This study aims to examine the traffic behaviors of motorcycle riders in Kahramanmaraş and identify key factors influencing accidents. According to the research findings, a strong relationship was found between traffic errors and control errors, and traffic errors were significantly associated with the use of protective equipment. Additionally, speed violations were found to increase deliberate risk-taking (acrobatics) behaviors, while control errors showed a positive relationship with the use of protective equipment. It was observed that acrobatics behavior was most influenced by speed violations, traffic errors increased control errors, and the use of protective equipment was directly related to traffic errors. Demographic factors such as age, motorcycle riding experience, income level, and motorcycle group membership were not found to have a significant impact on rider behavior. Based on these results, it is recommended to enhance training programs, enforcement measures, and awareness campaigns to promote safer riding habits among motorcycle riders.
Bu çalışma, Kahramanmaraş’taki motosiklet sürücülerinin trafik davranışlarını inceleyerek, kazalara etki eden temel faktörleri belirlemeyi amaçlamaktadır. Araştırma bulgularına göre, trafik hataları ile kontrol hataları arasında güçlü bir ilişki olduğu ve trafik hatalarının güvenlik ekipmanı kullanımıyla anlamlı şekilde bağlantılı olduğu tespit edilmiştir. Ayrıca, hız ihlalleri kasıtlı risk alma (akrobasi) davranışlarını artırırken, kontrol hatalarının da güvenlik ekipmanı kullanımıyla pozitif bir ilişki gösterdiği belirlenmiştir. Akrobasi eğiliminin en çok hız ihlallerinden etkilendiği, trafik hatalarının kontrol hatalarını artırdığı ve güvenlik ekipmanı kullanımının trafik hatalarıyla doğrudan ilişkili olduğu gözlenmiştir. Demografik faktörlerin (yaş, motor kullanma deneyimi, gelir seviyesi ve motosiklet grubu üyeliği) sürücü davranışları üzerinde anlamlı bir fark yaratmadığı bulunmuştur. Bu sonuçlar doğrultusunda, motosiklet sürücülerinin güvenli sürüş alışkanlıklarını geliştirmesi için eğitim programları, denetimler ve bilinçlendirme kampanyalarının artırılması önerilmektedir.
Motosiklet Sürücü Davranışları Kahramanmaraş Motosiklet Grupları
| Birincil Dil | Türkçe |
|---|---|
| Konular | Karayolu Taşımacılığı ve Nakliye Hizmetleri |
| Bölüm | Araştırma Makalesi |
| Yazarlar | |
| Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2025 |
| Gönderilme Tarihi | 15 Mart 2025 |
| Kabul Tarihi | 28 Haziran 2025 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 15 Sayı: 1 |