BibTex RIS Kaynak Göster

-

Yıl 2015, Cilt: 12 Sayı: 1, 53 - 77, 07.05.2015

Öz

This study focuses on identifying the ways in which prospective geography teachers' perceptions of self-confidence are changed depending on various variables. The study sample comprises of 650 senior students studying at departments of geography in faculties of science and letters at 10 different universities in 2013-2014 academic year. "Self-Confidence Scale", prepared by the author depending on Personal Information Form and Akın (2007), was used in order to obtain data

Kaynakça

  • Akar, E. Ö. (2014). “Fen Edebiyat Fakültesi Biyoloji Bölümü Mezunları Neden Öğretmen Olmak İstiyor?” Kastamonu Eğitim Dergisi, 22(1), 259-272.
  • Akengin, H.; Yıldırım, G.; İbrahimoğlu, Z.; Arslan, S., (2014). “Öğrencilerin Coğrafya Dersine İlişkin Öz Yeterlik Algıları ile Akademik Başarıları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi” Marmara Coğrafya Dergisi, 29.150-167.
  • Akın, A, (2007). “Özgüven Ölçeğinin Geliştirilmesi ve Psikometrik Özellikleri” Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2:165-175.
  • Allinder, R.M., (1994), “The relationship between efficacy and the instructional practises of special education teachers and consultants”, Teacher Education and Special Education. 17:89-95.
  • Anıl, D., (2009). Uluslararası Öğrenci Başarılarını Değerlendirme Programı (PISA)’nda Türkiye’deki Öğrencilerin Fen Bilimleri Başarılarını Etkileyen Faktörler. Eğitim ve Bilim, 34 (152).
  • Bandura, A., (1997). Self-efficacy: The Exercise of Control, New York: Freeman.
  • Bilgin, O., (2011). Ergenlerde Özgüven Düzeyinin Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi, Sakarya Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Sakarya.
  • Covington, M. (1984). Th e self-worth theory of achievement motivation: Findings and implications. The Elemantary School Journal, 85 (1):4-20.
  • Çakır, Ö.;, Kan, A.; Sünbül, Ö., (2006). Öğretmenlik Meslek Bilgisi Ve Tezsiz Yüksek Değerlendirilmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2 (1):36-47.
  • Çankaya, B., (2007), Lise 1. ve 2. Sınıf Öğrencilerinin Algılanan Benlik Saygısının Bazı Değişkenlere Göre İncelenmesi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara.
  • Daniel, J. J., (2006). Eff ects of band and seating placement on the motivation and musical self-esteem of high school wınd musicians. USA: Bowling Green State University Graduate College Pub. Co.
  • Ekinci, H., (2013). Müzik Öğretmeni Adaylarının Solo Sahne Performansına İlişkin Özgüven Algılarının Bazı Değişkenler Bakımından İncelenmesi, Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 2.52-64.
  • Eldeleklioğlu, J., (2004). “Çocuklarda Özgüven Gelişimi”, Gazi Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24(2):111-121.
  • Elkatmış, M.; Demirbaş, M.; Ertuğrul, N., (2013). “Eğitim Fakültesi Öğrencileri İle Formasyon Eğitimi Alan Fen Edebiyat Fakültesi Öğrencilerinin Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Öz Yeterlik İnançları” Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi, 3(3):41-50.
  • Feltz, D. L., (1988). Self Confidence and Sport Performance, Exercise and Sports Science Reviews, 16:423-458.
  • Garipağaoğlu, N., (2001). “Gezi -Gözlem Metodunun Coğrafya Eğitimi Ve Öğretimindeki Yeri” Marmara Coğrafya Dergisi, 2(3):13-30.
  • Gökçe, N., ( 2009). “Türkiye ‘de Öğretmen Yetiştirmede Coğrafya Eğitiminin Sorunları Ve Öneriler”. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri Dergisi, 9(2):721–768.
  • Göknar, Ö., (2010). Özgüven Kazanmak, 2. Baskı, Arkadaş Yayınevi, Ankara.
  • Göktürk, G.Y., (2011) .Ergenlerin Sosyal Kaygı Düzeylerinin Öz Güven Ve Bazı Kişisel Demografik Özselliklere Göre İncelenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Bolu.
  • Gündoğdu, K.; Çimen, N.; Turan, S., (2008). “Öğretmen Adaylarının Kamu Personeli Seçme Sınavına (KPSS) İlişkin Görüşleri”. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD) 9 (2):35-43.
  • Hambly, K., (1997). Özgüven. (Çeviri: Barış Bıçakçı), Rota Yayınları, İstanbul. Humphreys, T. (2001). Çocuk Eğitiminin Anahtarı: Özgüven, (Çeviren: Tanju Anapa). Üçüncü Basım, Epsilon Yayınları, İstanbul.
