Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Sosyal Bilgiler Öğretmenliği Öğrencilerinin Kahramanmaraş’ın Milli Tarih İçerisindeki Rolü ile İlgili Görüşleri

Yıl 2020, "Milli Mücadele'nin 100. Yılında Kahramanmaraş" Özel Sayısı, 144 - 171, 01.04.2020
https://doi.org/10.33437/ksusbd.660249

Öz

Çalışma bir devlet üniversitesinin Sosyal Bilgiler Öğretmenliği Bölümü öğrencilerinin Kahramanmaraş’ın milli tarih içerisindeki rolü ile ilgili görüşlerini belirlemek amacıyla yapılmıştır. Araştırmada genel tarama modeli benimsenmiştir. Araştırmanın evreni, 2019-2020 Eğitim-Öğretim döneminde Eğitim Fakültesi Sosyal Bilgiler Öğretmenliği programına kayıtlı toplam 143 öğrencidir. Çalışmanın örneklemini ise evreni temsil ettiği düşünülen ve basit seçkisiz örneklemeye göre belirlenen 94 öğrenci oluşturmaktadır. Veriler, araştırmacılar tarafından geliştirilen yazılı form ile toplanmıştır. Form, iki kısımdan oluşmaktadır. İlk kısımda hem katılımcıların demografik bilgilerini hem de Maraş’ın tarihi rolüne ilişkin bilgilerini belirleyen kısa cevaplı sorular; ikinci kısımda ise onların farkındalıklarını ortaya çıkarmak amaçlı yoruma dayanan uzun cevaplı sorular yer almaktadır. Kısa cevaplı sorular için frekans ve yüzde gibi betimsel istatistikler tercih edilirken yoruma dayalı sorularda soru içeriklerine bağlı kalınarak oluşturulmuş temalara göre analizler gerçekleştirilmiştir. Araştırma sonucunda öğrencilerin %53’ünün Maraş’ın kaç yılında işgal edildiğini, %75’inin Maraş’ın kimler tarafından işgal edildiğini, %57’sinin Maraş’ın işgalinin ne kadar sürdüğünü ‘bilmediği’; %81 oranında öğrencinin ise konuyla ilgili herhangi bir etkinliğe katılmadığı tespit edilmiştir. Bulguların tamamı değerlendirildiğinde, öğrencilerin neredeyse yarısının Maraş’ın kurtuluş mücadelesinin milli tarih içerisindeki rolünün önemine ilişkin bilgilerinin yetersiz ve farkındalıklarının zayıf olduğu sonucuna ulaşılmıştır.

