Bu
araştırmada eğitim fakültesinde farklı sınıf düzeylerinde öğrenim gören sınıf
öğretmenliği öğrencilerinin “eğitim teknolojisi” kavramına yönelik algıları
tespit edilip değerlendirilmiştir. Araştırmanın amacı, insan yaşamının daha
verimli hale getirilmesi adına eğitim - öğretim hayatı için önemli olarak
görülen “eğitim teknolojisi” kavramının
pratikte nasıl bir anlam ifade ettiğini, öğrenciler tarafından metaforik olarak
nasıl algılandığını tespit etmektir. Sınıf öğretmeni adaylarının “eğitim teknolojisi”
kavramına ilişkin metaforik algılarının belirlenmeye çalışıldığı bu çalışmada nitel
araştırma desenlerinden olgu bilim deseni kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma
grubunu 2017-2018 eğitim öğretim yılında Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi
Eğitim Fakültesinde öğrenim gören sınıf öğretmenliği öğrencileri
oluşturmaktadır. Çalışma grubu amaçlı örnekleme yöntemi ile seçilmiş 2., 3., ve
4. sınıf 153 sınıf öğretmenliği öğrencisinden oluşmaktadır. Araştırmada veriler
araştırmacı tarafından hazırlanmış “Eğitim Teknolojisi… gibidir, çünkü…” sorusunu
içeren eksik bırakılmış cümleden oluşan bir form yardımıyla elde edilmiştir. Araştırmanın
sonuçlarına göre katılımcılar tarafından birbirinden farklı 102metafor
üretildiği görülmüştür. Metaforlar anlamsal açıdan birbirlerine olan
benzerliklerine göre kategorilere ayrılarak 7 olumlu anlam içeren kategori
oluşturulmuştur. Üretilen 46 metafor ile en fazla metafor sayısına sahip olan
kategori “Temel gereksinimin sembolü olarak eğitim teknolojisi” kategorisidir
(f=74). Kategori bünyesinde en fazla değinilen Metaforlar ise “su”, “güneş”,
“kitap”, “beyin” metaforu olmuştur. En az metaforun üretildiği ve en az öğrenci
sayısına sahip (f=7) kategori ise “Gelişimin sembolü olarak eğitim teknolojisi”
kategorisi olarak belirlenmiştir. Sınıf öğretmeni adaylarının eğitim teknoloji
kavramına ilişkin olumlu bir algıya sahip oldukları ve kavrama ilişkin olarak
olumsuz bir metafor üretmedikleri sonucuna ulaşılmıştır.
Metafor Eğitim Teknolojisi Öğretmen Adayı Sınıf Öğretmeni Adayı
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 21 Nisan 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 16 Sayı: 1 |
KSÜ Sosyal Bilimler Dergisi ULAKBİM-TR Dizin tarafından dizinlenen hakemli ve bilimsel bir dergidir.