Globalization is one of the change parameters of the rapidly changing and transforming world and is one of the phenomena that are emphasized. It can be said that this concept, which is the source of the increasing heterogenization of societies, is also the source of the emergence of other new concepts by reflecting differences in communication. As a matter of fact, the concept of global competence has been put forward in order to raise awareness among individuals against the effects of globalization and to maintain this awareness through healthy communication. Global competence is a concept that aims to establish healthy communication both in solving the problems whose effects increase with globalization and in the working areas where individuals will meet their colleagues. Among the dominant differences between individuals, the religious and cultural understanding of individuals is important. In addition, among the basic achievements of education is to provide individuals with communication that appeals to the cosmopolitanizing value area. In order to provide the aforementioned achievement, Secondary Education RCM courses have an important place. In this context, this study, which examines global competence in the 10th grade Religious Culture and Ethics (RCME) textbook, focuses on the theme of awareness, which is a part of global competence. The aim of this study is to analyze the secondary 10th grade RCME textbook in terms of the global awareness dimension of global competence. In the study, holistic single case design, which is one of the qualitative research methods, document analysis was preferred as data collection technique and 10th grade RCCE textbook was preferred as the study unit in the research. The Awareness Dimension Checklist of Global Competence (KYFKL) was prepared as a data collection tool on the relevant document. The prepared KYFKL consisted of one basic dimension and six sub-criteria. In addition, the content of the relevant textbook was divided into four as text, verse-story, activity box and visuals. Then, the raw data obtained from the six sub-criteria were divided into categories and codes. In the theme of awareness, the categories of moral responsibility, richness of religious understanding and intercultural richness were obtained. In order to understand the categories obtained, they were matched with the sub-criteria in the PBFCL. As a result of the research, it was determined that although the content reflecting the effects of globalisation is included in the textbook, religious understanding and intercultural richness are mostly based on the pre-globalisation period in terms of developmental aspects, or even if they are addressed, their scope is addressed in the context of Islamic belief as required by the course. As a matter of fact, it should be addressed that cultural encounters are inevitable with the spread of the Islamic faith outside the Arab lands. However, in the textbook, there is no element that wars, migrations and technological developments cause the richness between cultures. As a matter of fact, awareness is only religious.
Religious Education Religion Culture and Moral İnformation Globalization Global Competence Awareness
Hızla değişen ve dönüşen dünyanın değişim parametrelerinden biri olan ve üzerinde durulan olgular arasında küreselleşme vardır. Toplumların giderek heterojenleşmesine kaynaklık eden bu kavram, beraberinde farklılıkların iletişime yansıtılmasıyla diğer yeni kavramların doğuşuna da kaynaklık ettiği söylenebilir. Nitekim bireyler arasında küreselleşmenin etkilerine karşı farkındalık ve bu farkındalığı sağlıklı iletişimle sürdürme amacıyla ortaya küresel yetkinlik kavramı atılmıştır. Küresel yetkinlik hem küreselleşmeyle beraber etkisi artan problemlerin çözümünde hem de bireylerin iş arkadaşlarıyla buluşacakları çalışma alanlarında sağlıklı iletişim kurmayı hedefleyen kavramdır. Bireyler arasında var olan baskın farklılıklar arasında bireylerin sahip olduğu dini ve kültürel anlayış önemlidir. Ayrıca eğitimin temel kazanımları arasında bireylere kozmopolitleşen değer alanına hitap eden iletişimi kazandırma mevcuttur. Söz konusu kazanımı sağlamak amacıyla Ortaöğretim DKAB dersleri de önemli bir yerdedir. Bu bağlamda küresel yetkinliği Ortaöğretim 10.sınıf Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi (DKAB) ders kitabında inceleyen bu çalışmada, küresel yetkinliğin bir parçası olan farkındalık temasına odaklanılmıştır. Bu çalışmanın amacı, Ortaöğretim 10.sınıf DKAB ders kitabını küresel yetkinliğin küresel farkındalık boyutu açısından incelemektedir. Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden biri olan bütüncül tek durum deseni, veri toplama tekniği olarak doküman incelemesi tercih edilmiş ve araştırmada çalışma birimi olarak 10.sınıf DKAB ders kitabı tercih edilmiştir. İlgili doküman üzerinde veri toplama aracı olarak Küresel Yetkinliğin Farkındalık Boyutu Kontrol Listesi (KYFKL) hazırlanmıştır. Hazırlanan KYFKL bir temel boyut ve altı alt kriterden oluşturulmuştur. Ayrıca KYFKL’ de ilgili ders kitabının içeriği kendi içerisinde metin, ayet-hadis, etkinlik kutusu ve görsel şeklinde dörde ayrılmıştır. Ardından altı alt kriterlerden yola çıkılarak elde edilen ham veriler kategorilere ve kodlara ayrılmıştır. Farkındalık temasında ahlaki sorumluluk, dini anlayış zenginliği ve kültürlerarası zenginlik kategorileri elde edilmiştir. Elde edilen kategorilerin anlaşılması için KYFKL yer alan alt kriterlerle eşleştirilmiştir. Araştırma sonucunda ders kitabında küreselleşmenin etkilerini yansıtan içeriklere yer verilse de dini anlayış ve kültürlerarası zenginlikler, gelişimsel açıdan daha çok küreselleşme öncesi zamana dayandırıldığı ya da ele alınsa da kapsamı ders gereğince İslam inancı özelinde ele alındığı tespit edilmiştir. Nitekim İslam inancının Arap toprakları dışına yayılmaya başlamasıyla kültürel karşılaşmaların kaçınılmaz olduğu ele alınmalıdır. Ancak ders kitabında savaşlar, göçler ve teknolojik gelişmelerin kültürler arasındaki zenginliğe sebep olduğuna dair bir unsur tespit edilememiştir. Nitekim farkındalık sadece dinî anlayışın yaygınlaşmasıyla kültürel zenginliğin oluşacağını ifade eden bir kavram değildir. Bu sebeple ders kitabında küreselleşmeden sonra dini bağlamda gerçekleşen kültürel zenginliklere yer verilmemektedir.
Din Eğitimi Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Küreselleşme Küresel Yetkinlik Farkındalık
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | İslam Araştırmaları (Diğer) |
Bölüm | Araştırma Makaleleri / Research Articles |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2025 |
Gönderilme Tarihi | 7 Şubat 2025 |
Kabul Tarihi | 28 Nisan 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Sayı: 45 |
K.S.Ü. İlahiyat Fakültesi Dergisi, elektronik ortamda yayınlanmaktadır.
ilahiyatdergi@ksu.edu.tr
Derginin Tarihçesi
Derginin Adı | ISNN | e-ISNN | Başlangıç Yılı |
Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi | 1304-4524 | 2651-2637 | 2003 |