kırklar Semahı, Ab-ı Hayat ve Engür Şerbeti gibi sembolik motiflere de yer verilmektedir. Bu motifler, Alevî inanç ve ritüel sisteminde hem kozmolojik hem de tasavvufî bir anlam bütünlüğü içerisinde değerlendirilmektedir. Özellikle sözlü gelenekte yer alan Miraçlamalarda, Hz. Muhammed’in semaya yükselişi ile Kırklar Meclisi’ne kabulü ve Kırklar’la birlikte Semah’a katılışı ayrıntılı biçimde tasvir edilmektedir. Bu bağlamda, Miraç anlatısının Alevî geleneği içinde yalnızca kozmolojik bir olay olarak değil, aynı zamanda cem erkânının ruhunu besleyen simgesel bir anlatı olarak da değerlendirildiği görülmektedir. Nitekim Miraç olgusunun, Alevîliğin yazılı kaynakları olan Buyruklar, Erkânnâmeler ve Velâyetnâmeler ile sözlü gelenek ürünlerinden Miraçlamalar, Deyişler ve Gülbanklar aracılığıyla inanç sistemine derinlemesine yansıdığı anlaşılmaktadır. İlgili kaynaklarda, Hz. Muhammed’in Miraç’a yükselişi, bu yolculuk sırasında karşılaştığı olaylar, Kırklar Meclisi’ne uğrayışı, burada gerçekleştirdiği sohbetler ile Kırklar’la birlikte icra ettiği semah ve semah esnasında meydana gelen sembolik hadiseler ayrıntılı biçimde anlatılmaktadır. Ayrıca Miraç hadisesi, Alevî gelenekte cem ve semahın menşei olarak kabul edildiğinden, bu iki ritüel Alevî ibadet pratiğinin en temel unsurları arasında yer almaktadır. Bu çalışmada, Alevî geleneğin Miraç hadisesine ilişkin yaklaşımını ortaya koymak amacıyla, hem yazılı kaynaklardan Buyruklar, Erkânnâmeler ve Velâyetnâmeler hem de sözlü kültür ürünleri olan Miraçlamalar, Deyişler, Gülbanklar ile birlikte analiz edilmiştir. Sonuç olarak, Alevî geleneğin yazılı kaynaklarında ve sözlü kültür ürünlerinde Miraç hadisesinin yoğun biçimde işlendiği tespit edilmiştir. Bu anlatı, Alevîliğe özgü tasavvufî yaklaşımla zenginleştirilmiş ve yorumlanmıştır. Ayrıca, Alevî geleneğinde merkezi bir yere sahip olan “Kırklar” motifi, Miraç olgusuyla sıkı bir şekilde ilişkilendirilerek inanç ve ritüel sisteminde anlamlı bir konumda yer almıştır.
İslâm Mezhepleri Tarihi Alevîlik Miraç Kırklar Cemi Buyruklar Erkânnâmeler
According to the majority of Islamic historical sources, the Mi‘rāj event is considered an extraordinary occurrence that took place approximately one and a half years before the Hijrah. According to this event, it is narrated that Prophet Muhammad was taken from Mecca to Jerusalem during the night and then ascended to the heavens on a steed called "Buraq." In this context, the phenomenon of Mi‘rāj is observed to be embodied within the Alevi tradition through distinctive ceremonies and rituals. In the Alevi tradition, the Mi‘rāj event is regarded as a sacred metaphysical occurrence and is reflected in both written and oral sources. Mi‘rāj has been interpreted within a symbolic and ritual framework in the Alevi tradition, especially by being referred to with names such as “Cemi of the Forty”, “Conversation of the Forty” and “Semah of the Forty”. In the written sources of the Alevi tradition, the phenomena of Mi‘rāj and the Assembly of the Forty are examined in detail within a mythological narrative framework. Particularly in key texts held by the dedes, such as the Kızılbaş Buyruks, Makalats, Erkannames, and Menakibnames, alongside the narrative of Mi‘rāj, symbolic motifs including the Forty, the Assembly of the Forty, the Forty Semah, the Water of Life, and the Engür Sherbet are also prominently featured. These motifs are interpreted within the Alevi belief and ritual system as embodying both cosmological and mystical dimensions of meaning. Particularly in the oral tradition known as Miraçlamas, the ascent of the Prophet Muhammad to the heavens, his acceptance into the Assembly of the Forty, and his participation in the Semah with the Forty are depicted in detail. Indeed, it is understood that the phenomenon of Mi‘rāj is profoundly reflected in the Alevi belief system through both written sources such as Buyruks, Erkannames, and Velayetnames and oral tradition products, including Miraçlamalar, Deyişler, and Gülbanklar. In the relevant sources, the ascent of Prophet Muhammad during the Mi‘rāj, the events encountered throughout this journey, his visit to the Assembly of the Forty, the discourses held there, as well as the semah performed together with the Forty and the symbolic occurrences during the semah are described in detail. Moreover, since the Mi‘rāj event is regarded as the origin of the cem and semah rituals within the Alevi tradition, these two ceremonies constitute fundamental elements of Alevi worship practices. In this study, in order to elucidate the Alevi tradition’s approach to the Mi‘rāj event, both written sources such as Buyruks, Erkannames, and Velayetnames and oral cultural products, including Mirajlamas, Deyişler, and Gülbanklar, have been analyzed collectively. In conclusion, it has been determined that the Mi‘rāj event is extensively addressed in both the written sources and oral cultural products of the Alevi tradition. This narrative has been enriched and interpreted through a mystic approach unique to Alevism. Furthermore, the motif of the “Forty”, which holds a central position within the Alevi tradition, has been closely associated with the Mi‘rāj phenomenon, thereby occupying a significant role within the belief and ritual system.
The History of Islamic Sects Alevism Mi’raj Assembly of the Forty Buyruks Erkannames
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | İslam Mezhepleri |
Bölüm | Araştırma Makaleleri / Research Articles |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2025 |
Gönderilme Tarihi | 10 Eylül 2024 |
Kabul Tarihi | 11 Haziran 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Sayı: 45 |
K.S.Ü. İlahiyat Fakültesi Dergisi, elektronik ortamda yayınlanmaktadır.
ilahiyatdergi@ksu.edu.tr
Derginin Tarihçesi
Derginin Adı | ISNN | e-ISNN | Başlangıç Yılı |
Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi | 1304-4524 | 2651-2637 | 2003 |