BibTex RIS Kaynak Göster

Change inHigher Education: Quality Searching

Yıl 2013, Cilt: 10 Sayı: 2, 97 - 108, 01.06.2013

Öz

In the process of historical development for thousands of years, especially in the last quarter of 20th century, against the socio-economic changes brought by globalization and increasing competition, universities has made a significant progress in terms of missions, the audience and sources of funding. In relation to reduction of public funds for higher education and increasing mass education demands system has ushered student / market-oriented process. In this process, students are perceived as "clients. Therefore, in the universities questioning the quality and having the specific quality assurance systems has become inevitable. In this study, in the process of globalization and internationalization due to the increasing academic mobility movement, alternative methods can be applied for quality development in the universities are clarified and applications of quality assurance systems in the world are explained. The purpose of this study, based on the literature, is to handle country applications with respect to the formation and development of quality in higher education and to discuss the applicability of quality assurance systems in Turkey.

Kaynakça

  • Ahmed, Jashim Uddin (2008), “Quality and TQM at Higher Education Institutions in the UK: Lessons from the University of East London and the Aston University”, AIUB Business and Economics Working Paper Series, No: 2008-12.
  • Aktan, Coşkun Can; Ufuk Gencel (2007), “Yükseköğretimde Akreditasyon”, Değişim Çağında Yükseköğretim Global Trendler-Paradigmal Yönelimler, (Ed: Coşkun Can AKTAN), İzmir.
  • Altbach, Philip G.; Liz Reisberg; Laura E. Rumbley (2009), “Trends in Global Higher Education: Tracking an Academic Revolution”, UNESCO 2009 World Conference on Higher Education, France. ASQ (2010), (www.asq.org).
  • Chang, Richard.İ. (1993), Total Quality Management Goes Nowhere, Training and Development, January, s.23-29.
  • Mishra, Sanjaya (2007), Quality Assurance in Higher Education: An Intorduction, National Printing Press, India
  • Mok Ka-Ho. (2000), “Impact of Globalization: A Study of Quality Assurance Systems of Higher Education in Hong Kong and Singapore”, Comparative Education Review, Vol. 44, No. 2 (May 2000), pp. 1481
  • Numanoğlu, Gülten. (2001). “Eğitimde Toplam Kalite Yönetimi”, Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, Cilt.34, Sayı.1, s.1131
  • OECD (2010), Education At a Glance 2010, OECD Indicators, s. 313.
  • Özer, Mahmut; Bekir S. Gür; Talip Küçükcan (2010), Yükseköğretimde Kalite Güvencesi, Ankara: SETA Yayınları.
  • Pond, Wallace K. (2002), “Distributed Education in the 21st Century Implications for Quality Assurance” , Online Journal of Distance Learning Administration, Volume V, NumberII, Summer 2002. Rana, Rizwan Arkam; Norman Reid (2008), “Dimensions of Quality Assurance in Higher Education: Challenges for Future”, 2nd International Conference on Assessing Quality in Higher Education, Pakistan. Rehber, Erkan (2007), “Dünyada Değişen Yükseköğretim ve Kalite Anlayışı”, Değişim Çağında Yükseköğretim Global Trendler-Paradigmal Yönelimler, (Ed: Coşkun Can AKTAN), İzmir.
  • UNESCO (2004), Higher Education in a Globalized Society, UNESCO Education Position Paper, France.
  • YÖK (2007), Türkiye’nin Yükseköğretim Stratejisi, Ankara.