Destekleyen Kurum

YOK

Proje Numarası

YOK

Kaynakça

  • Akbaba, B. (2008). Atatürk İlkeleri ve İnkılâp Tarihi Dersinin Öğretiminde Karşılaşılan Sorunlar Gazi Üniversitesi Örneği, Gazi Üniversitesi Gazi Akademik Bakış, 1 (2), 177-197.
  • Altun, A . (2016). Tarih Merakına Yönelik Bir İnceleme: Fen-Edebiyat Fakültesi (Aibü) Tarih Bölümü Öğrencilerinin Tarihe Dair Merakları. Turkish History Education Journal , 5 (2) , 390-436 . Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/tuhed/issue/26594/279933
  • Arsal, S. M. (1972). Milliyet duygusunun sosyolojik esasları. İstanbul: Ötüken Yayınevi.
  • Ata, B. (2000). İsmail Hakkı Baltacıoğlu ve Tarih Öğretimi, Türk Kültürü Dergisi, 450, 590-602.
  • Ata, B. (2015). Tarih derslerinde yerel tarih, müze ve ören yerlerinin kullanımı. M. Demirel (Ed.) Tarih öğretim yöntemleri (2. Baskı) (ss. 74-87). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Biletska, Y. Şahin, C. ve Şükür, İ. (2014). Kolektif Hafıza VE Milli Kimlik Bağlamında Türkiye'de Resmi Tarih Yazıcılığı. Itobiad: Journal of the Human & Social Science Researches . 2014, Vol. 3 Issue 1, p94-116. 23p.
  • Christien, L.B., Johnson, R. B. & L. A. Turner. (2015). Araştırma yöntemleri, desen ve analiz (A. Aypay, çev.). Ankara: Anı Yayıncılık. (Orijinal basım 2014).
  • Çakmak, Z , Bulut, B . (2013). 2004 Sosyal Bilgiler 7. Sınıf Öğretim Programı ve Tarih Bilinci. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 34 (34) , 147-156 . DOI: 10.9779/PUJE589
  • D. Smith, A. (2002). “When is a Nation”, Geopolitics, 7 (2)
  • D.Smith, A. (1991). National identity. London: Penguin.
  • Doğan, O. (2007). “Millî Mücadele’de Maraş ve Mustafa Kemal”, İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi, Tarih Dergisi, 42, 207–230.
  • Eyicil, A. (2003). I. Dünya Savaşı ve Kurtuluş Mücadelesi sırasında Maraş’ta Ermeni mezalimi. Belleten, Cilt XVII, Sayı 250, 911-949.
  • Gözler, K. (2004) "Devletin Bir Unsuru Olarak 'Millet' Kavramı", Türkiye Günlüğü, Sayı 64, Kış 2001, s.108-123.
  • Karabağ, G., Aydoğan, O. (2015). Oyun Yöntemiyle Tarih Öğretiminin Öğrenci Erişisine ve Kalıcılığa Etkisi. Turkish History Education Journal , 4 (1) , 67-88 . DOI: 10.17497/tuhed.185623
  • Karasar, N. (2019). Bilimsel araştırma yöntemi: Kavramlar, ilkeler, teknikler (34. Basım). Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Kaya, R. (2015). Tarih öğretiminin amaçları. M. Demirel (Ed.) Tarih öğretim yöntemleri (2. Baskı) (ss. 37-54). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Kılınç, M. (2018). Millî Mücadelede Maraş’ta siyasi ve sosyal gelişmeler ve Millî Mücadelede Maraş şehitleri. Asia Minor Studies, 6(12), 171-189.
  • Öner, N. (1986). Milli zihniyet ve milli birlik. Ankara: Türk Kültürü Araştırma Enstitüsü.
  • Özmen, C., Er, H. ve Ünal, F. (2014). Televizyon Dizilerinin Tarih Bilinci Üzerine Etkisi "Muhteşem Yüzyıl Dizisi Örneği”. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi , 11 (25) , 409-426 .
  • Safran M. (Ed.). (2010). Tarih nasıl öğretilir? (1.Baskı). İstanbul: Yeni İnsan.
  • Sungu, İ. (2002). Tarih Öğretimi Hakkında, Millî Eğitim Dergisi, Bahri Ata (Çev.) 153/154, 52-59.
  • Şıvgın, H. (2009). Ulusal Tarih Eğitiminin Kimlik Gelişimindeki Önemi. Akademik Bakış 4: 35-52.
  • Şimşek, U , Ilgaz, S . (2010). Küreselleşme ve Ulusal Kimlik. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi , 9 (1) , 189-199 .
  • Ünalp, F. R. (2018). Birinci Dünya Harbi Sonunda Maraş’ın İtilaf Devletlerince İşgali ve Maraş Savunması. Gazi Akademik Bakış, 11(22), 205-235.
  • Yıldız, Ö . (2003). Türkiye’de Tarih Öğretiminin Sorunları ve Çağdaş Çözüm Önerileri. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi , 1 (15) , 181-190.
  • İnternet Kaynakları
  • Abdal Halil Ağa. URL: https://ansiklopedi.46.web.tr/abdal-halil-aga/
  • Kahramanmaraş Müzeleri. URL: www.kahramanmaras.ktb.gov.tr’den alınmıştır.
  • Millî Eğitim Bakanlığı. (2005). Sosyal bilgiler öğretim programı. URL: http://ttkb.meb.gov.tr/program2.aspx’den alınmıştır.
  • Millî Eğitim Bakanlığı. (2018). Sosyal bilgiler öğretim programı. URL: http://mufredat.meb.gov.tr’den alınmıştır.
  • Muhteşem Türkler çizgi film serisi. URL: www.youtube.com/watch?v=YgB7c5QlVys&t=1s
  • TDK, https://kelimeler.gen.tr › milli-kimlik-nedir-ne-demek-222633
  • 12 Şubat Kurtuluş Bayramı etkinlikleri. URL: www.kahramanmaras.bel.tr