  • Karabağ, S., (2002). “Coğrafya Öğretmenlerinin Mesleki Nitelikleri”. Türk Coğrafya Kurumu Coğrafya Kurultayı (Gazi Üniversitesi 09-12 Temmuz 2002) Bildiriler Kitabı, s.386-404.
  • Karabağ, S., Şahin, S., (2007). “Coğrafya Dersi Öğretim Programı” (Ed. S. Karabağ & S. Şahin) Kuram ve Uygulamada Coğrafya Eğitimi, Gazi Kitapevi, Ankara. Karademir, N., (2010). “Coğrafya Öğretmenlerinin Alanlarına İlişkin Öz- Yeterlik Algılarının İncelenmesi”, e-Journal of New World Sciences Academy Education Sciences, 1C0254, 5 (4):2034-2048.
  • Karademir, N., (2013). “Coğrafya Öğretmen Adaylarının Alan Bilgisi Yeterlikleri” Doğu Coğrafya Dergisi, 29:79-95.
  • Karadeniz, C., Özdemir, N., (2006). “Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Coğrafya Alanına İlişkin Öz Yeterlik İnançları (Ondokuz Mayıs Üniversitesi Örneği)”. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Dergisi. 22.23–30.
  • Kent, M.; Gılbertson D.D.; Hunt, C.O., (1997). “Fieldwork İn Geography Teaching: A Critical Review Of The Literature And Approaches”, Journal Of Geography İn Higher Education, 21(3):313–332.
  • Koç, S., Gün, N., (2007). Özsaygı: Öncelikler listende kaçıncı sıradasın? (3.baskı). Kuraldışı Yayıncılık, İstanbul.
  • Lindenfield, G., (2004). Kendine Güvenen Çocuk Yetiştirme (Çev., Gülder Tümer). Hyb Yayıncılık, İstanbul.
  • Liping, C., (2000). “A Research on University Students’ Development of Self- Confidence”, Department of Psychology, East China Normal University, Shanghai.
  • Owens, T. J., (2001). Extending Self-Esteem Theory And Research. University Pres, Cambridge.
  • Pervin, L. A., John, O. P., (2001), Personality, Theory and Research, 8th Edition, John Wiley & Sons, Inc., USA.
  • Saracaloğlu, A.S.; Kumral, O.; Kanmaz, A., (2009). “Ortaöğretim sosyal alanlar öğretmenliği tezsiz yüksek lisans öğrencilerinin öğretmenlik mesleğine yönelik yeterlikleri, kaygıları ve akademik güdülenme düzeyleri” Yüzüncü Yıl Üniversitesi, Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(2), 38-54.
  • Sarıçam,H; Güven,M. ( 2012 ). “Özgüven ve Dini Tutum” The Journal of Academic Social Science Studies International Journal of Social Science, 5(7):573-586.
  • Schunk, D. H., (2009). Öğrenme Teorileri: Eğitimsel Bir Bakışla. (Çeviri Edit. Muzaffer Şahin). Nobel Yayın Dağıtım, Ankara.
  • Soner, O., (1995), Aile Uyumu, Öğrenci Özgüveni ve Akademik Başarı Arasındaki
  • Enstitüsü.Yayınlanmamış Doktora Tezi, İstanbul.
  • Soysal, M.R., (2014). Sınıf Öğretmenliği Ana Bilim Dalı Öğrencilerinin Öğretmenlik Mesleği Öz Yeterlik İnançları, Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Bolu.
  • Suner, E., (2000), Farklı Liselerdeki Ergenlerin Benlik Saygısı, Akademik Başarı ve Sürekli Kaygı Düzeyi Arasındaki İlişki, Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İzmir.
  • Şar, A.H.; Avcu, R.; Işıklar, I., (2010). “Analyzing Undergraduate Students’ Self Confidence Levels In Terms of Some Variables”, Procedia Social and Behavioral Sciences, 5,1205-1209.
  • Şeker, H.; Deniz, S.; Görgen, İ., (2005). Tezsiz Yüksek Lisans Öğretmen Adaylarının Öğretmenlik Yeterlikleri Üzerine Değerlendirilmeleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 42.237-253. Otacıoğlu,
  • Uygulamalarına Katılan Öğretmen Adaylarının Öz Etkililik-Yeterlilik Düzeylerinin İncelenmesi” C.Ü. Sosyal Bilimler Dergisi 32 (1):163-170.
  • I Thomas, P.G. (2001).An Analysis of The Geographic Knowledge of Preservice Teachers at Salected Midwestern Universities. Kansas State University, Ph.D.Thesis. USA.
  • Yavuzer, H. (2002). Eğitim ve Gelişim Özellikleriyle Okul Çağı Çocuğu, Remzi Kitabevi, İstanbul.
  • Yılmaz, M., (2007). “Sınıf Öğretmeni Yetiştirmede Teknoloji Eğitimi” GÜ, Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi. 27(1):155-167.
  • Yörükoğlu, A., (1986). Gençlik Çağ: Ruh Sağlığı ve Ruhsal Sorunları. Tü rkiye İş Bankası Yayınları, Ankara.
  • Yükseköğretim Kurulu (YÖK), (2014).Ortaöğretim Alan Öğretmenliği Programları Hakkında Duyuru. http://yok.gov.tr/web/ogrenci. (Son erişim: 10.12.2014).

