In this study, the
e-learning styles of classroom teaching students from the faculty of education
have been determined and it has been evaluated whether these display any
differences in terms of different variables. The purpose of this study is to
determine which communication environments and monitors, which are among the
information access media, are influenced from today’s technological
developments and the e-learning styles of classroom teaching students who will
be using these learning environments the most. In this study which aims at
determining the e-learning styles of classroom teaching candidates, the survey
model was used. The study group of the study consists of students receiving
education at Kahramanmaraş Sütçü İmam University, Faculty of Education in the
2016-2107 academic year from all grades. The study group consists of 193
students who were chosen through purposeful sampling. In the study, “E-Learning
Styles” scale developed by Gülbahar and Alper (2014), which consists of seven
sub-levels with a .94 Cronbach Alpha value, was used to collect data. In the
analysis of numerical data, the SPSS 22 software was used. According to the
results of the study, a significant difference was found in the students’
active, social, independent learning sub-dimensions and total scores, when the
gender variable was taken as the basis. In terms of their grades, a difference
was determined in their active, social and independent learning styles and in
terms of their Internet use durations, a difference was determined in their
active learning styles
Bu araştırmada eğitim fakültesinde
öğrenim gören sınıf öğretmenliği öğrencilerinin e-öğrenme stilleri tespit
edilip çeşitli değişkenler açısından farklılık gösterip göstermediği
değerlendirilmiştir. Bu araştırmanın amacı, günümüz teknolojik gelişimlerinden
en fazla etkilenen iletişim ortamları ve bilgiye ulaşma ortamlarından olan
ekranların ve bu öğrenme ortamlarını en çok kullanacak olan sınıf öğretmeni
adaylarının e-öğrenme stillerini tespit etmektir. Sınıf öğretmeni adaylarının
e-öğrenme stillerini ortaya koymaya yönelik bu araştırmada tarama modeli
kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu 2016-2017 eğitim öğretim yılında
Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Eğitim Fakültesi Sınıf Öğretmenliği
Anabilim Dalında tüm sınıf düzeylerinde öğrenim gören öğrenciler
oluşturmaktadır. Çalışma grubu amaçlı örnekleme ile seçilmiş 193 öğrenciden
oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplamak amacıyla Gülbahar ve Alper (2014)
tarafından geliştirilen, yedi alt boyuttan oluşan ve Cronbach Alfa değeri .94
bulunan “e- Öğrenme Stilleri” ölçeği kullanılmıştır. Araştırmada sayısal
verilerin analizinde SPSS 22 paket programı kullanılmıştır. Araştırmanın
sonuçlarına göre cinsiyet temele alındığında öğrencilerin aktif, sosyal,
bağımsız öğrenme alt boyutlarında ve toplam puanlarında anlamlı farklılık
tespit edilmiştir. Sınıf düzeylerine göre ise
aktif, sosyal ve bağımsız öğrenme stillerinde farklı sınıf düzeylerinde
farklılık tespit edilmiştir. İnternet kullanım sürelerine göre de aktif öğrenme
stilinde anlamlı farklılık tespit edilmiştir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Nisan 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 15 Sayı: 1 |
KSÜ Sosyal Bilimler Dergisi ULAKBİM-TR Dizin tarafından dizinlenen hakemli ve bilimsel bir dergidir.