Opinions of The Social Studies Teaching Students Related to The Role of Kahramanmaraş Within National History

Yıl 2020, "Milli Mücadele'nin 100. Yılında Kahramanmaraş" Özel Sayısı, 144 - 171, 01.04.2020
https://doi.org/10.33437/ksusbd.660249

Öz

The research is to aim to determine the opinions of students enrolled Social Studies Teaching Department related to role of Kahramanmaraş in national history. General survey model preferred in this research. The population of the research are 143 students enrolled in Faculty of Education Social Studies Teaching Program in 2019-2020 academic years. The sample of the study are 94 students thought to represent the population and determined according to simple random sampling. Data was gathered through questionnaire developed by researchers. The questionnaire are two parts. In first part, there are the short-answer questions determining participants’ both knowledges concerning historical role of Maraş and demographic information; in the second part, there are the long-answer questions based on interpretation to reveal awareness of them. For the short-answer questions in the form, while descriptive statistical techniques such as percentage and frequency were preferred, in the questions based on interpretation, according to themes that was occurred by sticking to content of question were analyzed. In the result of research, it was revealed that 53 percent of students don’t know answer relating what year Maraş was occupied, 75 percent of them don’t know who was occupied by, 57 percent of them haven’t knowledge about how long Maraş was under occupation and 81 percent of them don’t participate any activity regarding the independence of Kahramanmaraş. When findings evaluate completely, it was reached results that nearly half of students about the role’ important within national history of Maraş's struggle for liberation both have inadequate information and their awareness are poor.