Fen Edebiyat Fakültesi Coğrafya Bölümü Öğrencilerinin Özgüven Algıları

Yıl 2015, Cilt: 12 Sayı: 1, 53 - 77, 07.05.2015

Öz

Özet:Bu araştırma coğrafya öğretmen adaylarının özgüven algılarının bazı değişkenlere göre nasıl değiştiğini belirlemek amacı ile yapılmıştır. Araştırmanın örneklemini 2013-2014 eğitim öğretim yılında 10 farklı üniversitenin Fen Edebiyat Fakültesi coğrafya bölümü 4.sınıfında öğrenim gören 650 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplamak için araştırmacı tarafından uzman görüşleriyle hazırlanan Kişisel Bilgi Formu ve Akın (2007) tarafından hazırlanan“Öz güven Ölçeği”   kullanılmıştır.

Verilerin çözümlenmesinde bağımsız gruplar için t-testi, ANOVA, Kruskall Wallis, LSD ve MannWhitney testleri kullanılmıştır.

Araştırma sonuçlarına göre Fen Edebiyat Fakültesi coğrafya bölümü öğrencilerinin özgüven durumlarının toplam ve iç özgüven boyutunda yüksek düzeyde,dış özgüven boyutunda ise orta düzeyde olduğu; özgüven durumlarının ortaöğretimdeki alan, sosyal faaliyetlere katılma, konferanslara katılma, arazi çalışmalarına katılma, aile ile ikamet edilen yerleşim yeri ve akademik not (dış özgüven) değişkenlerine göre istatistiksel olarak anlamlı farklılıklar oluşturduğu; cinsiyet, bölüm seçme nedeni, kaygı durumu, mezun olunan okul ve program değişkenlerine göre ise anlamlı farklılık oluşturmadığı tespit edilmiştir.

Anahtar kelimeler: Özgüven, Fen Edebiyat Fakültesi, Coğrafya, Coğrafya Öğretmenliği