Yükseköğretimde Değişim: Kalite Arayışları

Yıl 2013, Cilt: 10 Sayı: 2, 97 - 108, 01.06.2013

Öz

Binlerce yıllık tarihsel gelişim sürecinde üniversiteler, özellikle 20. yüzyılın son çeyreğinde küreselleşmenin meydana getirdiği sosyo-ekonomik değişim ve artan rekabet karşısında gerek misyonları, gerek hitap ettiği kitle, gerekse fon kaynakları açısından önemli bir gelişim göstermiştir. Yükseköğretime yönelik kamu fonlarının azalması ve artan kitlesel eğitim talepleri karşısında sistem, öğrenci / piyasa odaklı sürece girmiştir. Öğrencilerin “müşteri” olarak algılandığı bu süreçte, üniversitelerde kalitenin sorgulanması ve belirli kalite güvence sistemleri ile belgelenmesi kaçınılmaz olmuştur. Bu çalışmada, küreselleşme ve uluslararasılaşma sürecinde artan akademik hareketlilik nedeniyle, üniversitelerde kalite geliştirme konusunda uygulanabilecek alternatif yöntemler açıklanıp, dünya genelinde kalite güvence sistemleri uygulamaları incelenmektedir. Çalışmanın amacı, literatür baz alınarak, yükseköğretimde kalite oluşumu ve gelişimi ile ilgili ülke uygulamalarını ele almak ve kalite güvence sistemlerinin Türkiye’de uygulanabilirliğini tartışmaktır.

Kaynakça

  • Ahmed, Jashim Uddin (2008), “Quality and TQM at Higher Education Institutions in the UK: Lessons from the University of East London and the Aston University”, AIUB Business and Economics Working Paper Series, No: 2008-12.
  • Aktan, Coşkun Can; Ufuk Gencel (2007), “Yükseköğretimde Akreditasyon”, Değişim Çağında Yükseköğretim Global Trendler-Paradigmal Yönelimler, (Ed: Coşkun Can AKTAN), İzmir.
  • Altbach, Philip G.; Liz Reisberg; Laura E. Rumbley (2009), “Trends in Global Higher Education: Tracking an Academic Revolution”, UNESCO 2009 World Conference on Higher Education, France. ASQ (2010), (www.asq.org).
  • Chang, Richard.İ. (1993), Total Quality Management Goes Nowhere, Training and Development, January, s.23-29.
  • Mishra, Sanjaya (2007), Quality Assurance in Higher Education: An Intorduction, National Printing Press, India
  • Mok Ka-Ho. (2000), “Impact of Globalization: A Study of Quality Assurance Systems of Higher Education in Hong Kong and Singapore”, Comparative Education Review, Vol. 44, No. 2 (May 2000), pp. 1481
  • Numanoğlu, Gülten. (2001). “Eğitimde Toplam Kalite Yönetimi”, Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, Cilt.34, Sayı.1, s.1131
  • OECD (2010), Education At a Glance 2010, OECD Indicators, s. 313.
  • Özer, Mahmut; Bekir S. Gür; Talip Küçükcan (2010), Yükseköğretimde Kalite Güvencesi, Ankara: SETA Yayınları.
  • Pond, Wallace K. (2002), “Distributed Education in the 21st Century Implications for Quality Assurance” , Online Journal of Distance Learning Administration, Volume V, NumberII, Summer 2002. Rana, Rizwan Arkam; Norman Reid (2008), “Dimensions of Quality Assurance in Higher Education: Challenges for Future”, 2nd International Conference on Assessing Quality in Higher Education, Pakistan. Rehber, Erkan (2007), “Dünyada Değişen Yükseköğretim ve Kalite Anlayışı”, Değişim Çağında Yükseköğretim Global Trendler-Paradigmal Yönelimler, (Ed: Coşkun Can AKTAN), İzmir.
  • UNESCO (2004), Higher Education in a Globalized Society, UNESCO Education Position Paper, France.
  • YÖK (2007), Türkiye’nin Yükseköğretim Stratejisi, Ankara.
Toplam 12 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Didem Tezsürücü Bu kişi benim

Sibel AYBARÇ Bursalıoğlu Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Haziran 2013
Yayımlandığı Sayı Yıl 2013 Cilt: 10 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Tezsürücü, D., & Bursalıoğlu, S. A. (2013). Yükseköğretimde Değişim: Kalite Arayışları. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 10(2), 97-108.

KSÜ Sosyal Bilimler Dergisi ULAKBİM-TR Dizin tarafından dizinlenen hakemli ve bilimsel bir dergidir.