Proje Numarası

YOK

Kaynakça

  • Akbaba, B. (2008). Atatürk İlkeleri ve İnkılâp Tarihi Dersinin Öğretiminde Karşılaşılan Sorunlar Gazi Üniversitesi Örneği, Gazi Üniversitesi Gazi Akademik Bakış, 1 (2), 177-197.
  • Altun, A . (2016). Tarih Merakına Yönelik Bir İnceleme: Fen-Edebiyat Fakültesi (Aibü) Tarih Bölümü Öğrencilerinin Tarihe Dair Merakları. Turkish History Education Journal , 5 (2) , 390-436 . Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/tuhed/issue/26594/279933
  • Arsal, S. M. (1972). Milliyet duygusunun sosyolojik esasları. İstanbul: Ötüken Yayınevi.
  • Ata, B. (2000). İsmail Hakkı Baltacıoğlu ve Tarih Öğretimi, Türk Kültürü Dergisi, 450, 590-602.
  • Ata, B. (2015). Tarih derslerinde yerel tarih, müze ve ören yerlerinin kullanımı. M. Demirel (Ed.) Tarih öğretim yöntemleri (2. Baskı) (ss. 74-87). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Biletska, Y. Şahin, C. ve Şükür, İ. (2014). Kolektif Hafıza VE Milli Kimlik Bağlamında Türkiye'de Resmi Tarih Yazıcılığı. Itobiad: Journal of the Human & Social Science Researches . 2014, Vol. 3 Issue 1, p94-116. 23p.
  • Christien, L.B., Johnson, R. B. & L. A. Turner. (2015). Araştırma yöntemleri, desen ve analiz (A. Aypay, çev.). Ankara: Anı Yayıncılık. (Orijinal basım 2014).
  • Çakmak, Z , Bulut, B . (2013). 2004 Sosyal Bilgiler 7. Sınıf Öğretim Programı ve Tarih Bilinci. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 34 (34) , 147-156 . DOI: 10.9779/PUJE589
  • D. Smith, A. (2002). “When is a Nation”, Geopolitics, 7 (2)
  • D.Smith, A. (1991). National identity. London: Penguin.
  • Doğan, O. (2007). “Millî Mücadele’de Maraş ve Mustafa Kemal”, İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi, Tarih Dergisi, 42, 207–230.
  • Eyicil, A. (2003). I. Dünya Savaşı ve Kurtuluş Mücadelesi sırasında Maraş’ta Ermeni mezalimi. Belleten, Cilt XVII, Sayı 250, 911-949.
  • Gözler, K. (2004) "Devletin Bir Unsuru Olarak 'Millet' Kavramı", Türkiye Günlüğü, Sayı 64, Kış 2001, s.108-123.
  • Karabağ, G., Aydoğan, O. (2015). Oyun Yöntemiyle Tarih Öğretiminin Öğrenci Erişisine ve Kalıcılığa Etkisi. Turkish History Education Journal , 4 (1) , 67-88 . DOI: 10.17497/tuhed.185623
  • Karasar, N. (2019). Bilimsel araştırma yöntemi: Kavramlar, ilkeler, teknikler (34. Basım). Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Kaya, R. (2015). Tarih öğretiminin amaçları. M. Demirel (Ed.) Tarih öğretim yöntemleri (2. Baskı) (ss. 37-54). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Kılınç, M. (2018). Millî Mücadelede Maraş’ta siyasi ve sosyal gelişmeler ve Millî Mücadelede Maraş şehitleri. Asia Minor Studies, 6(12), 171-189.
  • Öner, N. (1986). Milli zihniyet ve milli birlik. Ankara: Türk Kültürü Araştırma Enstitüsü.
  • Özmen, C., Er, H. ve Ünal, F. (2014). Televizyon Dizilerinin Tarih Bilinci Üzerine Etkisi "Muhteşem Yüzyıl Dizisi Örneği”. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi , 11 (25) , 409-426 .
  • Safran M. (Ed.). (2010). Tarih nasıl öğretilir? (1.Baskı). İstanbul: Yeni İnsan.
  • Sungu, İ. (2002). Tarih Öğretimi Hakkında, Millî Eğitim Dergisi, Bahri Ata (Çev.) 153/154, 52-59.
  • Şıvgın, H. (2009). Ulusal Tarih Eğitiminin Kimlik Gelişimindeki Önemi. Akademik Bakış 4: 35-52.
  • Şimşek, U , Ilgaz, S . (2010). Küreselleşme ve Ulusal Kimlik. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi , 9 (1) , 189-199 .
  • Ünalp, F. R. (2018). Birinci Dünya Harbi Sonunda Maraş’ın İtilaf Devletlerince İşgali ve Maraş Savunması. Gazi Akademik Bakış, 11(22), 205-235.
  • Yıldız, Ö . (2003). Türkiye’de Tarih Öğretiminin Sorunları ve Çağdaş Çözüm Önerileri. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi , 1 (15) , 181-190.
  • İnternet Kaynakları
  • Abdal Halil Ağa. URL: https://ansiklopedi.46.web.tr/abdal-halil-aga/
  • Kahramanmaraş Müzeleri. URL: www.kahramanmaras.ktb.gov.tr’den alınmıştır.
  • Millî Eğitim Bakanlığı. (2005). Sosyal bilgiler öğretim programı. URL: http://ttkb.meb.gov.tr/program2.aspx’den alınmıştır.
  • Millî Eğitim Bakanlığı. (2018). Sosyal bilgiler öğretim programı. URL: http://mufredat.meb.gov.tr’den alınmıştır.
  • Muhteşem Türkler çizgi film serisi. URL: www.youtube.com/watch?v=YgB7c5QlVys&t=1s
  • TDK, https://kelimeler.gen.tr › milli-kimlik-nedir-ne-demek-222633
  • 12 Şubat Kurtuluş Bayramı etkinlikleri. URL: www.kahramanmaras.bel.tr
Toplam 33 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Ahmet Kaya 0000-0001-8899-9178

Sevda Gülşah Yıldırım 0000-0002-4278-6027

Proje Numarası YOK
Yayımlanma Tarihi 1 Nisan 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 "Milli Mücadele'nin 100. Yılında Kahramanmaraş" Özel Sayısı

Kaynak Göster

APA Kaya, A., & Yıldırım, S. G. (2020). Sosyal Bilgiler Öğretmenliği Öğrencilerinin Kahramanmaraş’ın Milli Tarih İçerisindeki Rolü ile İlgili Görüşleri. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 17(Özel Sayı), 144-171. https://doi.org/10.33437/ksusbd.660249

.