Kaynakça

  • Akar, E. Ö. (2014). “Fen Edebiyat Fakültesi Biyoloji Bölümü Mezunları Neden Öğretmen Olmak İstiyor?” Kastamonu Eğitim Dergisi, 22(1), 259-272.
  • Akengin, H.; Yıldırım, G.; İbrahimoğlu, Z.; Arslan, S., (2014). “Öğrencilerin Coğrafya Dersine İlişkin Öz Yeterlik Algıları ile Akademik Başarıları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi” Marmara Coğrafya Dergisi, 29.150-167.
  • Akın, A, (2007). “Özgüven Ölçeğinin Geliştirilmesi ve Psikometrik Özellikleri” Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2:165-175.
  • Allinder, R.M., (1994), “The relationship between efficacy and the instructional practises of special education teachers and consultants”, Teacher Education and Special Education. 17:89-95.
  • Anıl, D., (2009). Uluslararası Öğrenci Başarılarını Değerlendirme Programı (PISA)’nda Türkiye’deki Öğrencilerin Fen Bilimleri Başarılarını Etkileyen Faktörler. Eğitim ve Bilim, 34 (152).
  • Bandura, A., (1997). Self-efficacy: The Exercise of Control, New York: Freeman.
  • Bilgin, O., (2011). Ergenlerde Özgüven Düzeyinin Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi, Sakarya Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Sakarya.
  • Covington, M. (1984). Th e self-worth theory of achievement motivation: Findings and implications. The Elemantary School Journal, 85 (1):4-20.
  • Çakır, Ö.;, Kan, A.; Sünbül, Ö., (2006). Öğretmenlik Meslek Bilgisi Ve Tezsiz Yüksek Değerlendirilmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2 (1):36-47.
  • Çankaya, B., (2007), Lise 1. ve 2. Sınıf Öğrencilerinin Algılanan Benlik Saygısının Bazı Değişkenlere Göre İncelenmesi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara.
  • Daniel, J. J., (2006). Eff ects of band and seating placement on the motivation and musical self-esteem of high school wınd musicians. USA: Bowling Green State University Graduate College Pub. Co.
  • Ekinci, H., (2013). Müzik Öğretmeni Adaylarının Solo Sahne Performansına İlişkin Özgüven Algılarının Bazı Değişkenler Bakımından İncelenmesi, Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 2.52-64.
  • Eldeleklioğlu, J., (2004). “Çocuklarda Özgüven Gelişimi”, Gazi Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24(2):111-121.
  • Elkatmış, M.; Demirbaş, M.; Ertuğrul, N., (2013). “Eğitim Fakültesi Öğrencileri İle Formasyon Eğitimi Alan Fen Edebiyat Fakültesi Öğrencilerinin Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Öz Yeterlik İnançları” Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi, 3(3):41-50.
  • Feltz, D. L., (1988). Self Confidence and Sport Performance, Exercise and Sports Science Reviews, 16:423-458.
  • Garipağaoğlu, N., (2001). “Gezi -Gözlem Metodunun Coğrafya Eğitimi Ve Öğretimindeki Yeri” Marmara Coğrafya Dergisi, 2(3):13-30.
  • Gökçe, N., ( 2009). “Türkiye ‘de Öğretmen Yetiştirmede Coğrafya Eğitiminin Sorunları Ve Öneriler”. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri Dergisi, 9(2):721–768.
  • Göknar, Ö., (2010). Özgüven Kazanmak, 2. Baskı, Arkadaş Yayınevi, Ankara.
  • Göktürk, G.Y., (2011) .Ergenlerin Sosyal Kaygı Düzeylerinin Öz Güven Ve Bazı Kişisel Demografik Özselliklere Göre İncelenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Bolu.
  • Gündoğdu, K.; Çimen, N.; Turan, S., (2008). “Öğretmen Adaylarının Kamu Personeli Seçme Sınavına (KPSS) İlişkin Görüşleri”. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD) 9 (2):35-43.
  • Hambly, K., (1997). Özgüven. (Çeviri: Barış Bıçakçı), Rota Yayınları, İstanbul. Humphreys, T. (2001). Çocuk Eğitiminin Anahtarı: Özgüven, (Çeviren: Tanju Anapa). Üçüncü Basım, Epsilon Yayınları, İstanbul.
  • Karabağ, S., (2002). “Coğrafya Öğretmenlerinin Mesleki Nitelikleri”. Türk Coğrafya Kurumu Coğrafya Kurultayı (Gazi Üniversitesi 09-12 Temmuz 2002) Bildiriler Kitabı, s.386-404.
  • Karabağ, S., Şahin, S., (2007). “Coğrafya Dersi Öğretim Programı” (Ed. S. Karabağ & S. Şahin) Kuram ve Uygulamada Coğrafya Eğitimi, Gazi Kitapevi, Ankara. Karademir, N., (2010). “Coğrafya Öğretmenlerinin Alanlarına İlişkin Öz- Yeterlik Algılarının İncelenmesi”, e-Journal of New World Sciences Academy Education Sciences, 1C0254, 5 (4):2034-2048.
  • Karademir, N., (2013). “Coğrafya Öğretmen Adaylarının Alan Bilgisi Yeterlikleri” Doğu Coğrafya Dergisi, 29:79-95.
  • Karadeniz, C., Özdemir, N., (2006). “Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Coğrafya Alanına İlişkin Öz Yeterlik İnançları (Ondokuz Mayıs Üniversitesi Örneği)”. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Dergisi. 22.23–30.
  • Kent, M.; Gılbertson D.D.; Hunt, C.O., (1997). “Fieldwork İn Geography Teaching: A Critical Review Of The Literature And Approaches”, Journal Of Geography İn Higher Education, 21(3):313–332.
  • Koç, S., Gün, N., (2007). Özsaygı: Öncelikler listende kaçıncı sıradasın? (3.baskı). Kuraldışı Yayıncılık, İstanbul.
  • Lindenfield, G., (2004). Kendine Güvenen Çocuk Yetiştirme (Çev., Gülder Tümer). Hyb Yayıncılık, İstanbul.
  • Liping, C., (2000). “A Research on University Students’ Development of Self- Confidence”, Department of Psychology, East China Normal University, Shanghai.
  • Owens, T. J., (2001). Extending Self-Esteem Theory And Research. University Pres, Cambridge.
  • Pervin, L. A., John, O. P., (2001), Personality, Theory and Research, 8th Edition, John Wiley & Sons, Inc., USA.
  • Saracaloğlu, A.S.; Kumral, O.; Kanmaz, A., (2009). “Ortaöğretim sosyal alanlar öğretmenliği tezsiz yüksek lisans öğrencilerinin öğretmenlik mesleğine yönelik yeterlikleri, kaygıları ve akademik güdülenme düzeyleri” Yüzüncü Yıl Üniversitesi, Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(2), 38-54.
  • Sarıçam,H; Güven,M. ( 2012 ). “Özgüven ve Dini Tutum” The Journal of Academic Social Science Studies International Journal of Social Science, 5(7):573-586.
  • Schunk, D. H., (2009). Öğrenme Teorileri: Eğitimsel Bir Bakışla. (Çeviri Edit. Muzaffer Şahin). Nobel Yayın Dağıtım, Ankara.
  • Soner, O., (1995), Aile Uyumu, Öğrenci Özgüveni ve Akademik Başarı Arasındaki
  • Enstitüsü.Yayınlanmamış Doktora Tezi, İstanbul.
  • Soysal, M.R., (2014). Sınıf Öğretmenliği Ana Bilim Dalı Öğrencilerinin Öğretmenlik Mesleği Öz Yeterlik İnançları, Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Bolu.
  • Suner, E., (2000), Farklı Liselerdeki Ergenlerin Benlik Saygısı, Akademik Başarı ve Sürekli Kaygı Düzeyi Arasındaki İlişki, Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İzmir.
  • Şar, A.H.; Avcu, R.; Işıklar, I., (2010). “Analyzing Undergraduate Students’ Self Confidence Levels In Terms of Some Variables”, Procedia Social and Behavioral Sciences, 5,1205-1209.
  • Şeker, H.; Deniz, S.; Görgen, İ., (2005). Tezsiz Yüksek Lisans Öğretmen Adaylarının Öğretmenlik Yeterlikleri Üzerine Değerlendirilmeleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 42.237-253. Otacıoğlu,
  • Uygulamalarına Katılan Öğretmen Adaylarının Öz Etkililik-Yeterlilik Düzeylerinin İncelenmesi” C.Ü. Sosyal Bilimler Dergisi 32 (1):163-170.
  • I Thomas, P.G. (2001).An Analysis of The Geographic Knowledge of Preservice Teachers at Salected Midwestern Universities. Kansas State University, Ph.D.Thesis. USA.
  • Yavuzer, H. (2002). Eğitim ve Gelişim Özellikleriyle Okul Çağı Çocuğu, Remzi Kitabevi, İstanbul.
  • Yılmaz, M., (2007). “Sınıf Öğretmeni Yetiştirmede Teknoloji Eğitimi” GÜ, Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi. 27(1):155-167.
  • Yörükoğlu, A., (1986). Gençlik Çağ: Ruh Sağlığı ve Ruhsal Sorunları. Tü rkiye İş Bankası Yayınları, Ankara.
  • Yükseköğretim Kurulu (YÖK), (2014).Ortaöğretim Alan Öğretmenliği Programları Hakkında Duyuru. http://yok.gov.tr/web/ogrenci. (Son erişim: 10.12.2014).
Toplam 46 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Nadire Karademir

Yayımlanma Tarihi 7 Mayıs 2015
Yayımlandığı Sayı Yıl 2015 Cilt: 12 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Karademir, N. (2015). Fen Edebiyat Fakültesi Coğrafya Bölümü Öğrencilerinin Özgüven Algıları. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 12(1), 53-77.

KSÜ Sosyal Bilimler Dergisi ULAKBİM-TR Dizin tarafından dizinlenen hakemli ve bilimsel bir dergidir.